Helförsäkrad hoj, förare utan körkort...?

försäkring gäller inte om det är trygghansa du har som försäkringsbolag detta gäller säkert fler försäkringsbolag med.
står på papprena när du skaffar en ny försäkring

försäkring gäller inte om det är trygghansa du har som försäkringsbolag detta gäller säkert fler försäkringsbolag med.
står på papprena när du skaffar en ny försäkring

Om den som kör utan körkort krockar med nån annan så täcker den personens försäkring hans skador men inte han som kör utan.
Sen kommer hans bolag kräva honom utan kk på ersättning.

Så att köra ihop med nån utan körkort gör inte att man kan bli utan ersättning på nåt sätt, utan det är den personen som kör utan kk som är ensam ansvarig och det drabbar ingen annan än ev fordonsägaren och han/hon som körde utan kk.

Ett ex:
person 1 har inget kk och kör i en grupp med människor, olyckan är framme och han krockar med person 2.
bägge hojarna blir skrot. person 1 har lånat en hoj från någon.
Vad händer då.
jo person 1 blir helt utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från sitt bolag som sedan löser det med person 1 när allt är klart.

ps. detta gäller alla fordon.

annat ex:
Person 1 kör utan kk ihop med en grupp hojåkare tex eller bilförare eller traktor förare oavsett fordon.
alla sitter i egna fordon även person 1.
Polisen kommer och stoppar gruppen och kollar allas körkort. kan NÅN i gruppen bli lidande rent juridiskt pga person 1 kör utan kk? NEJ.

Sen kan man sitta o köra hårklyveri och vinkla och vända på allt, men detta är vad som gäller rent generellt.

kan även kasta sken över vad som EGENTLIGEN gäller för er som har Folksam och kör på allmänna bandagar tex actionpics, banåkning.nu osv

De flesta arrangörer har 4 grupper långsam, medel, snabb och licens, pga försäkringen så skiljer man på licens och "försäkrade" hojar.
Efter samtal med ansvarig för mc försäkring på folksam så har jag fått följande besked och även läst i deras NYA försäkringsblad.
ENDA BANKÖRNING som täcks av folksam är kurser arrangerade av SMC och INTE allmänna bandagar som div arrangörer ordnar runt om i Sverige.
Han var även 99,9% säker på att trafikförsäkringen INTE gäller heller då det inte är allmän väg.
När det gäller personskador så är det FÅ om några bolag som ersätter skador som skett på bankörning med mc, medan licensförare som är svemo anslutna har försäkring som gäller.
Summan av kardemumman är att du som kör bankörning och inte har skriftligt tillstånd från just ditt bolag att köra på ALLMÄN bandag som inte är arrangerad av SMC, har alltså inget skydd för varken skador på hojen eller personskador.(såvida du inte är licensförare som har försäkring genom svemo som täcker ev personskador). Har du råkat ut för en olycka på bana och varit helt ärlig med bolaget och ändå fått ersättning så är det ren tur inget som dom är skyldiga till.

Denna information kommer från flera f-bolag samt polisen och vad jag läst i deras egna foldrar samt deras småstilta paragrafer.

Tack vilket bra svar !

Man börjar ju fundera....man hör ju om folk som kör utan körkort men har egna hojjar....

Tack vilket bra svar !

Man börjar ju fundera....man hör ju om folk som kör utan körkort men har egna hojjar....

Ja det finns nog fler än vi anar i kollektivet som kör utan giltigt hojkort... men det är deras problem och man hoppas att de får ta smällen om det händer något!
Alla är vi ju ansvariga för våra egna liv och handlande!
Vi är ju tyvärr en grupp som ofta kör för fort och blir av med våra kk.

Så otroligt skönt att ha ett papper som 2st har skrivit under från Folksam att jag / Prillan får köra hojen på bana :tummenupp

Men åter till ämnet. Så kan man ju undra vad som händer när en person kör på tex ett av mina barn & utgången blir hemskt olycklig tex dödsfall & då föraren saknar körkort?

Last edited:
förr var det väl så att försäkringen gällde även om föraren var utan körkort?

är man ute och övningskör med sin egen hoj så lär ju försäkringen gälla.

beror på villkoren men många försäkringar gäller INTE om det är nån obehörig på hojjen kompis etc och om man inte har körkort så är det troligtvis samma sak

edit:om man övningskör på sin egen hoj ska väl försäkringen gälla annat vore ju fan horribelt men det är ju klart med försäkringsbolag vet man ju inte:huvet

Last edited:
Ett ex:
person 1 har inget kk och kör i en grupp med människor, olyckan är framme och han krockar med person 2.
bägge hojarna blir skrot. person 1 har lånat en hoj från någon.
Vad händer då.
jo person 1 blir helt utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från sitt bolag som sedan löser det med person 1 när allt är klart.

ps. detta gäller alla fordon.

Stämmer det där verkligen?
Som jag förstått det så är det ju fordonet som är försäkrat, inte föraren.
Alltså, person 1 blir utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från person 1s lånade cykels försäkringsbolag.
Mao trafikförsäkring gäller.

