Helsystem eller turbo? kluven!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hej! på Er.
Är lite lite kluven av val till min hoj (R1:a) och söker Er erfarenhet av Akrapovics helsystem racing line eller Evolution eller turbo.
Står lite inför ett kluvet val om jag ska välja och köpa ett turbokit eller nöja mej med helsystem.
Det är ju helt 2 skilda saker,systemet ger väl en 10-14 hästar medan turbon ger helt andra möjligheter.
Vill höra Era för o nakdelar med helsystem eller turbo.
Blir hojen mycket känslig med ett turbokit i hanterbarhet? tänker
då inte på raksträckor o sånt utan vid vanlig körning i stad eller små slingriga vägar.Reagerar den vid minsta gaspådrag så man måste sitta klistrad till hojen o styret?.
Är turbomontage mycket slitsamt på hojen,oki givetviss beror det oxå på hur man kör men håller cykeln o motorn för såna påfrestningar?.
Vad säger besiktningen om Era turbo hojar? eller det går snällt o smita förbi om man bjuder på en vetekrans?.
Tackar på förhand.
Mvh Peter.
 
Snacka med Flåklypa, han körde ju Turbo R1, han har dessutom turbon till salu har jag sett,
/Felix
 
R1 racer skrev:
Reagerar den vid minsta gaspådrag så man måste sitta klistrad till hojen o styret?.

Tvärtom. Du kommer aldrig att få några ryck med turbo som du kan få med sugmotorer, speciellt sådana med insprutning.

Ladda ner filmerna på Fuelmedia.org det ligger totalt 4 st med hojen i action, varav en på bana. Då får du lite kött på benen iaf.
 
Last edited:
PMa wheeliedevil. han bygger ju en Blade turbo.
 
Hur gammal är hojen till att börja med?
Klart att det är fränt med ett Akrapovic helsystem mm. men du KOMMER att tröttna på det!
Att köra turbohoj i staden är ingen fara, det enda som jag upplever ett problem på den R1 turbon jag satte ihop är att den har en tendens att bli väldigt snabbt varm då intercoolern sitter framför kylaren. Vad säger du flåklypa??
Jag har löst problemet på min blade genom att koppla fläkten till en knapp så jag kan aktivera den när jag vill och i av-läget så funkar den som vanligt. Samt att kopplingen på R1:an blir gamska tungjobbad i stadstrafik. Annars inga problem.
Hur länge det håller beror givetvis på flera saker; Hur mycket du ska krama ur 1 liters motorn, hur du använder den och framför allt hur du sköter den. Men att köra turbohoj och inte använda laddtrycket sliter tom mindre än en standard R1:a då du har lägre komp.
/Wd
 
hejjsan

valet är ju solklart, utan turbo kan man inte leva....

tro mig jag vet, sålde min i fjol och livet blev ett elände
 
Wheeliedevil skrev:
Hur gammal är hojen till att börja med?
Klart att det är fränt med ett Akrapovic helsystem mm. men du KOMMER att tröttna på det!
Att köra turbohoj i staden är ingen fara, det enda som jag upplever ett problem på den R1 turbon jag satte ihop är att den har en tendens att bli väldigt snabbt varm då intercoolern sitter framför kylaren. Vad säger du flåklypa??
Jag har löst problemet på min blade genom att koppla fläkten till en knapp så jag kan aktivera den när jag vill och i av-läget så funkar den som vanligt. Samt att kopplingen på R1:an blir gamska tungjobbad i stadstrafik. Annars inga problem.

Jag har haft samma problem med värmen, men efter att ha rengjort kylaren ordentligt, samt att koppla till en separat switch till fläkten så har det inte varit några problem alls.
 
R1 racer skrev:
Hej! på Er.
Är lite lite kluven av val till min hoj (R1:a) och söker Er erfarenhet av Akrapovics helsystem racing line eller Evolution eller turbo.

jag har satt på akra helsyrtem, kn filter, PC III och portat planat toppen på min blade 00a, det gav lite efekt men, om man är ute efter efekt så sätt på en turbo. men jag tycker att mina 152 RWHP skuter fart så det räcker, i alla fatt på 1, 2 och 3an och då går det ju redan i 200. men om man vill att de ska Weela på 4 och 5 så montera en turbo. men räkna med att bli ifrån åkt av en sugmotor på 152 hk upp till 180 km/h.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top