Helställ vs Tvådelade skinnställ

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Har nu till säsongen köpt en Dainese helställ (då jag råkade springa in i ett betydligt billigare erbjudande än vad som visas här). http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=261_302_351&products_id=1572

Det är i nyskick och sitter Sk#!%t tight, men vad jag förstått så töjer det sig ca ½ stl och då blir det nog perfekt (hoppas jag).

Men min fråga är nu vad som är bäst rent säkerhetsmässigt, ett helställ eller ett tvådelat? Är det betydlig skillnad?

Har även köpt ett Dainese ryggskydd, stövlar och handskar. Men hur är det här med nackskydd....bör man ha det?

Jag ska till en början nu bara köra på gata, men förhoppningsvis blir det lite bana också när jag fått lite sadelerfarenhet :rolleyes:

//Misse
 
Normalt sett är skillnaden mellan ett bra raceställ och ett bra tvådelat marginell. Så länge det är bra överlapp över dragkedjan och en bra dragkedja vill säga. Sen kan det finnas andra skillnader, tex olika skydd, olika sömmar mm som spelar större roll. Ett riktigt bra tvådelat ställ är tex betydligt bättre än ett skräpraceställ.
 
Ett helt ställ är alltid säkrare än ett tvådelat, dels för att själva dragkedjan som håller i hop jacka och byxor kan gå sönder om du går i backen och därmed riskera att det blir en glipa i stället där du kan skrapa upp dig. En annan nackdel med samma dragkedja är att den kan skada kroppen om du "landar" på den, så ju mindre prylar som sitter fast i kring stället desto bättre. (vilket ett helställ är).

Jag skulle ändå vilja påstå att det för en gatåkare har det marginell betydelse vilket sorts ställ du har. Om du går i kull så handlar det snarare om hur pass fritt det är från föremål runt vägen än vilket sorts ställ du har som avgör hur pass skadad du blir. Jag tycker det också är viktigt att stället är bekvämt och att man tex kan ta av sig jackan när man står stilla och det är varmt ute.

Om ditt helställ sitter bra och du ändå tänker köra en del bana så tror jag att du kommer att bli nöjd med det i sommar.:tummenupp
 
2-delat bra ställ håller om du vurpar, det jag tycker är att det ska vara hårda skydd på axlar,armbågar och knän. Mitt är vurpat 3 gånger och har inte gått upp i nån dragkedja.
Sen är det ju skönt att plocka av sig jackan om det är varm när man stannar.
 
Ok, got it. Men hur är det med nackskydd då, är det något som används?
Har själv rullat runt i rallybil utan nackkrage och det va ingen hit...är ganska rädd om den efter det.
 
Helställ alla dagar i veckan. Har klotat i tvådelat och det gjorde ont, dragkedjan slets upp direkt.
Helställ är snyggare, säkrare och lättare. Sen är det klart att ett toppspecat delat är bättre än ett budget hel, men i samma prisklass vinner hel.
När det gäller nackkrage, om du känner att du kan köra i det så ha det, ha ALLTID alla skydd du kan ha och lite till.
 
Ok, got it. Men hur är det med nackskydd då, är det något som används?
Har själv rullat runt i rallybil utan nackkrage och det va ingen hit...är ganska rädd om den efter det.

Nackskydd har börjat komma starkt på offroad-sidan, många cross och enduroförare som använder, men inte direkt nåt gatåkare använder sig av
 
Vad finns det när det gäller nack skydd?
Är intreserad av det då jag sj har en nackskada efter en vurpa
 
Nackskydd har börjat komma starkt på offroad-sidan, många cross och enduroförare som använder, men inte direkt nåt gatåkare använder sig av
Fast det beror ju på att dom inte vrider huvudet på samma sätt som vi. I trafiken måste man titta över axeln ibland, och på bana böjer man ju huvudet bakåt/åt sidan när man tittar in i kurvan. Svårt att få till ett bra nackskydd som ger den rörligheten :(
 
Jag har ett Leatt Brace som jag har på crossbanan och vid enduro, och då märker jag inte det alls under körning... har testat det med skinställ och integralhjälm och det känns som det bör fungera så jag tänkte kanske prova lite i vår och se om det fungerar. Stör det inte så får jag se om jag kör med det eller ej, lite pinsamt att vara enda föraren med nackskydd...
 
Jag har ett Leatt Brace som jag har på crossbanan och vid enduro, och då märker jag inte det alls under körning... har testat det med skinställ och integralhjälm och det känns som det bör fungera så jag tänkte kanske prova lite i vår och se om det fungerar. Stör det inte så får jag se om jag kör med det eller ej, lite pinsamt att vara enda föraren med nackskydd...

Det är inte pinsamt att vara noga med säkerheten...
 
Håller med, det är inte pinsamt med skydd. Men såklart kan man råka ut för snorungar som pikar på det där nackskyddet du har. Men det är ju bara att garva åt dom och göra så här :FU
 
Jag har provat nackskydd och jag kan fanimej inte vrida på huvet mer än några grader vilket inte alls funkar i vanlig trafik.
Har man sen en hoj som är gjord för att ligga på tanken blir det till att titta ner i tanken när man kör, för det går inte att vinkla upp huvet just nåt alls...
 
Jag har provat nackskydd och jag kan fanimej inte vrida på huvet mer än några grader vilket inte alls funkar i vanlig trafik.
Har man sen en hoj som är gjord för att ligga på tanken blir det till att titta ner i tanken när man kör, för det går inte att vinkla upp huvet just nåt alls...

Aha ok...ne det är väl inte så bra kanske...en klar NACKdel :tungan
 
Jag har provat nackskydd och det funkar inte alls för mig, det tar liksom stopp i hjälmen så jag kan inte lyfta upp huvudet utan måste typ titta ned på tårna och det blir så himla knepigt att köra med då.

Men visst kommer det ett bra nackskydd som gör att jag kan titta dit jag vill ja då kommer jag att köpa det :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top