Hel-, Halv- och Trafikförs

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Hejsna!

Jag önskar få lite upplysning av eder lärda som kan det här med FÖRSÄKRINGAR.

Jag har en kollega som påstår följande:

Har du en Helförsäkring på ett fordon, och du orsakar eller är oskyldig till en olycka så får du ut ersättning av försäkringsbolaget för vagnskadan. (givetvis också då resterande skador. ex.vis personskador)

har du endast en halvfösräkring eller en trafikförsäkring, och orsakar en olycka (döms som skyldig i nämnda fall) så får du inte ut någon ersättning för vagnskadan.

-- Så långt ok, nu kommer det jag inte är säker på --

I det fall du bara har Halv- eller Trafikförsäkring, MEN INTE ÄR skyldig till olyckan så får du ändå ut motsvarande ersättning för vagnskadan!

Stämmer detta? Isåfall visste jag faktiskt inte det, och det är ju bara bara jättebra, men känns liksom inte som jag tror på det ändå.


MVH BRASSARN
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
BRASSARN skrev:
2109144

-- Så långt ok, nu kommer det jag inte är säker på --

I det fall du bara har Halv- eller Trafikförsäkring, MEN INTE ÄR skyldig till olyckan så får du ändå ut motsvarande ersättning för vagnskadan!

Stämmer detta? Isåfall visste jag faktiskt inte det, och det är ju bara bara jättebra, men känns liksom inte som jag tror på det ändå.


MVH BRASSARN

Om du inte är vållande, så skall den andres försäkring täcka dina skador.
Om nu det var en till part inblandad....
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
BRASSARN skrev:
2109144 Hejsna!

Jag önskar få lite upplysning av eder lärda som kan det här med FÖRSÄKRINGAR.

Jag har en kollega som påstår följande:

Har du en Helförsäkring på ett fordon, och du orsakar eller är oskyldig till en olycka så får du ut ersättning av försäkringsbolaget för vagnskadan. (givetvis också då resterande skador. ex.vis personskador)

har du endast en halvfösräkring eller en trafikförsäkring, och orsakar en olycka (döms som skyldig i nämnda fall) så får du inte ut någon ersättning för vagnskadan.

-- Så långt ok, nu kommer det jag inte är säker på --

I det fall du bara har Halv- eller Trafikförsäkring, MEN INTE ÄR skyldig till olyckan så får du ändå ut motsvarande ersättning för vagnskadan!

Stämmer detta? Isåfall visste jag faktiskt inte det, och det är ju bara bara jättebra, men känns liksom inte som jag tror på det ändå.


MVH BRASSARN
Ja det hoppas jag i helvetet att det e så!

Eller det e så menar jag efter editeringen!
Smällt?
 
Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Ja du får ju ut de av han som var skylldig till olyckans föräkringsbolag...

Edit. shit va sen ja va
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Rasorblade skrev:
2109151 Om du inte är vållande, så skall den andres försäkring täcka dina skador.
Om nu det var en till part inblandad....


om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Och då räcker det att de andra har TRAFIKförsäkring, så får de ut ersättning för alla skador va??
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Hans försäkring täcker isofall olyckan om han är vållande, är du vållande och ej har vagnskade, kiss you`r bike goodbye =)


Tänk dock på attär premien skyhög, samt hög självrisk och hojjen inte är värd summan av kardemumman så är det väldigt onödigt att ha den "helförsäkrad" :banana

BRASSARN skrev:
2109157 om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Och då räcker det att de andra har TRAFIKförsäkring, så får de ut ersättning för alla skador va??

Precis, därför måste man alltid ha trafikförsäkring så motparten kan få ersättning! Annars vore det dumt att det fanns krav på "minst trafikfösäkring"
 

IronMike

Guest
BRASSARN skrev:
2109157 om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Och då räcker det att de andra har TRAFIKförsäkring, så får de ut ersättning för alla skador va??
Om jag bara har trafikförsäkring, å brassar in i helvet på en annan jävel, så måste jag betala hans skador ur egen ficka...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
BRASSARN skrev:
2109157 om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Och då räcker det att de andra har TRAFIKförsäkring, så får de ut ersättning för alla skador va??
Vilken den oskyldige/skyldige avgör f bolaget! :tomten
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
BRASSARN skrev:
2109157 om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Och då räcker det att de andra har TRAFIKförsäkring, så får de ut ersättning för alla skador va??
Fortfarande den som är vållande till krocken....och allt vad det innebär då det antagligen kan bli en tvist om det är fler än två inblandade
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Lindén skrev:
2109152 Ja det hoppas jag i helvetet att det e så!

Eller det e så menar jag efter editeringen!
Smällt?


Nej, men jag trodde att om man bara har trafik- på ett fordon och smashar hela siiten. så e det bara att slänga skrotet på tippen å köpa nytt.

Visserligen har jag alltid tyckt att systemet verkat jävligt orättvist och konstigt, men har aldrig reflekterat över det mer än att jaja.. smäller man så gör man.
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
IronMike skrev:
2109166 Om jag bara har trafikförsäkring, å brassar in i helvet på en annan jävel, så måste jag betala hans skador ur egen ficka...


vafan så kan det väl itne vara??????

tänk om man lyckas pricka en ferrarri eller nåt dårå... haha kommer man ju aldrig kunna betala :död

Det är väl då ens egen trafikförsäkring kommer in och räddar ens sketna rövragg väl???
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
BRASSARN skrev:
2109157 om det är flera som krockar i helvet, så e det den som gör mest fel som får slanta upp eller??

Teoretiskt ex: 4 bilar kör i häcken på varandra. Enligt försäkringsbolagen är det den sista bilens försäkring som skall täcka detta.

Hur det ser ut vid masskrock... Som vid arlanda när det va hutlöst många bilar som smällde med varandra, ja det är jag oxå nyfiken på vem eller vilka som får betala
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
IronMike skrev:
2109166 Om jag bara har trafikförsäkring, å brassar in i helvet på en annan jävel, så måste jag betala hans skador ur egen ficka...

Vafan har man då trafikförsäkring till???
:7peta TÄNK!

Kanske att du får pröjsa om du gör det avsiktligen, men är det en olycka skall naturligtvis ditt fölrsäkringsbolag täcka kostnaderna, därför du har trafik! Men däremot skiter dom i din hojj, den kör dom inte ens på tippen, det får du bekostna själv!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
BRASSARN skrev:
2109183 vafan så kan det väl itne vara??????

tänk om man lyckas pricka en ferrarri eller nåt dårå... haha kommer man ju aldrig kunna betala :död

Det är väl då ens egen trafikförsäkring kommer in och räddar ens sketna rövragg väl???

Nä trafikförsäkring och halv....täcker den annans skador
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
IronMike skrev:
2109166 Om jag bara har trafikförsäkring, å brassar in i helvet på en annan jävel, så måste jag betala hans skador ur egen ficka...

Möjligtvis om det bevisas att du gjort nåt riktigt dumt med flit, annars täcker väl trafikförsäkringen den andres skador...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top