helsyntet eller halvsyntet?

husa0wner

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Husaberg Fs650e -04, Yamaha yz450f -04
God morgon. Försökte söka lite här på forumet ang vilken motorolja man ska använda te husan, gick inte så bra.

Jag har kört ett tag på penzoil halvsyntet 10-40 olja... Men jag låg å glodde lite i manualen i natt och där står att dom rekomenderar helsyntet 10-50 olja. Kan inte hitta ett enda märke som har helsyntetolja med den viskositeten.

Har kört 200 mil med penzoil oljan utan problem med täta olje/oljefiilter byten.

Får oljan gratis på jobbet, undrar om man ska byta till ett annat märke/viskositet.

Tacksam för svar mvh: jimmy.

husa0wner skrev:
God morgon. Försökte söka lite här på forumet ang vilken motorolja man ska använda te husan, gick inte så bra.

Jag har kört ett tag på penzoil halvsyntet 10-40 olja... Men jag låg å glodde lite i manualen i natt och där står att dom rekomenderar helsyntet 10-50 olja. Kan inte hitta ett enda märke som har helsyntetolja med den viskositeten.

Har kört 200 mil med penzoil oljan utan problem med täta olje/oljefiilter byten.

Får oljan gratis på jobbet, undrar om man ska byta till ett annat märke/viskositet.

Shell har 10-50 olja.

husa0wner skrev:

Hej,

förutsatt att du har väldigt täta byten (o det kan du ju ha) o kör enduro kan det gå an. Fast helsyntet av ett bra märke rekommenderas starkt vid motardkörning vilket ju ger ett högre o konstant varv på motorn. O jänkare är ju inte kända för o ha högvarviga motorer :gnissla . Det är ju bara 1l olja o spela med i motorn.
Husaberg själva använder inofficiellt Motuls 10w50. Har själv alltid kört på finaste helsynteten i alla mina hojar o aldrig haft problem. Snålheten bedrar ofta visheten, motorrenoveringar e dyrt o olja billigt (förutom Motorex superduper för över 200/l!).

Mvh
David

David P. skrev:
Hej,

förutsatt att du har väldigt täta byten (o det kan du ju ha) o kör enduro kan det gå an. Fast helsyntet av ett bra märke rekommenderas starkt vid motardkörning vilket ju ger ett högre o konstant varv på motorn. O jänkare är ju inte kända för o ha högvarviga motorer :gnissla . Det är ju bara 1l olja o spela med i motorn.
Husaberg själva använder inofficiellt Motuls 10w50. Har själv alltid kört på finaste helsynteten i alla mina hojar o aldrig haft problem. Snålheten bedrar ofta visheten, motorrenoveringar e dyrt o olja billigt (förutom Motorex superduper för över 200/l!).

Mvh
David

jag testade motorex helsyntet 10/50 och jag gillade inte den... tycker hojen går mjukare och finare med castrol GPS... som är 10/40 halvsyntet.. har jag för mig? :va

flipm0de skrev:
jag testade motorex helsyntet 10/50 och jag gillade inte den... tycker hojen går mjukare och finare med castrol GPS... som är 10/40 halvsyntet.. har jag för mig? :va

Hmm, är inte Castrol GPS helsyntet

Victor skrev:
Nej, det är halv.

Ööö.. på min kastrull flaska står det bara syntetisk, inget om delsyntet.

Edit: Fakk, jag är blåst (kollade på castrol.com)! Trodde det var helsyntet, nu blir det till o handla ny flarra till nästa oljebyte. R4 är helsyntet, GPS Delsyntet.

Last edited:
Suomalainen skrev:
Ööö.. på min kastrull flaska står det bara syntetisk, inget om delsyntet.

Edit: Fakk, jag är blåst (kollade på castrol.com)! Trodde det var helsyntet, nu blir det till o handla ny flarra till nästa oljebyte. R4 är helsyntet, GPS Delsyntet.

Är lite som BMW o Merca i annonser; står det inte att det är svensksåld så är den import. Står det inte fully synthetic eller 100% synthetic så är det inte det. Står det synthetic, syntec eller annat goja så är det delsyntet. De tänker väl att det alltid är nån som går på det ... :7peta :hihi

Mvh
David

David P. skrev:
Är lite som BMW o Merca i annonser; står det inte att det är svensksåld så är den import. Står det inte fully synthetic eller 100% synthetic så är det inte det. Står det synthetic, syntec eller annat goja så är det delsyntet. De tänker väl att det alltid är nån som går på det ... :7peta :hihi

Mvh
David

Mmm... det är väl det. :huvet

Fast å andra sidan, jag kör ett extra oljebyte mellan filterbytena så jag undrar om helsyntet gör någon skillnad egentligen. Det enda är nog att det känns bra psykiskt att ge bettan det bästa...

Har alltid kört delsyntet 10-40 med godkänt index.
helsyntet är överkurs till motorer som slits ganska fort.

SM 570 RR skrev:
Har alltid kört delsyntet 10-40 med godkänt index.
helsyntet är överkurs till motorer som slits ganska fort.

Aldrig funderat över varför motorerna slits ganska fort? :D

Mvh
David

Kom på att jag har 20 liter Shell 10-40 helsyntet ståendes.
2000:- och den är din. Blir troligtvis inget mer åka för mig i år ändå.

GPS är väldigt skonsam mot kopplingen vill jag pointera. Det är ett flertal helsyntet oljor som sliter mycket på kopplingen. Vi har kört GPS i nästan alla mc motorer och det är mycket av det som har varit väldigt hårt trimmade. Om man betänker att en motard står oftast i varmgarage varmkörs väldigt mjukt inget tokgasa när den är kall etc etc, går väldigt få timmar osv så kan ju smörjegenskaperna inte påverkas så jla mycket. Snackade med en kille som va typ professor inom tribologi o jobbade på Castrol han tyckte att GPS funkade lika bra som R4 i Enduro, motocross och motard han kanske vet va han snackar om. Dessutom är R4 en olja för extremt högvarviga motorer och en motard varvar ju inte något fruktansvärt mycket så det kan ju leda till att oljan inte uppnår rätt smörjegenskaper pga långsammare cirkulation etc etc betänk det!
Jag tänker inte slå något annat än GPS i mina hojar så länge jag får välja och inte påverkas av sponsorer

Handlaren (som är en känd Crossförare på elit nivå) jag köppte min 525:a av rekomunderade en delsyntet även att det rekomunderas en HEL syntet enligt boken. Rekomendationen var baserad på hans erfarenhet av att alla cycklar som skurit i veven etc var cyklar som gått med helsyntet o att det aldrig varit några problem med motorer som gått på del syntet

//Mangan

Är alltid intressant med vilken olja som funkar bäst. Körde husa förut och blev rekomenderad Putoline från Keva motor i Hässleholm. Ska kanske tilläggas att det var Martin Lindh som tyckte det funkade bra och han borde ju veta...
Sen kan man ju alltid diskutera om det då keva självklart säljer putoline.

Fitz skrev:
Är alltid intressant med vilken olja som funkar bäst. Körde husa förut och blev rekomenderad Putoline från Keva motor i Hässleholm. Ska kanske tilläggas att det var Martin Lindh som tyckte det funkade bra och han borde ju veta...
Sen kan man ju alltid diskutera om det då keva självklart säljer putoline.
Tycker mig ha sett att han har reklam för Motorex på cyklarna.

Lixom... "rekommendation"? Orkar man plöja igenom "Oljetråd" #1 och #2 vet man att "rekommendation" i 99.9 fall av 100 är synonymt med "provision".

Back