Hellre blind än fet?

tja, ungar kan ju vara lite smafeta men nufortiden tycker jag mest att de ar klotrunda. Kanske grundar daligt sjalvfortroende dar, senare tycker de inte att det ar nagon idee att forsoka ta tag i det for de ar anda "Feta o missforstadda o det ar samhallets fel (Patriarkatet)"

Nej, gor som jag: varje dag efter jobbet tar jag hissen upp till gymmet, ater en kexchoklad sa jag orkar sta pa trappmaskinen riktigt lange. :tungan
Sen nar jag far barn ska ge dem fri tillgang till lask och godis som de kan ata mellan var snabbmats maltider. Vitaminer far de i piller. O nar de sedan kommer upp i den aldern att de vill borja ha modeklader sa ar de sa feta att de bara kan ha pa sig en toga. Pa sa satt spara jag massor av pengar och sen .....
:rofl

Usch borjade skriva det dar som skamt men insag att det inte var sa roligt. Ska nog ut springa en svang nu. :(

Vi har en mkt sjuk installning till mat, konsumtion o vara kroppar nu for tiden. jag blir fasiken radd ibland.

Kajan skrev:
2174460
Vi har en mkt sjuk installning till mat, konsumtion o vara kroppar nu for tiden. jag blir fasiken radd ibland.

Våra instinkter när det gäller ätande och våra smaklökars favoricerande av söta och feta smaker har inte riktigt hängt med utvecklingen när det gäller aktivitet och tillgång till mat.

En annan kompis till mig är MYCKET överviktig (vet ej med säkerhet men tippar på 175cm/140-150kilo) men även med ett normal matintag så skulle han vara överviktig. Det ligger liksom i hans gener då även hans mor och far är/var överviktiga om än inte så kraftigt.[/QUOTE]
En annan faktor är att det beror på VAD man äter. En faktor som styr näringsupptaget är det som utsöndras ur bukspottkörteln, insulin, vilket ger att två personer som äter exakt samma sak kommer att ta upp olika mycket näring ur det som man äter beroende på hur pass väl fungerande bukspottkörtel man har. Om ni har hört talas om GI så just blodsockret (som regleras av insulinet) den avgörande faktorn. GI har vissa bra poänger och grundregler men som alla andra inriktningar är den inte 100% eftersom det inte enbart handlar om insulinet, men som sagt, det förklarar en del av skillnaderna mellan hur två personer reagerar helt olika på samma näringsintag. Äter du mycket socker sabbar du hela kroppens eget system för att reglera balansen och då kommer kroppen att tro att näringsbrist råder (fastän man faktiskt får för mycket) och ställa in sig på att försöka lagra så mycket som möjligt, vilket innebär att kroppen kommer att absorbera näring och lagra som fett. Bukspottkörtelns funktion kan alltså både vara medöfdd (gener) eller ändras genom felaktig kosthållning (eller sjukdom för den delen).

korvgubbe skrev:
2174388 Tackar du gud varje gång du pröjsar skatt oxå? Lycklig över att du får vara med och betala de tre miljarder årligen som fetman kostar sjukvården?!

händer väl inte så ofta, däremot är jag riktigt glad över att jag slipper jobba på en bondgård 14 timmar varje dag i 40 år bara för att dö av någon lätt sjukdom...

Fetman är bara en negativ konsekvens av att vårt samhälle moderniserats, precis som att utvecklingen av fordon gjort att en del folk kör ihjäl sig (försök göra det på en bil som går 20 km/h ;)).

En annan grej jag ber till gud om är att jag inte kommer att bli någon surgubbe som bara klagar på hur mycket bättre saker va förr (inte nödvändigtvis menat till dej :tungan)

Dee_cati skrev:
2174424
Min metabolism är antagligen bättre än många andras, min far är likadan och min storebror också. Han tränar iofs seriöst varje dag men även innan kunde han äta som en häst utan att minsta lilla fett satte sig på honom. Han är 34 år och jag är 24, viss skillnad på energiupptagning antar.

En annan kompis till mig är MYCKET överviktig (vet ej med säkerhet men tippar på 175cm/140-150kilo) men även med ett normal matintag så skulle han vara överviktig. Det ligger liksom i hans gener då även hans mor och far är/var överviktiga om än inte så kraftigt.

Jo, lite kraftig eller inte kan var genetitiskt, snabb eller langsam metabolism lika sa men det brukar inte ge upphov till riktig FETMA (obiesety), som jag tror de andra talar om, dvs langt bortom lite knubbighet. Jag blir radd nar jag ser barn som vager 50% mer an de borde gora i sin alder.
Jag tror din kompis kanske har generna for att blir lite mullig men han har nog ocksa skaffat sig matvanor (lart av foraldrarna) som satter dig nagra kilo for mkt. Galler inte bara matintag, annu varre an att ata mkt ar att sma ata mycket, sarskilt socker o andra snabba kolhydrater = varre an fett.

PS Du ar 24, tro mig nu ar det dags att borja halla efter kalas kulan! jag har flera polare som fran 25 ars dagen raskt borjade vaxa i fardriktningen. Nu borjar sakta metabolismen ga mot gammelmans fart :tummenupp DS

Kajan skrev:
PS Du ar 24, tro mig nu ar det dags att borja halla efter kalas kulan! jag har flera polare som fran 25 ars dagen raskt borjade vaxa i fardriktningen. Nu borjar sakta metabolismen ga mot gammelmans fart :tummenupp DS

Jodå, jag har redan börjat tänka på vikten. Eller rättare sagt var jag ska placera vikten, vill inte ha allt på magen :D
Min kompis har som sagt inte snålat på matintaget men jag menar att jag skulle ALDRIG kunna hamna där utan att använda mig av kemiska preparat såsom tex kortison eller dylikt.

Dee_cati skrev:
2174424 Det behöver inte vara en defekt gen, de flesta överviktiga har lättare att bli tjocka tack vare gener. Sen att det finns de som verkligen har en defekt och lider av det är en annan femma.
Jag är 170cm kort, vägde igår 67 kilo. Jag äter mycket mat, mer än de flesta i min storlek och även mer än många andra. Jag gör inte av med mycket energi direkt. Hur förklarar du att jag inte blir tjock? Teoretiskt sett borde jag vara riktigt fet!
Min metabolism är antagligen bättre än många andras, min far är likadan och min storebror också. Han tränar iofs seriöst varje dag men även innan kunde han äta som en häst utan att minsta lilla fett satte sig på honom. Han är 34 år och jag är 24, viss skillnad på energiupptagning antar.

En annan kompis till mig är MYCKET överviktig (vet ej med säkerhet men tippar på 175cm/140-150kilo) men även med ett normal matintag så skulle han vara överviktig. Det ligger liksom i hans gener då även hans mor och far är/var överviktiga om än inte så kraftigt.

Visst har vi olika basalomsättning, då våra gener ger oss våra förutsättningar.
Se det så här; Generna ger oss våra spelkort, sen är det upp till oss själva hur vi ska spela dem.

Angående din vikt och hur mycket du stoppar i dig så kan jag självklart inte säga ett endaste dugg om det, då jag varken vet hur dina dagar ser ut när det gäller fysisk aktivitet, eller hur din kost ser ut.
Gör en kostregistrering och en registrering av din fysiska aktivitet, och då menar jag inte bara hur mycket du motionerar på gym eller dylikt, utan ALL fysik aktivitet.
Gör en likadan registering av din överviktiga kompis.
Jämför era resultat.
Först då kan vi börja snacka om skillnader i er metabolism.

Ok, defekt gen var fel av mig att skriva. Det handlar snarare om skillnader i vår genuppsättning. Men i 99% av fallen så är skillnaden inte större än att vi kan kompensera den relativt enkelt genom att helt enkelt tänka på vad vi äter och planera vår kost och motion.
Som sagt, prova att göra en kost- och motionsregistrering tillsammans med din kompis, du kommer nog bli förvånad.

Last edited:
McFille skrev:
Ok, defekt gen var fel av mig att skriva. Det handlar snarare om skillnader i vår genuppsättning. Men i 99% av fallen så är skillnaden inte större än att vi kan kompensera den relativt enkelt genom att helt enkelt tänka på vad vi ätar och planera vår kost och motion.
Som sagt, prova att göra en kost- och motionsregistrering tillsammans med din kompis, du kommer nog bli förvånad.

Det värsta är att jag tror att min överviktiga kompis rör sig betydligt mer än mig. Han äter knappast det dubbla jämntemot mig men väger det dubbla utan problem.
Jag tror jag hoppar över en studie av mig själv, skulle bara bli mörkrädd då.
Tex så bestod min frukost idag av ett halvt paket oxpytt (1kg-pkt), 1 stekt ägg, 5 rödbetsskivor, en halv baguette fyllt med örtsmör och sedan avslutades det hela med 3st portionssnusar.
Har dock lagt ner allt läskedrycksintag med socker, drack tidigare 1,5-2liter cola om dagen. Dricker numera 1,5liter mineralvatten eller cola light till lunch. Dricker iofs grogg på vanlig cola, blir några liter i veckan ändå.
Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag är begåvad med en bra ämnesomsättning eller vad man ska kalla det. Sen att jag kan bli tjock förstår jag ju, om jag verkligen lägger manken till.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti