Helljusmodd Duke II

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Hej!
På Duke II:orna sitter två framlysen, ett hel och ett halv. Jag gillar inte att det bara går att ha antingen eller tänt eftersom det vid mörkerkörning lyser dåligt precis framför hojen. Har ritat en modifikation som jag tänkte att ni kunde kommentera. Kommer det att funka eller inte och isåfall, varför?

Det svarta i skissen är orginal (minus detaljer som generator mm.), det röda och blå är tillagt. Jag tror mest på det undre alternativet eftersom det övre innebär en fördubblad belastning på omkopplare, tändningslås odyl.
Bifogar en länk till en orginalmanual där orginal kopplingschema finns (s 47).

Orginalmanual: http://www.speedskater.info/gssi/KTM_Manuals/BA_Duke_2003_E.pdf

Bifogat

• DUKE Helljusmodd.JPG
    DUKE Helljusmodd.JPG
    56.1 KB · Visningar: 118
Last edited:
Har du räknat på belastningen ? Det blir 65W till som drar på generatorn. Jag minns nu inte vad märkeffekten var på generatorn, men den var nog inte så märkvärdig. Kör på alternativ 2 du - man ska inte lasta ner strömbrytare o.d. alltför mycket.

Kolla även efter lampor av typen 30+ eller 50+ - det ger bra mycket bättre ljus än original.

TomK skrev:
Har du räknat på belastningen ? Det blir 65W till som drar på generatorn. Jag minns nu inte vad märkeffekten var på generatorn, men den var nog inte så märkvärdig. Kör på alternativ 2 du - man ska inte lasta ner strömbrytare o.d. alltför mycket.

Kolla även efter lampor av typen 30+ eller 50+ - det ger bra mycket bättre ljus än original.

Den borde ju klara det med tanke på att om man trycker in ljustutan när man har halvljus på så lyser bägge.
Var kan man avläsa märkeffekten på generatorn?

EDIT: 200W ligger den på.

Last edited:
Vet inte hur det är med projektor ljusen på Duke, men gör du det med en glödtråds lampa så bränner du den av värmen som blir näd två trådar brinner i samma lampa under längre tid. :brinnerup

PEPPER skrev:
Vet inte hur det är med projektor ljusen på Duke, men gör du det med en glödtråds lampa så bränner du den av värmen som blir näd två trådar brinner i samma lampa under längre tid. :brinnerup

I en projektorlampa sitter det väl nån typ av glödtrådslampa (halogen)?
Grejen med Duken är att det sitter två projektorer med en enkeltrådslampa i varje. Så värmen borde inte bli nåt problem.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!