Helförsäkrad men avställd,gäller försäkringen?

gixxer1000Mike

Moosekiller
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
Suzuki gsxr 1000 Såld:050415
Jag kraschade med en älg för 2,5 månader sedan och hade ringt in och helförsäkrat hojen men skulle ställa på den och glömde helt enkelt det och nu undrar jag om någon vet med säkerhet, ej vad ni tror utan säkert om min vagnskadeförsäkring gäller ändå, min advokat påstår det men försäkringsbolaget är osäkert och jag har ej fått svar från dem ännu, antar att de vill försöka klara sig undan.

gixxer1000Mike skrev:
Jag kraschade med en älg för 2,5 månader sedan och hade ringt in och helförsäkrat hojen men skulle ställa på den och glömde helt enkelt det och nu undrar jag om någon vet med säkerhet, ej vad ni tror utan säkert om min vagnskadeförsäkring gäller ändå, min advokat påstår det men försäkringsbolaget är osäkert och jag har ej fått svar från dem ännu, antar att de vill försöka klara sig undan.

Jag har försäkrat bilar förr (10 år sen) utan att ställa på dem. För att kunna köra fram och tillbaka till verkstan... :hihi
Och vad jag kan minnas sa inte FB nåt om det.
Men det är ju andra tider nu...

gixxer1000Mike skrev:

Man kan inte försäkra en hoj för trafik om den inte är påställd.

om man helförsäkrar en MC och har den avställd blir försäkringen en garageförsäkring. När du sedan ställer på den kommer trafik/vagnskademomentet träda in.

Så, nej, du kommer förmodligen inte få en spänn. En dyr läxa att köra med avställt fordon.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Man kan inte försäkra en hoj för trafik om den inte är påställd.

om man helförsäkrar en MC och har den avställd blir försäkringen en garageförsäkring. När du sedan ställer på den kommer trafik/vagnskademomentet träda in.

Så, nej, du kommer förmodligen inte få en spänn. En dyr läxa att köra med avställt fordon.

//jaG

Har kollat upp och den gäller ändå, tack för svaren.
M.v.h
Micke

gixxer1000Mike skrev:
M.v.h
Micke
Jäkligt skönt för dig :tummenupp

edit: vill också minnas att man kan försäkra fordon som inte är påställda, t ex om man ska till besiktning å dyl

Last edited:
gixxer1000Mike skrev:
M.v.h
Micke

Varför ska man då åka omkring med dyra försäkringar när man kan åka med "garageförsäkring" ??

eus skrev:
vill också minnas att man kan försäkra fordon som inte är påställda, t ex om man ska till besiktning å dyl

Om du ska till besiktningen så ska fordonet vara trafikförsäkrat och påställt, det du är ute efter är nog att det får vara körförbud på det.

Skäggis skrev:
Om du ska till besiktningen så ska fordonet vara trafikförsäkrat och påställt, det du är ute efter är nog att det får vara körförbud på det.
Hmm kanske det, fan vet.
Jag har på nåt sätt lyckats försäkra ett avställt fordon som inte var inreggat än. Fast det var iofs endast trafik

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!