Helfordonsgodkänd??!?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Saxat från mc-kompaniets hemsida...

"Vi är Generalagent för Alphatechniks strypningssatser.
Vi har det mesta i sortimentet hemma och vi skickar gärna på postorder.
Strypningarna kostar 1395:- för 25 kW och från 2195 :- för 11 kW.
I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. I dagsläget så är strypningarna ej godkända för helfordonsgodkända hojar, är du osäker om din hoj är det eller inte, ring
din lokala Bilprovningsstation för besked."

Vad menas med helfordonsgodkänd??

/H

fins på bilsidan med, där får man inte byta till andra fälgar etc.
De får alltså inte ändras på nåt sätt från standard, utom med fabriksoptions.
Jo radio får du väl byta men inte mycke mer.

Alla fordon tillverkade efter 2000 lr nått sånnt har helfordonsgodkännande dvs att de strängt taget inte får modifieras etc.

För att strypa ett helfordonsgodkännt fordon krävs nog ett intyg från tillverkaren :mad:

Nja, jag är inte så säker på att helfordonsgodkännande finns ens på nya hojar idag. Har jag fel? Någon som VET hur det ligger till?

Ugluk skrev:
Nja, jag är inte så säker på att helfordonsgodkännande finns ens på nya hojar idag. Har jag fel? Någon som VET hur det ligger till?
:fakta

precis, är det nån som vet vad det innebär?

omdet endast gäller nyare hojar borde det inte vara så svårt på "min" blivande hoj då....en 92:a....

:hej

det gäller iallafall från 00.

Killen Score köpte sin R1:ta ifrån tänkte strypt ner den till 25kw så hans son kunde haft den, men det gick inte pga helfordons gokänd,och denna killen är mek på claessons så det borde väl stämma?.

hållundan skrev:
:fakta

precis, är det nån som vet vad det innebär?

omdet endast gäller nyare hojar borde det inte vara så svårt på "min" blivande hoj då....en 92:a....

Det är som någon nämnde att helfordonsgodkända hojar kan man bara strypa genom en strypsats och intyg från tillverkaren....Kawa har bla sådanna !
En 92:a är inga problem att strypa med Mc-kompaniets satser !
De flesta hojar blev helfordonsgodkända 2000 men inte alla, jag vet att bla CBR 600 F blev det inte så den kan man strypa på vänligt sätt. :)

Vilka hojar som är helgodkända är bara att kolla upp med återförsäljaren/tillverkaren till hojen ;)

Last edited:
hållundan skrev:
kalasbra =)

Å en regbisktning efter strypning kostar????

Förra året kostade den 680:-
Tror det är lite dyrare i år.....hörde 780:- men är inte helt säker :rolleyes:
Det är om du gör en vanlig besikning i samma veva, gör du bara en regbesikning det så kostar det bara 500:-
Jag gjorde en förra veckan :1pajas

Last edited:
Coc-godkänd/helfordonsgodkänd

De flesta nya modeller är det, dock inte alla.
Lyssna med respektive åf/generalagent om vilka
modeller som är det.

Vad som gäller för att strypa hojen och lyckas besiktiga den med ett godkännade är att, "strypsatsen" är typad av tillverkare(Honda, Suzuki mfl).
Mao funkar inga eftermarknadsstrypkit(Mc-Kompaniet mfl).
Endast orginaldelar:-D

fjädern skrev:
Coc-godkänd/helfordonsgodkänd

De flesta nya modeller är det, dock inte alla.
Lyssna med respektive åf/generalagent om vilka
modeller som är det.

Vad som gäller för att strypa hojen och lyckas besiktiga den med ett godkännade är att, "strypsatsen" är typad av tillverkare(Honda, Suzuki mfl).

ehhh....var ju typ exakt vad jag sa med lite andra ord :arsele :3freak

Busgrabb skrev:
Förra året kostade den 680:-
Tror det är lite dyrare i år.....hörde 780:- men är inte helt säker :rolleyes:
Det är om du gör en vanlig besikning i samma veva, gör du bara en regbesikning det så kostar det bara 500:-
Jag gjorde en förra veckan :1pajas

OKej, dom siffrorna gillar vi!!!

fjädern skrev:

VA?! Nu fattar jag noll, många olika bud här....

HanneZ skrev:
reg-besiktning kostar 1850 för mc!

finns som sagt färdiga satser till många hojar, spana in http://www.mc-kompaniet.se

mvh. Hannes

1850 bagis.... lite mer än 780 :confused:

ja ja...

Alla bilar blev helfordonsgodkända 1998, hur det är med hojar har jag ingen aning om men det vore ju logiskt om det var samma år.?

hållundan skrev:
OKej, dom siffrorna gillar vi!!!

VA?! Nu fattar jag noll, många olika bud här....

1850 bagis.... lite mer än 780 :confused:

ja ja...

Nej 1850:- är när man regbesiktigar hojen när man tex har importerat den och för in den i registret i Sverige.
780:- kostar det när man gör en regbesiktning och ändrar något samtidigt som dom utför en vanlig kontrollbesikning ! :)
600:- kostade det med BARA en regbesikning när man ändrar något och inte gör en vanlig kontrollbesikning.
Sorry sa fel förra gången när jag sa 500 :rodnar

Bifogat

• Kvitto.JPG
    Kvitto.JPG
    42.2 KB · Visningar: 140
Edholm skrev:
Alla bilar blev helfordonsgodkända 1998, hur det är med hojar har jag ingen aning om men det vore ju logiskt om det var samma år.?
Nej, så vet jag att det INTE är iaf. Det var lite debatt vid den tiden om helfordonsgodkännande och att ett införande då skulle leda till att inga nya hojar kunde tas in på ett par år. SMC och SMR lobbade mot och det pratades istället först om ett undantag fram till år 200?, och sedan om nationellt typgodkännande. Undrar vad det är?
Jag försökte få ett rakt svar Maria Nordqvist (SMC, FEMA) vid ett tillfälle i fjol, men hann inte få något klart besked annat än att vi kan fortsätta byta blinkers, avgassystem osv. precis som vanligt så länge vi möter SBP:s krav. Det hade inte varit möjligt om hojarna varit helfordonsgodkända.
Fullständiga fakta hade ändå varit trevligt..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park