Helställ...

• Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Har kommer ännu en skinnställstråd...

Funderar på att köpa ett nytt helställ men har lite problem med storleken.
Jag är 183 och väger 72 kg (mätt och vägt igår) jag har 50 i mitt gamla delbara ställ.

När jag provar storlek 50 så kan jag knappt få stället över axlarna pga det känns för kort i överdelen men sitter bra i övrigt medans ett i storlek 52 sitter väldigt löst i midjan och ryggen.

Jag har aldrig köpt ett nytt skinnställ tidigare och undrar hur mycket det tänjer sig på längden?

Sedan undrar jag om man orkar med ett helställ till vardags? Kanske jobbigt att kränga av och på sig halva stället när jag är på universitetet där det inte finns möjlighet att byta om...ska jag köpa ett nytt delbart istället? :confused:

jag är väldigt lång och smal, ungefär samma mått som du. jag köpte strl 52 dainese och lät sy in det där det inte satt perfekt. nu sitter det som ett gökegummi på kroppen :tummenupp

det viktigaste är ju att det passar på längden tycker jag för resten går ju att fixa till med lite nål och tråd.

Julez skrev:
jag är väldigt lång och smal, ungefär samma mått som du. jag köpte strl 52 dainese och lät sy in det där det inte satt perfekt. nu sitter det som ett gökegummi på kroppen :tummenupp

det viktigaste är ju att det passar på längden tycker jag för resten går ju att fixa till med lite nål och tråd.

Sydde du in det själv, eller lämnade du till en skräddare (Ir va dom nu heter)

Julez skrev:

Det låter farligt, håller det verkligen för asfaltsskrap i 250 km/h???

Ingen som vet hur mycket de töjer sig på längden?

JT skrev:
Har kommer ännu en skinnställstråd...

Funderar på att köpa ett nytt helställ men har lite problem med storleken.
Jag är 183 och väger 72 kg (mätt och vägt igår) jag har 50 i mitt gamla delbara ställ.
Jag har aldrig köpt ett nytt skinnställ tidigare och undrar hur mycket det tänjer sig på längden?

Kom å prova ett cloverställ i vår monter på mässan, troligtvis ska du ha strl 50, de tänjer på sig ganska bra plus att de ska sitta riktigt tajt.
:tummenupp

På tal om storlekar verkar Arlen Ness 3216 känguru/titan, rätt små i storlekarna.
Jag är 1.67 & det satt som gjutet när jag fick det idag :)

66-32161-52.jpg
66-32161-54.jpg

edit: storlek 48

Last edited:
Ja nu blev jag också nyfiken. Hur mycket brukar ett skinnställ töja sig på längden egentligen, någon som vet?

Kapten Stofil skrev:
Ja nu blev jag också nyfiken. Hur mycket brukar ett skinnställ töja sig på längden egentligen, någon som vet?

Mindre än på bredden vet jag iaf,det sägs att ett skinnställ töjer sig ca en halv storlek generellt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN