Hel eller halv färsäkring

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Har en zx7r som just nu är helförsäkrad, betalar 1200 i månaden under månaderna den är påställd och ca 200 i månaden när den är avställd.
Är det värt att gå ner till halvförsäkring när den är påställd.

du får nog skriva vad du kommer att få betala i halvförsäkring om folk ska veta om det är värt eller inte.

Håller du dig på hjulen är det inte värt det men det är inte alltid något man själv kan påverka (grus, utspringande djur etc). Samtidigt Kostar en helförsäkring kanske 5000 (fiktivt) mer om året, säg att din hoj är värd 25000 och självrisken är 5000, dvs du får 20000 vid krasch så får du rannsaka dig själv om du tror att risken är större än 1/4 (5000/20000) att du kommer att krascha under ett år så är det värt det, annars inte..

Den är det inte automatiskt så att en hoj är skrot och inte går att köra mer om du kraschar, utan den kanske blir repad och värd en 5 papp mindre och då blir ekvationen mer komplicerad. Generellt tror jag inte att helförsäkring är värd pengarna på gamla hojar (värde < 30000) om du inte får en speciellt schysst deal eller känner dig väldigt kraschbenägen.

jag har hel på min , 1500 i månaden , men sen har jag även 60 000 i lån så det känns som värda pengar i fall man smäller... klotar man hojen med halvförsäkring är det inte roligt längre ...

*/ ?>
Back