Helsystem eller inte??

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Har nu precis kört in hojen och skall byta burken.

Frågan som då dyker upp är hel eller slip-on??

Akrapovic eller Yoshimura??

Yoshit låter väl mer men är svårt då man inget har att jämföra med.

Kostar väl ungefär lika mycket så det är ju skit samma men tycker nog att Akrat ser snyggare ut.

Sen så skall ju tydligen kolfiber ge en vassare klang så frågan är om ett Akra i kolfiber kanske är lösningen.

Med helsystem så förlorar man ju en del på botten då avgasventilen försvinner men frågan är om det är märkbart.

Enligt Akrapovic så skall ett helsystem på 10an ge 12,3Hk till å det är ju inte fy skam, även om jag inte direkt behöver dem.

Ja vad vet jag, ingen vidare seriös tråd kanske men jag skulle faktiskt uppskatta lite synpunkter.

/Mike

Mike the bike skrev:

Kostar väl ungefär lika mycket så det är ju skit samma men tycker nog att Akrat ser snyggare ut.

Sen så skall ju tydligen kolfiber ge en vassare klang så frågan är om ett Akra i kolfiber kanske är lösningen.

Med helsystem så förlorar man ju en del på botten då avgasventilen försvinner men frågan är om det är märkbart.

Enligt Akrapovic så skall ett helsystem på 10an ge 12,3Hk till å det är ju inte fy skam, även om jag inte direkt behöver dem.

Ja vad vet jag, ingen vidare seriös tråd kanske men jag skulle faktiskt uppskatta lite synpunkter.

/Mike

Inte...

Använd de pengarna till däck istället.

Hade jag varit dig så hade jag nog nöjt mig med ett slipon till att börja med.
Detta för att ZX10 redan är "vass" på topp. Dessutom har du ingen nytta av dem om du inte skall ligga och maxa hojen rakt fram (och hur kul är det på en skala)

Du har nog rätt, inte kul alls.

/M

fireblade skrev:
Hade jag varit dig så hade jag nog nöjt mig med ett slipon till att börja med.
Detta för att ZX10 redan är "vass" på topp. Dessutom har du ingen nytta av dem om du inte skall ligga och maxa hojen rakt fram (och hur kul är det på en skala)

Mike the bike skrev:
Inte vadå??

Jag har pengar till däck!

Rubrik på tråden...

Helsystem eller inte??

Vad skall du med ett sådant system om du inte behöver dessa extra 12,3 hästar?

Att skaffa ett helsystem ur utseendesynpunkt är en annan sak och då hade jag valt ett Acrapovic.

Min rekkomendation är att välja ett med slutburk i Titan eller Aluminium. Detta eftersom kolfiber mattas, vilket kan ge upphov till sprickor i burken, och sluta med att burken går sönder helt. :mad: Har varit där. :(

// Wip

Edit: Kan tilläggas att det slipon jag hade som gav upp var av märket Akropovic.

Last edited:
Mike the bike skrev:

/Mike

Hade nog personligen nöjt mig med ett slip on. Du får ljudet och utseendet och behåller bottendraget vilket är det som du förmodligen har mest användning av på gatan. Och som du själv sa så har ju zx10:an tillräckligt med toppeffekt ändå.
IMHO

Av alla system som jag sett så har Akrapovic hållt högst kvalité.

Det finns budget system, Hyfsade system, Riktigt bra system och sen finns det akrapovic..

Hade jag haft pengar över hade jag bytt mitt termi system till Akra, men det känns som att slänga pengarna i sjön när jag redan har ett..

Mike the bike skrev:

/Mike

12,3Hk, det måste vara efter inställning med PCIII? - Akra är iof även det slipon som ger mest. Sen om det är bättre för landsvägs körning vet i fan. Nya hojjar går alltid bättre med orginal system (smidigare). Nä gör som du vill -tycker man att det är värt 18000:- för ett Race Line Titan så är det bara till att köpa.

Mvh//ZS

Edit: det är Evo line som är titan. 11,2 HK extra enligt deras hemsida

Last edited:
Ehhh? Helsystem!!!! Effekt kan man aldrig få för mycket av..

Seriöst, köp helsystem, luftfilter. Det du förlorar i mellanregistret är knappt märkbart medans du får en rejäl skjuts på topp. Du kommer ångra dig efter några månader när du vant dig vid draget om du köper slip-on...been there, done that!

Pengar verkar du ha så d räcker annars rek jag Ebay.com om du vill ha hit pryttlarna för ½ priset

:tummenupp

Det är inte så att du missade att packa om det så det blev för varmt och därför sprack? Verkar underligt att det skulle spricka annars.

Wip skrev:
Min rekkomendation är att välja ett med slutburk i Titan eller Aluminium. Detta eftersom kolfiber mattas, vilket kan ge upphov till sprickor i burken, och sluta med att burken går sönder helt. :mad: Har varit där. :(

// Wip

Edit: Kan tilläggas att det slipon jag hade som gav upp var av märket Akropovic.

Hade även tänkt köpa en Power commander 3, men frågan är om man kan mappa om den så att man får såpass mycket mer effekt i botten och mellanregistret så att det kompenserar förlusten från bytet till helsystem.

/Mikael

Zilversurfer skrev:
12,3Hk, det måste vara efter inställning med PCIII? - Akra är iof även det slipon som ger mest. Sen om det är bättre för landsvägs körning vet i fan. Nya hojjar går alltid bättre med orginal system (smidigare). Nä gör som du vill -tycker man att det är värt 18000:- för ett Race Line Titan så är det bara till att köpa.

Mvh//ZS

Edit: det är Evo line som är titan. 11,2 HK extra enligt deras hemsida

Yoshimura är DYRT, men kvaliteten är också förstklassig. Jag är själv lite förvånad över hur bra mitt coolfiber har klarat sig så bra genom åren (jag tror inte någon kan se om det är 3 veckor gammalt eller 3 år)

Åsså också mc-världens mest kända logo…

CorbenDallas skrev:
Det är inte så att du missade att packa om det så det blev för varmt och därför sprack? Verkar underligt att det skulle spricka annars.

Kan vara, men efter 1200 mil borde det inte vara dags för ompackning. Även att i det hålet som blev gick det att gräva ut både det ena och det andra i galler / fiberväg. Måndags-ex?

// Wip

Har själv beställt ett Yoshimura Tri-Oval Titan (Slipon) från staterna nu fick betala 3000kr inkl frakt bara hoppas at det kommer fram också...

Köp helsystem, det som ser bäst ut (då du är en poser, och vi alla vet det ;)). Sen köper du en PowerCommander 3. Låter ett PROFFS (inte lokala byfånen kanske) göra mappningen åt dig. Vipps så har du en massa mer hästar och ingen "dipp" i hästar på låga varv. Iaf inget du kommer bry dig om.

Sen kan du få ta o skicka mig lite stålars så jag kan fixa min hoj så kommer jag ner o lära dig hur man wheelar ;)

Jag kör Yoshi helsystem titan och PCIIIr på racehojen !

Kan klart rekomernderas..... Sången e underbar och den går som fan.

(Har iofs helkittad hoj för Veidic.... men iaf !)

Tappar man så mycket verkligen? Kollade på akras web och enligt diagramen ser det ju ut att spela kvitta. Och från 5k är ju systemet effektivare helt utan avbrott än orginal. Köp! :tummenupp Om du jämför med att bara bulta-på ett system mot en med system+PC så lär du ju kunna kompensera "förlusten".

(från akra)
"..Also, all of the performance specifications which we measure and list for each exhaust system model are based on stock set-ups..."

Så om de inte blåljuger lär det finnas hp att hämta. Sedan kanske det finns interna mappar och för öppnare system för din hoj. Kanske redan bortkompenserad med denna, utan att behöva gå via PC.

Back