Men jag kan ju ha fel.

Stämmer det där verkligen?
Som jag förstått det så är det ju fordonet som är försäkrat, inte föraren.
Alltså, person 1 blir utan ersättning och även hojägaren, person 2 får full ersättning från person 1s lånade cykels försäkringsbolag.
Mao trafikförsäkring gäller.

Men jag kan ju ha fel.

Du har rätt. Trafikförsäkringen på hojen som person nr 1 kör går in och ersätter hoj och personskador på person nr 2, och även personskador person nr 1. Det är inget som försäkringsbolagen kan ha egna påhitt om, det är Trafikskadelagen som bestämmer. Däremot får personen som äger hoj nr 1 antagligen inte ersättning för skadorna på sin hoj.

Det där med att person nr 1 sen krävs på kostnaderna av försäkringsbolagen är jag lite tveksam till. Bolaget jag jobbar på har iaf som policy att inte regressa mot privatpersoner.

/Skadereglerare på ett av de största bolagen

Du har rätt. Trafikförsäkringen på hojen som person nr 1 kör går in och ersätter hoj och personskador på person nr 2, och även personskador person nr 1. Det är inget som försäkringsbolagen kan ha egna påhitt om, det är Trafikskadelagen som bestämmer. Däremot får personen som äger hoj nr 1 antagligen inte ersättning för skadorna på sin hoj.

Det där med att person nr 1 sen krävs på kostnaderna av försäkringsbolagen är jag lite tveksam till. Bolaget jag jobbar på har iaf som policy att inte regressa mot privatpersoner.

En liten undran då om försäkringsbolag ej regressar mot privatpersoner, hur uppstår då alla dessa fantastiska skadebelopp mot människor som gör vissa saker?
Eller är det bara så att ni regressar om privatpersoner blir fällda i TR//HR???

En liten undran då om försäkringsbolag ej regressar mot privatpersoner, hur uppstår då alla dessa fantastiska skadebelopp mot människor som gör vissa saker?
Eller är det bara så att ni regressar om privatpersoner blir fällda i TR//HR???

Precis, bara vid grova brott.

Så då torde det bli regresskrav vid grov olovlig körning grovt vållande till annans död eller det kanske bara är mordbrand som räknas?

Finner det väldigt märkligt att inte regressa mot privatpersoner, men det kanske bara är jag.:va :tuttar

Jag handlägger bara fordonsskador, regresserna sköts av regressavdelning. Vet faktiskt inte hur vanligt det är. Tror inte vi skulle regressa vid grov olovlig körning, men jag vet att vi gjort det vid grovt vållande till annans död och vid grovt rattfylleri.

Hur som helst, man behöver inte vara orolig för att bli utan ersättning om man skulle bli påkörd av en körkortslös person. Och det var väl det tråden handlade om? Men pm:a gärna om du undrar mer om försäkring. :tummenupp

Jag handlägger bara fordonsskador, regresserna sköts av regressavdelning. Vet faktiskt inte hur vanligt det är. Tror inte vi skulle regressa vid grov olovlig körning, men jag vet att vi gjort det vid grovt vållande till annans död och vid grovt rattfylleri.

Hur som helst, man behöver inte vara orolig för att bli utan ersättning om man skulle bli påkörd av en körkortslös person. Och det var väl det tråden handlade om? Men pm:a gärna om du undrar mer om försäkring. :tummenupp

Undrar inget men tack ändå, e mer än nöjd med mitt försäkringsbolag efter min vurpa!

Inte undra på att det är dyrt att försäkra i Sverige.

Hej!
Nu är det så att jag har varit med om en olycka 5/7 (skulle ha skrivit upp 9/7, uppskjutet till aug.).

Vi körde på privat mark, inhägnat område och det kom en sten ivägen och det tog tvärstopp.
Körde på lånad hoj.

Kan tillägga att det gick inte fort men jag fick en del skador ändå.

Vad är det som händer rent försäkringsmässigt?

Tacksam för all hjälp.

Hej!
Nu är det så att jag har varit med om en olycka 5/7 (skulle ha skrivit upp 9/7, uppskjutet till aug.).

Vi körde på privat mark, inhägnat område och det kom en sten ivägen och det tog tvärstopp.
Körde på lånad hoj.

Kan tillägga att det gick inte fort men jag fick en del skador ändå.

Vad är det som händer rent försäkringsmässigt?

Tacksam för all hjälp.

Tänker du för egen del eller för hojens skull?

Tänker du för egen del eller för hojens skull?

Dels för min egen del, dels för ägaren av hojjen.

Vad händer rent försäkringsmässigt för mig, om jag fortfarande har problem med ryggen om två år, har jag rätt till ersättning då?

Vad gäller hojjen så var det bara höger fotpinne som blev lite krökt och den byttes ut minuterna efter att jag åkte iväg till sjukhuset.
Men vad händer för ägaren, enligt mitt försäkringsbolag så vill de ha ägarens försäkringsuppgifter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti