Hellre meka än köra.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Ja, nästan iallafall. Som idag tog i sär styr och svinglager bara för att kolla så att det var en hyffsad mängd fett i. Kletade i lite extra för att hålle fukten ute då det var lite fuktigt i svinglagringen. Brukar ni också ta ner och kontrollera detta?

Edit: Den har gått strax över 3 timmar.

Ett tips är att kolla distanserna som sitter i naven på ktm/husa, brukar inte vara några mängder med fett där, gjorde det rätt fort på mina ktm och även husan å de är ruggigt lite jox där.

Då slipper man höra torra packboxar snurra mot hjulaxeln oxå, det låter ju hemskt :rolleyes:

acura skrev:
Ja, nästan iallafall. Som idag tog i sär styr och svinglager bara för att kolla så att det var en hyffsad mängd fett i. Kletade i lite extra för att hålle fukten ute då det var lite fuktigt i svinglagringen. Brukar ni också ta ner och kontrollera detta?

Torka ur tanken med hårtork före varje tankning brukar jag göra.

Har ni inte fettnipplar i svingbulten på era hojar ? :confused: :va

acura skrev:

Har kört styvt 600 mil så det är väl dags och pilla med sånt snart. Känner lite obehag för och plocka ner för mkt bara. Fick panik när bakdäcket behövde bytas och hojen inte gick att köra på ett par dagar. Ännu värre när det tog 2 veckor att få avgassystemet svetsat. :näsblod

Jo...... en svart, men ska nog borra massa hål i den så den blir lättare :D Trodde det var länkage på Husky, sitter dämparen direkt i svingen där oxå?

(OT men vaffan, Monaco i schlager låter illa)

SM 570 RR skrev:
Jag hoppas du har en svingbult i alla fall.
Men man vet ju aldrig.... :fyllisar

SM 570 RR skrev:
Torka ur tanken med hårtork före varje tankning brukar jag göra.

Har ni inte fettnipplar i svingbulten på era hojar ? :confused: :va

Fettnipplar låter ju praktiskt. Men det räcker ju inte med att bara trycka i mer fett hela tiden måste ju ändå plockas i sär och rengöras.

acura skrev:
Fettnipplar låter ju praktiskt. Men det räcker ju inte med att bara trycka i mer fett hela tiden måste ju ändå plockas i sär och rengöras.

Pressar man ut fett regelbundet behöver man inte plocka isär. Det är ju själva vitsen med fettnipplar..

SM 570 RR skrev:
Pressar man ut fett regelbundet behöver man inte plocka isär. Det är ju själva vitsen med fettnipplar..

Hmmm.... försöker med ett argument till sen ger jag mig. När man har i sär skiten så ser man ju i vilken kodition lagren är i och man får bort ALL skit. JA jag vill också ha smörjnipplar på min hoj... :huvet :död

acura skrev:
Hmmm.... försöker med ett argument till sen ger jag mig. När man har i sär skiten så ser man ju i vilken kodition lagren är i och man får bort ALL skit. JA jag vill också ha smörjnipplar på min hoj... :huvet :död

Konditionen på lagret märker man utan att plocka isär. :hihi :tungan ;)

Ryck i hjulen i sidled....finns det glapp, lite kluckande så är dom dåliga.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back