Prillan73
Lagom e bäst.....
Vad händer då om olyckan är framme, rent försäkringsmässigt ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
försäkring gäller inte om det är trygghansa du har som försäkringsbolag detta gäller säkert fler försäkringsbolag med.
står på papprena när du skaffar en ny försäkring
Tack vilket bra svar !
Man börjar ju fundera....man hör ju om folk som kör utan körkort men har egna hojjar....
Ett ex:
person 1 har inget kk och kör i en grupp med människor, olyckan är framme och han krockar med person 2.
bägge hojarna blir skrot. person 1 har lånat en hoj från någon.
Vad händer då.
jo person 1 blir helt utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från sitt bolag som sedan löser det med person 1 när allt är klart.
ps. detta gäller alla fordon.
Stämmer det där verkligen?
Som jag förstått det så är det ju fordonet som är försäkrat, inte föraren.
Alltså, person 1 blir utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från person 1s lånade cykels försäkringsbolag.
Mao trafikförsäkring gäller.
Men jag kan ju ha fel.
Du har rätt. Trafikförsäkringen på hojen som person nr 1 kör går in och ersätter hoj och personskador på person nr 2, och även personskador person nr 1. Det är inget som försäkringsbolagen kan ha egna påhitt om, det är Trafikskadelagen som bestämmer. Däremot får personen som äger hoj nr 1 antagligen inte ersättning för skadorna på sin hoj.
Det där med att person nr 1 sen krävs på kostnaderna av försäkringsbolagen är jag lite tveksam till. Bolaget jag jobbar på har iaf som policy att inte regressa mot privatpersoner.
/Skadereglerare på ett av de största bolagen
En liten undran då om försäkringsbolag ej regressar mot privatpersoner, hur uppstår då alla dessa fantastiska skadebelopp mot människor som gör vissa saker?
Eller är det bara så att ni regressar om privatpersoner blir fällda i TR//HR???
Precis, bara vid grova brott.
Så då torde det bli regresskrav vid grov olovlig körning grovt vållande till annans död eller det kanske bara är mordbrand som räknas?
Finner det väldigt märkligt att inte regressa mot privatpersoner, men det kanske bara är jag.![]()
![]()
Jag handlägger bara fordonsskador, regresserna sköts av regressavdelning. Vet faktiskt inte hur vanligt det är. Tror inte vi skulle regressa vid grov olovlig körning, men jag vet att vi gjort det vid grovt vållande till annans död och vid grovt rattfylleri.
Hur som helst, man behöver inte vara orolig för att bli utan ersättning om man skulle bli påkörd av en körkortslös person. Och det var väl det tråden handlade om? Men pm:a gärna om du undrar mer om försäkring.![]()
Det där med att person nr 1 sen krävs på kostnaderna av försäkringsbolagen är jag lite tveksam till. Bolaget jag jobbar på har iaf som policy att inte regressa mot privatpersoner.
/Skadereglerare på ett av de största bolagen
Hej!
Nu är det så att jag har varit med om en olycka 5/7 (skulle ha skrivit upp 9/7, uppskjutet till aug.).
Vi körde på privat mark, inhägnat område och det kom en sten ivägen och det tog tvärstopp.
Körde på lånad hoj.
Kan tillägga att det gick inte fort men jag fick en del skador ändå.
Vad är det som händer rent försäkringsmässigt?
Tacksam för all hjälp.
Tänker du för egen del eller för hojens skull?
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |