Helställ eller delad???

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Vilket tycker ni är bäst och varför???

Helställ eller delad skinnställ???

Last edited:
Helställ är förmodligen säkrare men det känns som att delat är säkert nog och väldigt smidigt om man vill ta en fika eller dylikt!

Jag har ett delat. I efterhand ångrar jag att jag inte köpte ett helställ eftersom jag ändå aldrig använder det delat. Skarven emellan skaver dessutom. Saknar även fickor på utsidan, vilket är ett tips att kolla efter. Men det finns väl inte på några helställ kan jag tänka mig.

Jag provade ett delat ställ idag och dragkedjan (mellan byxor och jacka) gick sönder.

Stället passar utmärkt annars, men det fick mig att tänka om...

Jag ville ha ett delat för att ibland bara ha byxorna och skyddsväts på överkroppen (och min motardhoodie över), men nu lutar det åt helställ...

Vet inte :va

Jag kör ett helställ skulle inte få för mig att köra delat då en kompis klotade med sitt delade och det delade på sig vid kedjan. Och när man har delat är det lätt att man bara har jackan och det har vi ju sett från jänkarna hur bra det skyddar :dummer

köp ett helställ... jag råkade köpa ett delat men jag har aldrig delat på det...

Har det hänt någon att kedjan går upp ofrivilligt? När man klotar t.ex.

Känns att helställ är säkrare... :va

Finns en anledning till att man inte tävlar i 2-delade ställ. Inte kul att råka ut för en high-sider & landa i backen med resultatet att dragkedjan går upp & du kanar längs asfalten på ryggskyddet.

Jag köper aldrig ett 2-delat ställ igen. Endast helställ.

Om man ska smiska bana är väl en sak, och kanske bättre med helt.

Däremot till vardags vill inte jag ha en hel sparkdräkt. När man t ex kommer hem en stund till en kompis, eller stannar och fikar längsmed favoritvägen och solen gassar. Då är det självklart för mig att ta av mig jackan och behålla byxorna på. När jag kommer hem efter en tur tar jag alltid av mig jackan först och sedan byxorna, fast det är ju egentligen onödigt att dela på stället då... :va
Jag använder aldrig endast jackan.

carleson skrev:
2096420 När man t ex kommer hem en stund till en kompis, eller stannar och fikar längsmed favoritvägen och solen gassar. Då är det självklart för mig att ta av mig jackan och behålla byxorna på.

Klart... med det känns som om att delningen är den svagaste länken... Är det värt det?

Jag kommer att köra bana, men inte uterslutaande...

tycker själv att det är många för och nackdelar med båda typerna av ställ. Har bara själv haft helställ och visst fan är det irriterande att inte kunna ta av jackan ibland utan får ha överdelen hängande. Men om jag köper nytt ställ så blir det ett nytt helställ igen.
Däremot skulle jag vilja som komplement en schysst jacka i skinn eller textil och ett par textilbrallor ifall man vill knata runt lite. Man får väl se vad skattepengarna räcker till :hihi

Jag tycker att delbar ställ är snyggare än helställ, som faktiskt ser ut som en sparkdräkt...

sirSmokealot skrev:
2097776 Jag tycker att delbar ställ är snyggare än helställ, som faktiskt ser ut som en sparkdräkt...

Nej nej nej helställ är ju så mycket snyggare, har haft delat, helt och goretex. Köper jag nytt så blir det helställ utan att tveka, för att det var skönast,snyggast och det säkraste valet.

Jag har både delbart och helställ. Hade jag inte börjat med roadracing skulle jag nöjt mig med det tvådelade stället. Mer praktiskt tycker jag och mitt ställ är av bra kvalité så jag är inte rädd att det ska gå sönder vid eventuell vurpa. (jag har vurpat i bägge)

Smaksak. :)

Smaksak för oss utan RR ambitioner tror jag... Man får väga nack- mot fördelar helt enkelt!

Helställ är säkrare men du får med dig ett kredikort o en mobil - max!

Delat är mindre säkert men brukar komma med lite fler fickor, för oss som snusar är det praktiskt! :)

Jag har delat, jag kör inte bana i någon utsträckning och jag gillar att kunna ta av mig jackan vid fiket och att kunna få med liiite mer i fickorna - även om det inte rymmer speciellt mycket! :4skrika

jaa... svårt val...

Blir nog delad... kanske... eller helställ... åååååååååååååhhh vet inte :va :huvet

Jag kör helställ nu men har haft delat. Eftersom mitt delade var lite stort i midjan så var det bara jobbigt att bara ha på sig byxorna och skarven skavde. Dessutom sägs det ju att delat skall kunna vara mindre säkert så jag gillar helställ mer. Sen har alla de helställen jag testat suttit bättre också men det beror ju på vilken kroppsbyggnad man har... :huvet
Sen är det ju lite jobbigt att lära sig att det inte precis är lika lätt att slå en sjua vid vägkanten med ett helställ...
// Mayer

kört med helställ för första gången idag, ont i ryggen och kulorna :3freak

De är väll säkrare men fan va obekvämt, kan inte stå rak i ryggen heller.

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back