Hel eller halv

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej jag köper troligen båge imorrn, skall man slå till med hel direkt om man har råd till det? Den hamnar på 4200 om året , avställningsbar......¨å det är ju inte dyrt direkt
Det är en kåphoj så att säga från -96 inga direkta skador....

Är det bara pengarna som avgör? om man har råd till att helförsäkra så gör man det.......för gamla bilar helförsäkrar man i regel ej även om det inte blir så farligt dyrt...

Så hur gör ni?

Last edited:
Trafikförsäkrar och hoppas på att ingen dyngbagge snor den närmsta året...

Jag har en gammal hoj ifrån 00,jag halvförsäkrar den,3500:- halv/helår.Hel/helår kostar 7500:- jag gamblar,jag tror inte jag kommer att klota :tummenupp

halvförsäkra hojjen,är det mkt hojstölder i little L.A? om inte....halv...

Med dom prisarna som forskringsbolagen har ar det bara at halv eller trafik forsakra och hoppas på det basta.....

Exup skrev:
Jag har en gammal hoj ifrån 00,jag halvförsäkrar den,3500:- halv/helår.Hel/helår kostar 7500:- jag gamblar,jag tror inte jag kommer att klota :tummenupp
var har du fått den guldpremien ifrån om man får fråga????

Jag fick kanonpremie på IF och slog till.
Ca: 18000kr om året för en halvförsäkring. Om man ställer av så går den på 220 i mån.
Klart det billigaste jag kunde hitta. Helförsäkring är inte o tänka på.
R1 -01, 22 år

toxicated skrev:
Hej jag köper troligen båge imorrn, skall man slå till med hel direkt om man har råd till det? Den hamnar på 4200 om året , avställningsbar......¨å det är ju inte dyrt direkt
Det är en kåphoj så att säga från -96 inga direkta skador....

Är det bara pengarna som avgör? om man har råd till att helförsäkra så gör man det.......för gamla bilar helförsäkrar man i regel ej även om det inte blir så farligt dyrt...

Så hur gör ni?

Enklast är väl att titta lite på vad det skulle kosta och reparera den om något skulle hända....sedan väga detta mot premien..
Själv kör jag en -00:a, men att lägga den i asfalten skulle bli aldeles för dyrt. Betalar gladeligen (eller nja, nu ska jag väl kanske inte överdriva men..) premien varje år på en helförsäkring.

Den dagen det händer något så vet jag att jag har backning, så här i efterhand så skulle jag ju satt in pengarna på en bank istället och haft lika mycket pengar till att köpa en ny hoj :huvet

wheelieman skrev:
Enklast är väl att titta lite på vad det skulle kosta och reparera den om något skulle hända....sedan väga detta mot premien..
Själv kör jag en -00:a, men att lägga den i asfalten skulle bli aldeles för dyrt. Betalar gladeligen (eller nja, nu ska jag väl kanske inte överdriva men..) premien varje år på en helförsäkring.

Den dagen det händer något så vet jag att jag har backning, så här i efterhand så skulle jag ju satt in pengarna på en bank istället och haft lika mycket pengar till att köpa en ny hoj :huvet

Det är sant, jag kör på hel då....annars kan man ge sig fan på att man lägger den i första kurvan.......

toxicated skrev:
Det är sant, jag kör på hel då....annars kan man ge sig fan på att man lägger den i första kurvan.......
Har du kollat vad självrisken ligger på? surt att behöva lägga 10k på den om skadorna uppgår till mindre :va bara en tanke,själv kör jag halv och hoppas på det bästa :Bugar

Med den premien du fick så är det väll knappt lönt att chansa? Skulle tagit hel utan att tveka.

Jag vet inte,men 33år gammal,körkort sen 1990 elle nåt,bor i ett litet samhälle,det spelar nog en roll...

Exup skrev:
Jag vet inte,men 33år gammal,körkort sen 1990 elle nåt,bor i ett litet samhälle,det spelar nog en roll...

Jag ringde runt lite i dag och du ligger onekligen väldigt bra till.

Jag kör också TryggHansa.
Betalar med nya premien (fyllde 40 i slutet av förra året) 3566:- Halv/helår.
Hojen en -99 R1.
Har haft hojkort i 19 år, bilkort sen jag fyllde 18.
Bor i en relativt liten stad.
Inga utnyttjanden av försäkringar.

Länsförsäkringar ville inte ens ha en klass7 hoj... Om jag inte var helkund.
Folksam ville ha knappt 4000:- för halvförs.
Bilsport & mc kunde "endast erbjuda" trafikförs, det efter att enbart fråga vilken modell av mc det gällde(?!!)

Har provat att ringa "hela listan" förr om åren och det har alltid varit "Hansa" som legat lägst, för min del.

Tycker iofs inte att det är lågt :rolleyes: , inget illa menat mot er med "monsterförsäkringspremier" men det är ändå det är dyrt.

Det känns alltid lite olustigt att ringa runt till f-bolag för på något vis känner man sej som en pestsmittad när man säger att det gäller en "Yamaha R1", hehe.

Jaja, jag får väl säga som jag brukat göra om bensinpriset, -"Det kan aldrig komma upp i sitt rätta värde" :)

Jag kör halvförsäkrat, skapar dock en hel del huvudbry när man jagar älg med den som skedde med min hoj i slutet av förra säsongen. Blir till att slanta upp alla pengar själv samt en hel del letande av delar på skrotar mm.
Men som sagt, det är ju bara att räkna & kolla vilket man vinner på i längden.

//Simon

Är man under 25 och åker R-hoj så får man va beredd att slanta tok mycket för försäkringen....om man dessutom bor i sthlm så gör inte de saken bättre. Vågar inte tänka på vad ja lägger i försäkring varje år....kör å va glad, skaffa F E T kedja med landets största hänglås, skaffa trafikförsäkring och hoppas på de bästa // :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman