Helljus - vädjan

Nå hur blir det med helljuset?


  • Antal röstningar
    0

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Ok grabbar och tjejer.
Jag tycker det är skitbra att ha på helljus när man kör motorcykel.
Men, när det är mulet, mörkt eller dylikt känns det rätt onödigt.
Blev rätt bländad idag faktiskt.
Så kan vi inte komma överens om att vi bara använder det när det är ljust ute.
I mörker syns man ju ändå!


Självklart ska man ha helljus i mörker om man inte får möte. Om nån inte fattade det.
 
Last edited:

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Ort
norrköping
Hoj
YAMAHA R6 -99
såklart vi ska helljus när det är helljust ute. Då slipper vi se alla potthål i mörkret som är i snart varje meter asfalt. Och jag menar vad ska man se långt fram för? Vi är ju här där vi är. Där framme är vi ju sen o då ser vi med halvljus......
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Ok grabbar och tjejer.
Jag tycker det är skitbra att ha på helljus när man kör motorcykel.
Men, när det är mulet, mörkt eller dylikt känns det rätt onödigt.
Blev rätt bländad idag faktiskt.
Så kan vi inte komma överens om att vi bara använder det när det är ljust ute.
I mörker syns man ju ändå!

En nackdel med helljus på dagen är att man vet inte om folk blinkar pga bländning eller farbror blå... har misstolkat det en gång:huvet
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
kört hela dan idag med helljus, inte en jävel som har blinkat... kom precis innanför dörren å nu när det är lite mörkt ute så har jag konstaterat att det lyser rätt ok mitt helljus så jag måste bara ha mött en massa fårskallar idag... :D
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Helljus mitt på ljusa dan är bara irriterande.

Är man skraj att inte synas med halvljus montera saftblandare på hjälmen!
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
En nackdel med helljus på dagen är att man vet inte om folk blinkar pga bländning eller farbror blå... har misstolkat det en gång:huvet
Sant, men det är så sällan folk blinkar så man kan kosta på sig att gissa på Haffa de gångerna. Märkligt nog är det bara Volvo-bilar som blinkat på mig, är de mer anala än andra bilförare?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Helljus mitt på ljusa dan är bara irriterande.

Är man skraj att inte synas med halvljus montera saftblandare på hjälmen!

Då har du nog inte sett dig själv framifrån nån gång och hur illa man syns. Jag kör inte med helljus för att mitt helljus lyser i trädtopparna men på min f.d. sporthoj körde jag alltid med helljus på dagarna. Då var det ingen som svängde ut framför mig. Nu får jag väja ett par gånger om dagen.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Helljus mitt på ljusa dan är bara irriterande.

Är man skraj att inte synas med halvljus montera saftblandare på hjälmen!
Min erfarenhet är att betydligt färre kör ut framför mig när jag kör med helljus. Jag vill inte landa i någons sida, och jag tror inte någon vill ha mig parkerad i framsätet, så det eventuella obehaget får folk stå ut med.

Med tanke på att extremt få blinkar på en (typ en promille av de man möter eller så), så verkar obehaget dessutom vara tämligen obefintligt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har ett cyklopse-lyse på min hoj så det spelar ingen roll om jag använder halv- eller helljus, bägge har ungefär samma ljusstyrka som ett mindre stearinljus...
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
I helgen kollade ja kompisens hoj, en SV, när hon körde först med bara halvljus o sen när hon hade helljuset på... vicken jäkla skillnad!! Förstår dom bilister som säger att dom inte ser när en hoj kommer...
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Jag kör med helljus så länge det är dagtid och mycket trafik. Men visst, ligger jag snällt bakom någon i kö stängs det av.
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Ja har mycke folk som blinkar på mig när jag kör md hel ljus på så nu e de halvljus som gäller så man vet om man ska dra på för haffa står runt hörnet...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag brukar blinka med helljuset om han/hon verkar ha ett lite tvivelaktigt beteende vid nån korsning/utfart. Då hajar folk till och stannar :tummenupp

Hmm, gör inte detta i utlandet.
I England betyder ljusblinkning innan en korsning/utfart "Jag har sett dig, varsågod och kör ut framför mig, jag ger dig plats"...
Detta berättade en britt på jobbet då han råkade ut för en del incidenter i Sverige innan han listade ut att ljusblinkningar i Sverige betyder "Flytta på dig ditt jävla miffo här kommer jag".
:hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hmm, gör inte detta i utlandet.
I England betyder ljusblinkning innan en korsning/utfart "Jag har sett dig, varsågod och kör ut framför mig, jag ger dig plats"...
Detta berättade en britt på jobbet då han råkade ut för en del incidenter i Sverige innan han listade ut att ljusblinkningar i Sverige betyder "Flytta på dig ditt jävla miffo här kommer jag".
:hihi

Men så kör de på fel sida av vägen också. Brittisk logik i ett nötskal. o_O
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Heh, deras trafiklagar är solklara jämfört med deras elsystem på äldre bilar och MC...

Drar mig till minnes den där Triumph TR6an där samtliga elkablar var svarta... :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top