Helrenovering wr450f -06 eller köpa ny?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns väl bättre prylar än Prox ?
Är inte det bara ett lågpris alternativ?
Skall du använda den till motard-körning så bör man nog satsa på hållbarhet, typ stålventiler, bra kolv, mm
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Min landsvägsreggade husaberg som mäter både mil och timmar har gått 240mil eller 100 timmar, snittfart blir sällan så hög som man tror, även på grusväg räcker det om du stannar 10 sekunder i en korsning och funderar vilket håll du ska så har du plötsligt snittfart som en permobil.

Tror 200 timmar för 900mil kan vara en aning lågt räknat
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Min landsvägsreggade husaberg som mäter både mil och timmar har gått 240mil eller 100 timmar, snittfart blir sällan så hög som man tror, även på grusväg räcker det om du stannar 10 sekunder i en korsning och funderar vilket håll du ska så har du plötsligt snittfart som en permobil.

Tror 200 timmar för 900mil kan vara en aning lågt räknat

Så 24km/h är snittfarten för dig? Låter lågt men vad vet jag.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Det finns väl bättre prylar än Prox ?
Är inte det bara ett lågpris alternativ?
Skall du använda den till motard-körning så bör man nog satsa på hållbarhet, typ stålventiler, bra kolv, mm

Har inte hört något dåligt om ProX än så länge. ProX ventiler är stålventiler. Kanske köper en smidd kolv typ Wiseco eller Wössner verkar bli samma pris på ebay som en ProX kostar i Sverige.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min landsvägsreggade husaberg som mäter både mil och timmar har gått 240mil eller 100 timmar, snittfart blir sällan så hög som man tror, även på grusväg räcker det om du stannar 10 sekunder i en korsning och funderar vilket håll du ska så har du plötsligt snittfart som en permobil.

Tror 200 timmar för 900mil kan vara en aning lågt räknat

Låter väldigt lite. Är det stadstrafik med trafikljus eller vad?
Jag som de flesta andra snittar kring 40 km/h på crossbana och kör jag grusvägar så går det betydligt snabbare. Men jag brukar inte stanna i skogen och fundera vart jag ska.

Dåliga skogsvägar kan ju iofs gå hur långsamt som helst men jag har blivit för gammal och lat för att sätta hojen i dypölar där jag riskerar att fastna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min bil har runt 55kmh i medel, och då åker jag och handlar ibland, men mest är det långkörningar med mycket motorväg. Medelhastigheten sjunker otroligt fort.

Det var fruktansvärt långsamt. Kör små vägar från dalsland till Strömstad ca 120-130 mil i veckan o kollar man snitt fart o snitt förbrukning så ca 92-95km o 0,72-0,74 men så aker jag ju OPFVEL ren qalitet o körglädje:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har inte hört något dåligt om ProX än så länge. ProX ventiler är stålventiler. Kanske köper en smidd kolv typ Wiseco eller Wössner verkar bli samma pris på ebay som en ProX kostar i Sverige.

Wiseco säljer prox så det är ingen skit alls. Kolla dock original delar då dom är helt överlägsna i kvallite o förhållandevis billiga skiljer inte många kronor mot pirat.

Sedan har smidda kolvar kortare livslängd än slunggjutna typ original. Smidd kolv bör ALLTID köras varm innan åkning då dessa har mycket större spel mellan cyl o kolv än en slunggjuten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var fruktansvärt långsamt. Kör små vägar från dalsland till Strömstad ca 120-130 mil i veckan o kollar man snitt fart o snitt förbrukning så ca 92-95km o 0,72-0,74 men så aker jag ju OPFVEL ren qalitet o körglädje:tummenupp
Dels räknas tiden från att jag startar motorn tills jag stänger av den igen, dels blir det lite grus/skogsvägar ibland, lite lirkande med släp, någon kö ibland osv. Skulle jag bara välja ut motorvägskörningarna när jag rullar hemifrån kl 5 på lördag morgon så blir det ju något helt annat.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Så 24km/h är snittfarten för dig? Låter lågt men vad vet jag.

Jag har bara satt 5-6 timmar på hojen :D så inte snittfart för mig men för min hoj. Har väl gått i skog som den är byggd för

Låter väldigt lite. Är det stadstrafik med trafikljus eller vad?
Jag som de flesta andra snittar kring 40 km/h på crossbana och kör jag grusvägar så går det betydligt snabbare. Men jag brukar inte stanna i skogen och fundera vart jag ska.

Dåliga skogsvägar kan ju iofs gå hur långsamt som helst men jag har blivit för gammal och lat för att sätta hojen i dypölar där jag riskerar att fastna.

Cross går nog snabbare än enduro, men timmarna tickar iväg även på en crosshoj, kör några "vilovarv" eller provstarta ett par gånger när du meckar i garaget och snittfarten droppar direkt, är ju som när man kör långt med bilen, ligger med cruise control i 120 i 50 mil sne stannar man och tankar och köper en korv så har man plötsligt snittat 80km/h.

Min hoj kanske gått ovanligt långsamt, men 50km/h i SNITTFART på en gammal endurohoj tycker jag lät högt, skulle tro TS hoj gått närmare 300 än 200 timmar, om dte nu spelar någon roll.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Wiseco säljer prox så det är ingen skit alls. Kolla dock original delar då dom är helt överlägsna i kvallite o förhållandevis billiga skiljer inte många kronor mot pirat.

Sedan har smidda kolvar kortare livslängd än slunggjutna typ original. Smidd kolv bör ALLTID köras varm innan åkning då dessa har mycket större spel mellan cyl o kolv än en slunggjuten.

Är det så?? Mycket intressant det hade jag inte en aning om. Har mailat om originaldelar och inväntar svar. Vet dock inte om det är stål eller titanventiler original så kanske får bli en kompromiss med eftermarknadsventiler om kolven ligger bra i pris.

Har smidda kolvar kortare livslängd?? Har läst precis tvärt om att de har någon form av plättering eller beläggning av typ teflon eller liknande för att hålla längre?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang kolv så köper man i första hand en gjuten kolv typ Prox för som moddlaren skriver så håller dem längre i tid innan de tappar måttet. De skär heller inte lika lätt för gjuten kolv har större porer som oljan kryper in i vs smidd. Gjuten kolv följer även cylinderns utvidgning bättre från kall till varm och de är stor fördel för farbror gasglad innan motorn är varm. De är pga dessa fördelar de oftast sitter gjuten kolv i standard motorer.
Men vill man sätta in en kolv maximalt kompförhållande så brukar de bara finnas smidda.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag har bara satt 5-6 timmar på hojen :D så inte snittfart för mig men för min hoj. Har väl gått i skog som den är byggd för



Cross går nog snabbare än enduro, men timmarna tickar iväg även på en crosshoj, kör några "vilovarv" eller provstarta ett par gånger när du meckar i garaget och snittfarten droppar direkt, är ju som när man kör långt med bilen, ligger med cruise control i 120 i 50 mil sne stannar man och tankar och köper en korv så har man plötsligt snittat 80km/h.

Min hoj kanske gått ovanligt långsamt, men 50km/h i SNITTFART på en gammal endurohoj tycker jag lät högt, skulle tro TS hoj gått närmare 300 än 200 timmar, om dte nu spelar någon roll.

Jag kommer inte stanna i någon trafikkö om jag får på den (behåller den) motardhjul eller stanna och köpa korv för den delen (om det nu inte är biltemakörv!) Men det kanske tidigare ägare har ägnat sig åt :)

Ja spelar det någon roll det är det som är frågan? Har inte bestämt mig än kollar bara upp priser än så länge. Behåller jag den lär jag byta ut kolv, vev, ventiler för att vara på den säkra sidan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dels räknas tiden från att jag startar motorn tills jag stänger av den igen, dels blir det lite grus/skogsvägar ibland, lite lirkande med släp, någon kö ibland osv. Skulle jag bara välja ut motorvägskörningarna när jag rullar hemifrån kl 5 på lördag morgon så blir det ju något helt annat.

Finns bara grusvägar i Dalsland o absolut inga motorvägar 80km vägar i hela Dalsland med några extremt få undantag typ 2 mil här och där med 90km
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kommer inte stanna i någon trafikkö om jag får på den (behåller den) motardhjul eller stanna och köpa korv för den delen (om det nu inte är biltemakörv!) Men det kanske tidigare ägare har ägnat sig åt :)

Ja spelar det någon roll det är det som är frågan? Har inte bestämt mig än kollar bara upp priser än så länge. Behåller jag den lär jag byta ut kolv, vev, ventiler för att vara på den säkra sidan.

Ta du med alla lager i motorn samtidigt när du ändå river.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Kolla thumpertalk om du vill veta hållbarhet på wr spisarna. Jag själv hade inte rivit och renoverat så länge inte ventilspelen börjar vandra för mycket.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top