Hellre blind än fet?

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Måste bara fråga er... ni visa läsare av SH.

Läste på ab idag om amerikaner som hellre blir blinda än feta. Hellre ger bort en arm än blir feta osv (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,828231,00.html). Hur känner ni...? Jag blir förbannad. Hur kan man resonera så hjärdött? Har de aldrig funderat på att kanske äta lite bättre/mindre och motionera? Det finns inga genvägar för att bli smal. När jag mönstrade till lumpen var jag 1.68 och vägde 96 kg (=köttbulle). När jag äntligen fattade att jag inte hade någon metabolisk sjukdom utan att jag åt fel, alldeles för mycket och inte motionerade mer än fram och tillbaka till kylskåpet ändrade jag mina kostvanor och väger idag (10 år senare) fortfarande ca 72 kilo. Mat intar man för näringsbehov, vid enstaka festliga tillfällen för njutning (jovisst äter även jag en kebab eller pizza ibland för att det är så jäkla gott) men man måste komma till insikt om att mat inte är en behandling mot dålig självkänsla, nedstämdhet m.m. Bota själen med terapi i så fall, inte med mat, då blir du bara fet OCH nedstämd och så är karusellen igång. Vill ni verkligen lära er om vad man skall äta och varför bör ni lära er näringslära, förstå er kropp, vad den behöver ur ett näringsfysiologiskt perspektiv och ge kroppen riktig mat. Bantning med piller och pulver är dömt att misslyckas för att det sätter kroppens egna system ur spel och kan möjligtvis ge en tillfällig viktminskning. Om ni sitter hemma och känner er tjocka, börja med att lära er hur kroppen fungerar innan ni springer till Ica och köper pulver med lattesmak. Jag är lat, absolut inte extremt vältränad eller fanatisk anhängare av någon särskild metod (GI, Montignac, stenålderskost eller vad det nu finns...). Vill ni ha tips, kan ni gärna fråga mig, för jag har lärt mig en hel del om näringsämnen. Men som sagt, sluta banta och tro att ni magiskt över en natt skall bli smala genom att äta något piller. Lär er hur kroppen funkar istället. Over and out..

Word på det!
Att jämföra fetma och blindhet är ju helt sjukt, då det ena är valfritt medans det andra inte är det!
Det är fan ditt eget val om du väljer att bli fet eller inte, basta!
Visst, vissa har lättare för att lägga på sig kilon, men inte dessto mindre är det ditt eget val och ansvar!

Det är skrämmande att folk börjar prata om fetma som en sjukdom som hoppar på en som en annan förkylning!
Det som behövs är mer information och upplysning om hur man skall äta och lever för att sunt och friskt liv!
Näringslära borde införas som ämne i grundskolan, då hade det blivit fason på tjockisarna!

Håller inte med dig till fullo Mcfille då det faktiskt KAN vara så att det är en sjukdom i vissa fall. Oftast handlar det om gener, gener och en lite smula dålig karaktär.
På 60-talet så lobotomerade man fortfarande folk i Sverige tills man kom på hur man kunde hjälpa de psykiskt sjuka istället. Om 10 år har vi en helt annan syn på fetman OCH den kommer vara mer utbredd.

/O. Tjock

McFille skrev:
2173764
Näringslära borde införas som ämne i grundskolan, då hade det blivit fason på tjockisarna!

Det största problemet är föräldrarna.. De lyckas ju fortfarande inte lista ut varför ungarna är så obstinata och intensiva ena sekunden och sedan skittrötta och griniga nästa.

- Va?! Vaddå? Kan frukosten bestående av chokladmjölk med kalaspuffar, vitt bröd och marmeland påverka hur mitt barn är på förmiddagen?!

Dee_cati skrev:
2173774 Håller inte med dig till fullo Mcfille då det faktiskt KAN vara så att det är en sjukdom i vissa fall. Oftast handlar det om gener, gener och en lite smula dålig karaktär.
På 60-talet så lobotomerade man fortfarande folk i Sverige tills man kom på hur man kunde hjälpa de psykiskt sjuka istället. Om 10 år har vi en helt annan syn på fetman OCH den kommer vara mer utbredd.

/O. Tjock

Ja, det finns extrema fall där en genetisk defekt gör det mycket lättare för andra att bli feta, men i slutänden handlar det ändå om hur mycket energi du stoppar i dig respektive gör av med.
Du kan OMÖJLIGEN gå upp i vikt om du gör av med mer energi än du stoppar i dig, det bryter mot fysikens lagar!

"Genes load the gun, environment pulls the trigger" :mattias

Dee_cati skrev:
2173774 Håller inte med dig till fullo Mcfille då det faktiskt KAN vara så att det är en sjukdom i vissa fall. Oftast handlar det om gener, gener och en lite smula dålig karaktär.

/O. Tjock

Förhållandet torde väl vara ungefär samma som mellan dyslektiker och slashasar som bara inte orkar stava som folk....

Håller med !

Det hela är ganska enkelt, se till att förhållandet mellan näringsintag och energiförbrukning blir 1:1. Öka eller minska ena faktorn och vikten går upp/ner.

korvgubbe skrev:
2173827 Det största problemet är föräldrarna.. De lyckas ju fortfarande inte lista ut varför ungarna är så obstinata och intensiva ena sekunden och sedan skittrötta och griniga nästa.

- Va?! Vaddå? Kan frukosten bestående av chokladmjölk med kalaspuffar, vitt bröd och marmeland påverka hur mitt barn är på förmiddagen?!

håller med precis. Var själv lite små-knubbig när jag var mindre, dock vet jag inte om jag kan skylla på föräldrarna för det? :va Kan också varit en naturlig del av kroppens utveckling då all knubbighet bara försvann när jag började växa på längden, utan att jag ändrade motionsvanor eller kost....

Hursomhelst blev jag nästan lite rädd när jag var på badhuset idag för mitt vattenfyspass, "tjocka" lärare står och undervisar "tjocka" barn i hur man simmar. Fetma har fan blivit en epidemi :fakta

mini-knutten skrev:
2174235 håller med precis. Var själv lite små-knubbig när jag var mindre, dock vet jag inte om jag kan skylla på föräldrarna för det? :va Kan också varit en naturlig del av kroppens utveckling då all knubbighet bara försvann när jag började växa på längden, utan att jag ändrade motionsvanor eller kost....

Det är inte ovanligt att barn är lite "knubbiga" men det är inte samma sak som att de är tjocka.

Ett problem är ju att dagens föräldrar lagar samma mat som deras föräldrar lagade och det var oftast mat anpassad till fysiskt krävande arbetsdagar.
Dessutom så blir alternativet till matlagning snabbmat och halvfabrikat, som har näringsvärdens om är under all kritik, när man är stressad och inte har tid.
Addera därefter det faktum att barn får läsk, godis och glass flera gånger i veckan, gymnastiken i skolan nästan försvunnit och TV:n/tvspel och dator passiviserats barnen i timtal varje dag.

När jag var liten fick jag läsk och godis på helgerna. 9 av 10 måltider var hemlagade och jag fick se max en timme tv om dagen.

Ta fram motsvarande siffror för en genomsnittlig unge idag
Läsk godis : 3-7 dagar i veckan
Tv/Tcspel/Dator : 2-5 timmar per dag
Lagad mat: 3-4 dagar i veckan och resten halvfabrikat/snabbmat

...sen är matematiken rätt enkel.

Last edited:
General E skrev:
2174289 :lol På min tid...
:7peta

Har du något småsyskon som går i lågstadiet kan du ju roa dig med att slå upp en skolkatalog med lågstadieungar idag och jämföra med en skolkatalog från tidigt 80:tal...

General E skrev:
2174289 :lol På min tid...
Hihi, typ vi boddde 11 pers i en kartong på motorvägen och fick en näve kallt grus till frukost -You lucky bastard, vi kunde bara drömma om kallt grus... Men han har en poäng, det var annorlunda förr, inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda. Det går för övrigt att laga snabb, enkel och billig mat som dessutom är både god och nyttig, man måste bara lära sig hur... Och som sagt, anpassa efter den näringsmängd som arbetet kräver, är du inte grovarbetare behöver du inte äta som en.

Morgue skrev:
2174323 Och som sagt, anpassa efter den näringsmängd som arbetet kräver, är du inte grovarbetare behöver du inte äta som en.

Som en äldre herre sa när diskussionen kom upp vid ett tidigare tillfälle.

"När jag var ung var vi tvungen att vila upp kroppen så mycket vi kunde efter jobbet. Nuförtiden går folk till gymmet efter jobbet för att över huvud taget använda den"

"När jag var ung var vi tvungen att vila upp kroppen så mycket vi kunde efter jobbet. Nuförtiden går folk till gymmet efter jobbet för att över huvud taget använda den"[/QUOTE]
:rofl Ja, det är lustigt hur saker förändras...

korvgubbe skrev:
2174334 Som en äldre herre sa när diskussionen kom upp vid ett tidigare tillfälle.

"När jag var ung var vi tvungen att vila upp kroppen så mycket vi kunde efter jobbet. Nuförtiden går folk till gymmet efter jobbet för att över huvud taget använda den"

ja, tack gode gud för västvärldens industrialisering :yoparty

mini-knutten skrev:
2174353 ja, tack gode gud för västvärldens industrialisering :yoparty

Tackar du gud varje gång du pröjsar skatt oxå? Lycklig över att du får vara med och betala de tre miljarder årligen som fetman kostar sjukvården?!

McFille skrev:
2173884 Ja, det finns extrema fall där en genetisk defekt gör det mycket lättare för andra att bli feta, men i slutänden handlar det ändå om hur mycket energi du stoppar i dig respektive gör av med.
Du kan OMÖJLIGEN gå upp i vikt om du gör av med mer energi än du stoppar i dig, det bryter mot fysikens lagar!

"Genes load the gun, environment pulls the trigger" :mattias

Det behöver inte vara en defekt gen, de flesta överviktiga har lättare att bli tjocka tack vare gener. Sen att det finns de som verkligen har en defekt och lider av det är en annan femma.
Jag är 170cm kort, vägde igår 67 kilo. Jag äter mycket mat, mer än de flesta i min storlek och även mer än många andra. Jag gör inte av med mycket energi direkt. Hur förklarar du att jag inte blir tjock? Teoretiskt sett borde jag vara riktigt fet!
Min metabolism är antagligen bättre än många andras, min far är likadan och min storebror också. Han tränar iofs seriöst varje dag men även innan kunde han äta som en häst utan att minsta lilla fett satte sig på honom. Han är 34 år och jag är 24, viss skillnad på energiupptagning antar.

En annan kompis till mig är MYCKET överviktig (vet ej med säkerhet men tippar på 175cm/140-150kilo) men även med ett normal matintag så skulle han vara överviktig. Det ligger liksom i hans gener då även hans mor och far är/var överviktiga om än inte så kraftigt.

korvgubbe skrev:
2174316 :7peta

Har du något småsyskon som går i lågstadiet kan du ju roa dig med att slå upp en skolkatalog med lågstadieungar idag och jämföra med en skolkatalog från tidigt 80:tal...
Ja, det var bättre förr...

"...När vi levde i en skokartong på botten av en sjö, fick en näve grus till middag, och pappa slog oss till sömns med en trasig glasflaska. Då var vi lyckiga."

:hihi

War-psycho skrev:
2174452 Ja, det var bättre förr...

"...När vi levde i en skokartong på botten av en sjö, fick en näve grus till middag & pappa slog oss med en trasig glasflaska. Då var vi lyckiga."

:hihi

Man kanske skulle DC:a efter lite Monty pyton i kväll.... :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP