Helljus - bra idé?

Då ser man ju dum i huvudet ut. :confused:
För övrigt, i denna kaskad av bättre vetande måste man ju ifrågasätta om neon syns bätre än camouflage. Det lär ju helt klart vara så att den som inte ser camouflage heller inte ser neon. :lol
Eftersom du inte svarade på frågan så utgår jag ifrån att jag prickade rätt, du är en första- alternativt andrasäsongare, det märks. :pannkyss

Men ge dig!

Samma argument går ju att använda på din fåniga lampidé
"Ser man inte halvljus så ser man inte heljus"
Plus attlåg någon bakom mig med såna lampor som på filmen så skulle jag bara anta att det var fel på hojjen eller föraren.

Plus att du lär ju läsa varenda jävla inlägg här så du vet mycket väl att han fick körkort igår, så då är du ju inte så svårt att "pricka rätt".

Jävla attityd!
 
Då ser man ju dum i huvudet ut. :confused:
:pannkyss

Det gör du ju ändå, om du åker runt och vinkar och blinkar med helljuset.:näsblod

Om du nu tvunget måste blända, är det inte bättre att justera halvljuset lite för högt, så "blinkar" det av vägens ojämnheter?

Det är i mina ögon bättre att försöka öka sina marginaler på ett aktivt sätt, genom att tänka till och anpassa sig efter hur situationer kan tänkas uppkomma.
 
jag tycker INTE det ær bra med helljus!
Bara senast før några dagar sen var jag næra att fronta med en MC som kom kørandes med helljus på en kurvig væg, nær jag møtte han vart jag helt "blind" førsta sekunden och det kunde ha gått illa! Hade jag kørt hummern hade jag sækert plockat han!
då hade han sækerligen bara blivit en våtflæck på fronten! det verkar dumt....
 
Då ser man ju dum i huvudet ut. :confused:
För övrigt, i denna kaskad av bättre vetande måste man ju ifrågasätta om neon syns bätre än camouflage. Det lär ju helt klart vara så att den som inte ser camouflage heller inte ser neon. :lol
Eftersom du inte svarade på frågan så utgår jag ifrån att jag prickade rätt, du är en första- alternativt andrasäsongare, det märks. :pannkyss

Hmm det kanske är bättre att se dum ut än att åka omkring med helljus och bekräfta det!!
 
...
Sen kan man ju debattera nyttan med helljus på jämt.
Det finns undersökningar som visar att det inte har någon direkt betydelse. I alla fall inte så mycket att man inte kan skilja det från slumpen.
I dagsljus syns inte helljuset särskilt mycket bättre än halvljus.
...
Källangivelse?

Stämmer inte med mina erfarenheter i alla fall.
 
Jag tror att man syns lite bättre med helljus. MEN, det kan göra det svårare för andra trafikanter (läs bilister) att bedömma ens hastighet.

Intressant i sammanhanget är att man har samma diskussioner i England fast då gäller det halvljus! De påstår att halvljus inte ökar synligheten märkbart samt att det gör det svårare att bedömma hastigheten vilket gör att fler krockar!

Sedan har massor Kanadensiska och skandinaviska studier kommit fram till att det är bra med halvljus. Just nu tror engelsmännen att det finns något särskilt med nordiska ljusförhållanden. :huvet
 
Det finns en del äldre och framförallt Lastbilschaffisar som Ljustutar när dom påbörjar omkörningar eller i andra situationer och detta gör att du som medtrafikist reagerar och blir direkt medveten om dom. Detta funkar ju dock bäst i mörker......
Själv använder jag ljusblink när jag påbörjar omkörningar för att göra framförvarande uppmärksam på mig men detta i bil och oftast i skymning eller mörker som sagt.....faktiskt aldrig hört detta om MC tidigare :)
 
Jag helljusblinkar alltid åt bilister när jag påbörjar omkörningar på bågen....det är få som använder sina backspeglar - det märks rätt tydligt på reaktionerna när man just blinkar på dem, det blir alltid ett vingel...

Bättre göra sig sedd innan man kör om, än köra om någon som inte har en aning innan man är i jämnhöjd med dem.

/J
 
För övrigt är jag rätt less på alla bilar som "påminner" en om att man kör med helljus, jag har nu nått den barnsliga nivån att jag först vinkar glatt så de ska hinna tänka "vilken idiot, han tror jag hälsar när jag försöker få honom att stänga av helljuset" och när han tänker så så får han se mitt längsta finger på vänsterhanden och blir förhoppningsvis förbannad.

Men i alla fall, helljusblink - bra eller? Hur göra?
Antar att dom "påminner" dig genom att blinka med helljus och då blir du less och pekar finger så att han förhoppningsvis blir förbannad. Nu undrar du om det är ok med konstant blinkande helljus på hojen :confused: Känns som du redan har svarat på din egen fråga.
 
Headlight Modulator

Headlight Modulator kallas det på engelska och är lagligt i USA. Gör en googlesökning på "Headlight Modulator" och läs mer.
 
Källangivelse?

Stämmer inte med mina erfarenheter i alla fall.

Nej. Jag har ingen källangivelse för jag kommer inte ihåg exakt vart jag läste det.
Men resonemanget stämmer tycker jag. Har man ögonen riktade mot en motorcykel så ser man den (Om man inte lånat en osynlighetscape och lagt över den då. Har man inte ögonen riktade mot motorcykeln så ser man inte den oavsett vilka lampor som lyser.

Tar man sedan hänsyn till att norrmännen kommit fram till att signalvästar inte gör att synligheten ökar nämvärt så är det bara logiskt att inte helljuset gör någon skillnad.

Enligt mina egna erfarenheter så har dom som kört ut framför mig helt enkelt inte tittat (borde med andra ord inte få framföra fordon i trafiken) och därför skulle inte eventuellt helljus gjort någon skillnad. Och det är bilar som kör ut framför precis lika ofta när jag sitter i 2 ton audi som på 200 kg yamaha. Så att det skulle ha något att göra med att jag är för liten tror jag helt enkelt inte på.

Att köra med helljuset på ger en falsk känsla av trygghet när man istället borde anpassa körningen efter förhållandena. Dessutom irriterar det omkringvarande trafikanter men bara dom som ändå sett dig.

Dom där skrönorna att motorcyklar inte syns eller att man kan förväxla dom med mopeder kommer av att det är svårt att hinna ta hänsyn till en motorcykel som kommer i avsevärt över den förväntade lagliga hastigheten och alla trafikanter som har varit inblandade i en olycka har en tendens att vinkla sanningen lite till sin fördel.

Det känns helt enkelt bättre för dom flesta att säga att "Jag hann inte se den, det gick så fort" eller "Jag trodde det var en moped" istället för att säga "Jag var inte tillräckligt uppmärksam" I dom första två fallen har man ju gjort en felbedömning och misstag är ju mänskligt att göra. I det sista fallet har man inte skött sig och det är ju sämre.

Sen är det en massa godtrogna motorcyklister som sväljer allt bullshit utan att fundera och tror att helljuset gör dig odödlig.
 
Its iileegaal. Lampan måste ha ett fast sken vill jag minnas.

Ang synligheten. Jag tror man syns bättre fast det lär ju va sjukt störande med nån som åker runt och stroboskopar sina medtrafikanter.
 
...
Har man inte ögonen riktade mot motorcykeln så ser man inte den oavsett vilka lampor som lyser.
...
Nej, det stämmer.

Tar man sedan hänsyn till att norrmännen kommit fram till att signalvästar inte gör att synligheten ökar nämvärt så är det bara logiskt att inte helljuset gör någon skillnad.
Nja, ett guppande ljus, som enligt många t.o.m. bländar under dagsljus är nog snäppet värre än en "passiv" signalväst. Men jag tror iofs att en sådan gör skillnad i vissa trafikmiljöer, dock inte alla.


Att köra med helljuset på ger en falsk känsla av trygghet när man istället borde anpassa körningen efter förhållandena.
Om man kör fortare för att man har helljus på, vill säga... Det gör inte jag, fotonerna bromsar dessutom lite extra. :D Falsk känsla, jo, det kan jag hålla med om, men inte bara för helljus. Ökar man risktagandet mer än säkerhetsåtgärden minskar risken så skjuter man sig ju i foten. Det gäller även ryggskydd, däck, bromsar...


Sen är det en massa godtrogna motorcyklister som sväljer allt bullshit utan att fundera och tror att helljuset gör dig odödlig.
Jag har funderat en hel del, och har inte kommit till slutsatsen att jag är odödlig, men jag tror att oddsen för att jag ska synas bättre under vissa förhållanden har ökat. BS eller inte, det får var och en avgöra. Jag bryter mot lagen, irriterar andra, men gör det inte för mitt nöjes skull, utan för att bättra på mina odds lite. Det får det vara värt!
 
Nej, det stämmer.


Nja, ett guppande ljus, som enligt många t.o.m. bländar under dagsljus är nog snäppet värre än en "passiv" signalväst. Men jag tror iofs att en sådan gör skillnad i vissa trafikmiljöer, dock inte alla.



Om man kör fortare för att man har helljus på, vill säga... Det gör inte jag, fotonerna bromsar dessutom lite extra. :D Falsk känsla, jo, det kan jag hålla med om, men inte bara för helljus. Ökar man risktagandet mer än säkerhetsåtgärden minskar risken så skjuter man sig ju i foten. Det gäller även ryggskydd, däck, bromsar...



Jag har funderat en hel del, och har inte kommit till slutsatsen att jag är odödlig, men jag tror att oddsen för att jag ska synas bättre under vissa förhållanden har ökat. BS eller inte, det får var och en avgöra. Jag bryter mot lagen, irriterar andra, men gör det inte för mitt nöjes skull, utan för att bättra på mina odds lite. Det får det vara värt!

Ja. Ett blinkande ljus ökar kanske synligheten något. Men det gör ju inte helljuset. Det blir mer att stadigt sken och det lägger man inte märke till lika lätt. Då är det troligen bättre att skruva på inställningen av halvljuset så att det ligger precis vid gränsen för bländning så att ljuskanten passerar fram och tillbaka över mottrafikanterna. Men det kommer ju också att irritera mötande ganska avsevärt och kanske bidra till att någon du möter i mörker blir bländad och därför kommer över på din sida.

Tja. Odödlig är trevligt att vara. Jag är också odödlig. Men jag vill inte ha repor på hojen så jag väljer att vara lite försiktigare än min hälsa kräver.

Jag håller med om att om man ökar risktagandet mer än vad skyddåtgärden ger så har man tagit ett steg i fel riktning.
Det bästa för trafiksäkerheten vore att montera en vass kon framför föraren. Riktad rakt mot pannan eller bröstet. då skulle alla köra så försiktigt som krävdes för att vara säkra på att inte krocka. Det skulle gå så sakta på vägarna att ingen skulle hinna krocka nästan.

Vissa hävdar att helljuset ökar synligheten, vissa anser att det inte gör det. Jag anser att om det har någon effekt så är den högst marginell. Det enda du åstadkommer är i stort sett irritation. Om säkerhetsvinsten vore avsevärd vore det kanske värt det men jag tror att den lilla säkerhetsvinsten lätt äts upp av att du får irriterade bilförare runtomkring dig. Sen kan det ju faktiskt ge böter om man kör omkring med helljus också. Inte för att det händer ofta men det är närmare 1000-lappen i böter för det. Och blir man stoppad för det och sen har miniblinkers och miniskylt så har man raskt gett ett tydligt intryck på sin privatekonomi.

Summa summarum. Du gör ju givetvis som su själv vill. Men jag gissar att många gör som jag. Om man möter någon som kör med helljus så tänder man själv helljuset. Och genomsnittsbilen bländar avsevärt mycket mer än genomsnittshojen.
 
Xenon lampor är riktigt bra. Man syns i trafiken, en och annan bil blinkar även med lyset för dom tror man kör med helljus. Sedan har jag satt i 50w ballast i helljuset, natt blir till dag.:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top