Helikopterkrasch i sverige. Ser mkt konstigt ut!

När var det här? Borde det inte ha stått med i sosseblaskan... eller har jag missat något?

Han var vansinnigt dålig på att köra sin flygmaskin.
En passagerare dog för övrigt.

Jag har för mig att bortförklaringen var att det var så varmt att inte helikoptern lyfte som den skulle... BS anser jag.

Edit: Sedan var inte ens hkp'n reggad för civilt bruk. Det var tydligen en gammal militär testrigg från sovjetunionens glansdagar...

Enligt UNT:
Denna ursprungligen ryska helikoptertyp:
* är experimentklassad och får inte flyga över tätbefolkat område eller i luftrum med mycket trafik,
* får endast flyga i litauiskt luftrum, såvida annan stat inte medger annat,
* får inte transportera passagerare,
* skall ha en väl synlig skylt som varnar varje passagerare att helikoptern är experimentklassad och inte uppfyller litauiska säkerhetskrav för standardluftfartyg och varje person ombord skall informeras om detta,
* skall nära varje ingång ha ordet "Experimental" väl synligt.

Last edited:
Hmm var det inte nån åldring som fyllde år som dom skulle överaska med en flygtur ? Var väl han som strök med om jag inte helt missminner.

Det finns en tråd från när det där hände, med en hel del bilder. Glad överraskning för födelsedags-gubben :3freak

Piloten glider ju omkring med maskinen som en nybörjare - utan tanke på stängsel, träd och lyktstolpar...

*/ ?>
Back