Helsystem eller slipon?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Har budat hem en Yoshimura EMS till min gsxr 1000 K1. Tänkte köpa nytt avgas, främst pga utseende och ljud, men mer effekt tackar jag inte nej till. Ska mappa hojen med EMS boxen och annat avgas, men ska man sätta endast slipon, eller ett halvsystem med mellanrör och ljuddämpare eller ska man försöka hitta ett helsystem? Är det lönt att sätta på EMS:en om man bara byter slipon?
Detta blir vinterns projekt så ge gärna tips vad som är lämpligast :)

Skiter du i hk, kör på slip on. Skiter du $$, köp ett helsystem. Svårare än så är det inte :)

Edit: Du får självklart ytterligare hk med ett helsystem, men hk/$ är inte lika bra som med ett slip-on.
Edit2: Om-mappning är alltid värt att göra. Jag har slip on och fick en helt ny motorgång efter ombestyckning.

Last edited:
Jag säger samma som yonsson.

Det är ju ljudet och placebon man är ute efter ändå :hihi
De extra Hk är det få människor på jorden som kan dra nytta av, men alla kan njuta av lite ordentligt motorljud :tummenupp

visst, hästkrafterna ökar ju inte så värst drastiskt precis men det är inte det man är ute efter. ett K&N luftfilter (t.ex.) tillsammans med ett slip-on brukar få hojen att gå lite ojämnt/tveksamt på gasen. mappar man den får man förvisso ut några hästkrafter mer generellt sett, men framförallt så går hojen betydligt bättre utan några tveksamma stunder när man vrider på gasen.

MVH Phille

Helsystem är ju ett jäkla meck att byta inför besiktning och bankörning. Av den anledningen väljer jag slip-on även om det finns bra dB-killers. De 2-4 eventuella hk som fräna/dyra downpipes ger gör väl inte skillnaden mellan vinna eller försvinna? :)
Skippa en tröja/verktygssatsen så får du samma hk/kg som helsystem gett ;)
Är det inte titansystem redan på K1'an? Gråblå rör?
Iof är de tjockare och lite tyngre än Yoshi/akra men ändå inte tunga ju

Last edited:
Jo det är titan grenrör men mellanröret skulle jag vilja ha nytt…
Funderar lite på en danmoto gp dämpare eller liknande, eller ska man köra på ngt kännt som yoshi eller akra istället?

Jo det är titan grenrör men mellanröret skulle jag vilja ha nytt…
Funderar lite på en danmoto gp dämpare eller liknande, eller ska man köra på ngt kännt som yoshi eller akra istället?
De flesta systemen som görs idag är bra nog. Det finns massvis med märken. Google it! Ett annat alternativ är leovince. Förhållandevis billigt.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats