Hela cykeln skakar vid gaspådrag!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Har en tzr ståendes i garaget som jag använt som transport och lekhoj.
Nu har det dock uppstått ett litet problem, vilket kom till känna efter en stoppie.
Hela cykeln vibrerar satan när man varvar motorn. Kör man så kommer vibrationerna i omgångar, dvs. 2 sekunder vibration - 2 sekunder vanligt - 2 sekunder vibration.... Detta även om man ligger med ett jämt varvtal.
Kan det vara veven som har blivit oblanserad efter nedlsaget? Tittade på motorfästena och alla tycktes sitta kvar.
Har även klämt o kännt på svänghjulet, och det går att flytta 1-2mm fram och tillbaks längs axeln. Inget i höjdled/sidled.

Är oerhört tacksam för svar om någon har en idé om vad som kan vara fel då cykeln skall ut på försäljningen snarast möjligast.

Nånting i chassiet mer troligt. Låter mer som nån samverkan av bak- o framhjulsrotationen.
T.ex. lite skeva eller orunda hjul/däck. Vanligen snurrar inte fram- o bakhjul lika fort, så det blir lätt
långsam interferens dom emellan.

Kolla det samt kedjespänning o spårning. Sen kan glappa lager nånstans (ev. på flera ställen) i chassiet
göra att sånt där förstärks.

(Nu fattade jag iofs inte om vibbarna följde motorvarvet eller hastigheten, om det känns både stilla
och i fart, om själva belastningen på motorn spelade in etc, så lite gissa är det.)
/u

Tack :)
Jo, den skakar även när man står stilla o varvar. Kopplingen inne eller ute gör ingen skillnad.
Det hugger även till lite i bakdäcket ibland om man står o varvar på neutralen, då vill den gå baklänges. Inte mycket, men det är ett hugg som kanske flyttar den någon eller ett par cm bakåt. På tomgång skakar cykeln inte.

kolla alla fästen... verkar nästan som en bult som roterar efter att den krökt sig eller nått. dra åt allt en gång extra...

Som assisterande mekaniker slänger jag mig huvudstupa in i diskussionen.

Felet ligger i motorn, den saken är säker. Koppling, vevhjul och växellåda har vi redan uteslutit så att riva motorn ser jag som en nödvändighet. Men vad kan man vänta sig när motorn är isär?

Själv hoppas jag på att nån del av kolv eller nåt lossnat och bara försvunnit spårlöst. :rolleyes: Minst av allt vill man ju börja kolla millimeterprecision och balansera vev utan att kunna se skadan med egna ögon.

Om man ser till hur skadan uppkom, vid nedslaget efter en stoppie, så kanske något hamnat snett i motorn och skapar vibrationer vid olika varvtal?

Swedie skrev:
2312565 kolla alla fästen... verkar nästan som en bult som roterar efter att den krökt sig eller nått. dra åt allt en gång extra...
Will do, allt som inte innefattar att riva motorn låter bra i mina öron. Tack :tummenupp

Spiken skrev:
2312558 Tack :)
Jo, den skakar även när man står stilla o varvar. Kopplingen inne eller ute gör ingen skillnad.
Det hugger även till lite i bakdäcket ibland om man står o varvar på neutralen, då vill den gå baklänges. Inte mycket, men det är ett hugg som kanske flyttar den någon eller ett par cm bakåt. På tomgång skakar cykeln inte.
Det där andra låter konstigt värre. Lossa hö motorkåpa och kolla allt där. Borde inte vara möjligt att nåt
rycker hjulet bakåt om nu motorn går framåt. :va
Skakar stillastående kan ju bara ha med vev- och balansaxel att göra tycker jag.
Spec om den skakar även m kopplingen indragen, dvs. urkopplad.
/u

Jag hade problem med min gamla R1. Den skakade och hade sig i lägre varvtal, felet hade med luft som läckte att göra... Vete fan vad detta har med ditt inlägg att göra men man vet aldrig :va

Zindelin skrev:
2313683 Jag hade problem med min gamla R1. Den skakade och hade sig i lägre varvtal, felet hade med luft som läckte att göra... Vete fan vad detta har med ditt inlägg att göra men man vet aldrig :va
Luft som läckte vart? In till cylindrarna?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg