Helsystem+effektbox

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
pratade med en firma i Tomelilla idag angående ett akra helsystem till fazern.Fick det svar jag ville höra lite billigare än alla andra..Men nu till frågan.Han pratade om nån effektbox jag kunde koppla till cdi boxen eller vad han sa och med den o helsystem o kn filter samt dynokit skulle det ge ca:25hk.Kan det verkligen stämma?

Kuben skrev:
pratade med en firma i Tomelilla idag angående ett akra helsystem till fazern.Fick det svar jag ville höra lite billigare än alla andra..Men nu till frågan.Han pratade om nån effektbox jag kunde koppla till cdi boxen eller vad han sa och med den o helsystem o kn filter samt dynokit skulle det ge ca:25hk.Kan det verkligen stämma?

25 låter som en utopi.

Boxen han talade om var nog en Power Commander III men det finns säkert fler fabrikat på marknaden än Dynojet, som är den som tillverkar denna box.

Vad gör då boxen?

Jo med den kan du ställa om bränslemängd inom låg mellan och högvarv så att du alltid kommer ha en korrekt blandning.
Detta motsvarar alltså byte av munstycken och nål samt justering av dessa på en förgasarhoj.

Är boxen nödvändig?

Ja, mer än det andra krabbet. Den kan nämligen få en originalhoj som per definition alltid går magert p.g.a avgaskrav och miljölagar, att gå som det var tänkt.
Ska du sen labba med filter och ny skorsten är den ett KRAV.

Dr.Bike skrev:
25 låter som en utopi.
Tyckte också det lät mycket.Det han snacka om var att den skulle ge mer effekt på 2-5.Jag har fått för mig att pcIII bara ska vara till hojar med sprut men det jag hört är väl kanske fel.Tyckte dock att det var ganska billigt för den 1700:-+10200 för helsystemet sen 1000 för kn filtret sen dynokitet vet jag inte men skulle väl tippa på 5000:- med bänkning.

Fantasi effekt, räkna med +10-12hk med ett bra system likt akra.
Har du en FZ1 06 så kommer Power commander lite senare i vår, annars lär du ha förgasare som kan behövas att bestyckas om.

Kuben skrev:

Om man byter till helsystem, bör man ge sig på filtret också? Jag har alltid trott att byte till "sportfilter" är nonsens. Ang alternativ till PCIII, finns det verkligen några i rimlig prisklass till Suzuki?

Superbike Roger skrev:
Fantasi effekt, räkna med +10-12hk med ett bra system likt akra.
Har du en FZ1 06 så kommer Power commander lite senare i vår, annars lär du ha förgasare som kan behövas att bestyckas om.
Jag har en 01:a och där sitter det fyra vackra förgasare.Men har ju väntat på insprutningen så man kanske ska ta o byta snart.

Vad skiljer FZ1 och R1 motorn åt?
Kamaxlar / större förgasare?

Kuben skrev:
Jag har en 01:a och där sitter det fyra vackra förgasare.Men har ju väntat på insprutningen så man kanske ska ta o byta snart.

Då dagens originalfilter är mycket bra så vinner man inget på "effekt filter", alternativet är att rensa ett originalfilter från filtermaterialet och bara använda nätet (för att sålla bort småfåglar) :) .

Skulle vara kul att se ett oberoende flödestest av olika luftfillter.

Bingo skrev:
Om man byter till helsystem, bör man ge sig på filtret också? Jag har alltid trott att byte till "sportfilter" är nonsens. Ang alternativ till PCIII, finns det verkligen några i rimlig prisklass till Suzuki?

Tror dom har slungat på andra kammar för att få ner vridet lite till dom lägre regionerna.Förgasarna vet jag inte det överlåter jag till experterna att svara på.Men kan ju forska lite på det.Är lite sugen på helsystem + filter o dynokit.eller så ska man jobba som ett svin i år o försöka spara ihop till en snurra till nästa år.
edit:Sitter 4x mikuni bsr37 på fazern

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Då dagens originalfilter är mycket bra så vinner man inget på "effekt filter", alternativet är att rensa ett originalfilter från filtermaterialet och bara använda nätet (för att sålla bort småfåglar) :) .

Skulle vara kul att se ett oberoende flödestest av olika luftfillter.
Låter lite som att det finns nackdelar med att ta bort filtret och behålla nätet :rolleyes: :lol

Tack för svaret, jag var lite orolig för en tusenlapp till skulle fara sin kos...

Kuben skrev:
Jag fick med att akra helsystem kn filter modifierad luftburk och dynokit + mkt tid på inställning i bänk ut ca 18 hk till på hjulet på en r1 00.
fick iuförsig åka 50 mil till en kille som bygger dragracing-motorer.
Detta uppgett i hästar i motorn borde med ca 12,5 % tillägg bli ca 20hk
Och det stora antalet vunna hk beror dessutom på hur bra eller dålig mc:n är bestyckad när man börjar givetvis.
Jag ökade dessutom vridet från 107 till 117 vilket va kul då jag trodde jag skulle förlora lite vrid för att få ett högt effektuttag på topp.
Jag fick ut ytterligare 4hk som bäst men fick ofra några för en finare kurva.
Detta kändes dock som att gå från en 750 till en 1000cc dvs en helt ny cykel :banana
Lycka till om du väljer att genomföra detta :tummenupp

Hitecfrollo skrev:
Jag fick med att akra helsystem kn filter modifierad luftburk och dynokit + mkt tid på inställning i bänk ut ca 18 hk till på hjulet på en r1 00.
fick iuförsig åka 50 mil till en kille som bygger dragracing-motorer.
Detta uppgett i hästar i motorn borde med ca 12,5 % tillägg bli ca 20hk
Och det stora antalet vunna hk beror dessutom på hur bra eller dålig mc:n är bestyckad när man börjar givetvis.
Jag ökade dessutom vridet från 107 till 117 vilket va kul då jag trodde jag skulle förlora lite vrid för att få ett högt effektuttag på topp.
Jag fick ut ytterligare 4hk som bäst men fick ofra några för en finare kurva.
Detta kändes dock som att gå från en 750 till en 1000cc dvs en helt ny cykel :banana
Lycka till om du väljer att genomföra detta :tummenupp
Ja man får väl fundera på hur man ska göra o även fundera på var man ska bänka.Vägrar åka till handlaren som ligger närmast tål dom inte.Funderar på motospeed eller nån i stockholm.

Hitecfrollo skrev:
...mkt tid på inställning i bänk ut ca 18 hk till på hjulet på en r1 00...
Vad innebär mycket tid i dessa sammanhang? En timme? Sex timmar?

Bingo skrev:

Min gsxr 1000 -01 höll de på med i 4 timmar. Fast pris på 2500 kr för bänkning med powercommander. Fick ut 5,5 hästar mer än det var innan bänkningen. Cykeln drar mycket bättre nu över hela registret så det kan jag rekommendera!

Bingo skrev:
Det blev inte så jätte många körningar i bänken men ganska mkt tid imellan körningarna.då vi höll på med modifiering av luftburken.
Men jag kom dit på tidig morgon och blev klar vid 02:00.
Men som sagt bland annat så byggde vi om luftburken för att optimera flödet + att inte ta den varma luften som cirkulerar bakom/ovan motorn.
tog istället luften framifrån istället för bakifrån. lyfte tanken i slutänden 4.5 mm i framkant för att få in rätt mängd och temperatur på luften.
Luftburken byggdes om i kolfiber och det var strl på hål kontra intagets höjd bakkant och framkant som tillsammans med tankhöjjningen till slut blev rätt :) allt detta tillsammans med ett öppet system och mer bränsle hamnade till slut i symbios. (luft in/ut & bränsle) :banana vilken skilnad det blev :banana
P.S. hade ett mkt bra fast pris D.S.

Kuben skrev:
Ja man får väl fundera på hur man ska göra o även fundera på var man ska bänka.Vägrar åka till handlaren som ligger närmast tål dom inte.Funderar på motospeed eller nån i stockholm.
Ja, det är viktigt att man känner att man lämnar sin ÄLSKLING :squid till rätt ställe. Lycka till :tummenupp

Hitecfrollo skrev:
En trimning som sänker max.vridet är i princip misslyckad. Det betyder att motorn jobbar sämre än innan.
En del av kubiken har gått i ide, helt enkelt. Vanligen inte det man vill.
/u

ulf_lundin skrev:
En trimning som sänker max.vridet är i princip misslyckad. Det betyder att motorn jobbar sämre än innan.
En del av kubiken har gått i ide, helt enkelt. Vanligen inte det man vill.
/u
Sant men de flesta bänkningar man sett där endast enkel (trimmning) utförts så är det ju ofta så att man får välja lite om man vill ha mkt skjuts på topp eller tidigare i kurvan. i det här fallet fick jag med kurvan hela vägen vilket gjorde mig glad.
Kanske lite klantigt uttryckt av mig tidigare, men men är ju bara en glad amatör :gnissla
Skillnad om man portar byter kammar kamdrev osv givetvis.
Har tom i kittet till min r1 så jag kan ställa om den själv efter olika behov dvs jag kan flytta effekten lite beroende på hur stort behovet är på olika banor.(Digitalt)
Dock håller jag inte på med detta då det gäller att lära sig köra först + att effekten knappast är låg på superbiken:rolleyes:
men känner vissa A-förare som gör det med samma mtrl på enstaka banor. :banana

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...