Hela hjullagret snurrar i navet

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad gör man när hela hjullagret gärna roterar i navet, annat än att köpa byt nav dvs?

Skulle byta hjullager på min XT660X och under arbetet så bara ramlar ena hjullagret ut. Det nya hjullagret hoppade lika lätt i navet.

Även om det inte är något kännbart glapp när jag rör lagret i sidled så snurrar de gärna mer när jag snurrar på den inre lagerbanan.

Film:
https://youtu.be/80EBb-mTZEQ
 
Last edited:
Du har normalt sett några hundradelars tolerans som gör att lagret passar men ändå suger fast.

Som det ser ut i klippet måste det vara fel mått på lagren. Säkert att du köpt rätt? Det finns 6203 lager som har både 40 och 42mm ytterdiameter.

Kan du mäta innerdiametern på lagersätet och ytterdiametern på lagret med ett skjutmått?
 
Last edited:
Både gamla o nya lagret beter sig likadant. Troligtvis har andra lagret nypit och orsakat lite slitage på navet. Men det är så ytterst lite så det borde finnas något husmorsknep att ta till för att förhindra rotationen.
 
Hehe vi skrev samtidigt. Ja funderar på Loctit. Men vilken modell isåfall.
 
638 brukar jag använda,det fyller upp till ett par tiondelar har jag för mig.
 
Finns väl nån slags "folie" till sådant? Eller har jag drömt?
 
638 säger du, tack får se vad som går att få tag på. Står på verkstadsgolvet o googlear o på något amerikanskt forum pratar de om Loctite 680 men finns som sagt drösvis av varianter på det.
 
Får man ens bort lagret sen om man använt en loctite med "hög styrka" som 638, känns lite risky
 
Körde smärgelduk på utsidan av lagret och insidan av navet och verkar ha fått fast set tillräckligt för att det inte ska gå att rotera med handkraft.

Hur hårt måste lagret sitta fast i navet egentligen? Tror jag provkör med hojen så här och ser sen om det verkar ha glappat upp sig igen.
 
Ta och mät yttermåttet på lagret samt innerdiametern i lagerläget med ett skjutmått.

Vill du bonnmecka ihop det med lim dock, varsågod.
 
De har i princip samma diameter. Toleransen är för liten för att mäta med skjutmått här.
 
Man kan ta en körnare och knacka små "åsar" i fälgen varvet runt, små märken alltså.
Sen ba, tjång i med lagret och plattan i mattan.

Varsågod.
 
Körde smärgelduk på utsidan av lagret och insidan av navet och verkar ha fått fast set tillräckligt för att det inte ska gå att rotera med handkraft.

Hur hårt måste lagret sitta fast i navet egentligen? Tror jag provkör med hojen så här och ser sen om det verkar ha glappat upp sig igen.

Jag skulle nog sätta lite Loctite så det inte släpper. För släpper det och börjar röra sig så har du fort väldigt mycket glapp och svårare att fixa. Ganska vanligt fel på äldre hojar.
 
Absolut Loctite lagerlåsning. För den dagen lagret börjar rotera i navet under körning så är navet att slänga.
 
Gäller bara o fastställa vilken loctite, har en lista på 5 nu som jag ska höra mig för om
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top