Helljus och varningsblinkers dött på SV650 2003

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Frugans SV 650 från 2003 har börjat krångla. Jag ska nu ta tag i problemet men lyfter frågan här först för att få med mig lite tips på vägen. Elfelet visar sig i att heljusknappen inte fungerar men det går att "flasha" samt att varningsblinkers inte fungerar (blinkers HÖ, VÄ fungerar dock). Heljuset sitter på vänster sida och varningsblinkers på höger sida, det enda jag kan tänka mig är att kabelstammen skulle vara skavd på nått ställe? Eller har de två funktionerna möjligtvis samma säkring?

Någon som haft liknande problem som vet vart jag ska börja leta??
Hörde någonstans att just SV haft problem med skavda kablar, kanske någon som kan bekräfta detta?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Spontant borde dom inte ha med varandra att göra, ljustutan går över tändningslåset och varningsblinkers går förbi.

Edit, läste för fort, helljuset går över tändningslåset skall det vara.

Men steg ett är att kolla alla säkringar.
 
Last edited:

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Har kikat på säkringarna idag och de var hela. De som sitter under sadeln på SVn, finns det fler? Kan det var något motstånd som dött? Det sitter sedan flera år tillbaka andra blinkers på som fungerat klockrent. Jag funderade på om det kunde vara där de kablarna var ihopkopplade men jag tyckte det såg bra ut. Ska undersöka mer noggrant när tid finns.. Det som gör mig fundersam är att det är på varsin sida om styret, vad har de gemensamt? Vad är det som gör att blinkers fungerar men inte varningsblinkers? Besiktning i vår också..
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Var ute och åkte på SVn förra veckan och märkte att varningsblinkers plötsligt fungerade. Har ikväll rivit ner hojen för att se om jag kunde finna något knas eftersom ljustutan fortfarande är död. Tog bort tank och kylare och kollade kablar men kunde inte se något skav. Har miniblinkers i bak och led reglampa. Kan någon tipsa mig om vad det kan vara för fel? Säkringar under vitsen är kontrollerade.
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Nu är SVn nybesiktigad U.A. Efter att ha demonterat större delar av hojen för att kika på kablage så monterades alltihopa igen utan att jag hittade några skavda kablar. Sista rycket jag gjorde var att plocka isär reglagen på styret och smörja med "contact cleaner" och vad jag inte kunde tro var att allt skulle fungera klanderfritt efter det. Toppen.
Så av min ringa erfarenhet så använda alla reglage som finns på hojen så slipper de ärja osv. Tacksam är jag som slipper lämna hojen på verkstad. :tummenupp
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top