Hel/delat ställ?

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hej, beställde från FC-moto dryga 1-2veckor sedan och har inte fått något skickat ännu och börjar fundera ifall jag kanske borde köra på helställ istället.

Kommer inte bli bana, iallafall inte på ett bra tag.

Detta är vad jag beställde:
Svarta:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s.../SubProducts/Alpinestars-Track-Pant-2009-0001
Blå:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...oducts/Alpinestars-Octane-Leather-Jacket-0001

Finns ju nu en hög med ganska billiga och undrar vad
ni tycker.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ViewObjectID=3433834

Har nu då tyvärr inte tid att fara och prova.

Figur:
~ 75kg
186cm
Alltså långsmal

Annars möjligtvis tipsa annat halvdelat.

Fråga nr två:
Hur får man tag på FC-Moto, verkar ju inte skicka sina beställningar.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Jag kör 2-delat idag, fattar inte vad man ska ha det till. Har jag bara jacka på så slutar den ovanför naveln ungefär :tungan
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har du en hoj med mer upprätt sittställning så brukar 2-delade ställ passa bättre, men det finns ju förstås helställ som är sydda för icke sporthojar.

Alpinestars brukar fungera bra på långsmala. Lelles i Uppsala har Octane för 6000 nu, brukar vara absolut bäst att prova innan köp.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bana har inte med säkerhet att göra, finns många banrävar som kör 2-delat och många som aldrig satt sina däck på en bana som kör helställ.

Själv kör jag helställ just för att passformen var suverän på just det stället... har du ändå inte tänkt att prova innan du beställer så kvittar väl det. Själv provade jag 10st skinnställ (hela och delade) innan jag hittade det som jag har nu.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Som folk redan sagt, det är rätt fint när man inte sitter på hojen att enkelt kunna ta av sig jackan. Går även att köra med jackan och t.ex. ett par goretex-byxor eller motsvarande.

Vad jag märkt dock är att en del tvådelade ställ inte har lika mycket "stretchmaterial" som helställt vilket gör att åtminstone jag inte kan röra benen på samma smidiga sätt. Om du rör dig en del på hojen när du kör så kan detta vara värt att ta i beaktan.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tack tack, jo ifall jag hade tid skulle jag självklart åka och testa
men nu bor jag på åland och har precis börjat skolan igen.
Har även jobb på sidan och övningskör/pluggar till bilkörkort.

Prisskillnad var ganska stor dock. 300-400€ helställ, 600€ (för de jag valt) delat.

Om nu alpinestar var bra för långsmala, något speciellt? Kanske de jag valt eller ett helställ?

Jag får hoppas att jag har lika tur med dehär som med hjälmen (lazer dayton maya) som passade helt perfekt.

Känns lite väl för 200€ extra för delat dock.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack tack, jo ifall jag hade tid skulle jag självklart åka och testa
men nu bor jag på åland och har precis börjat skolan igen.
Har även jobb på sidan och övningskör/pluggar till bilkörkort.

Prisskillnad var ganska stor dock. 300-400€ helställ, 600€ (för de jag valt) delat.

Om nu alpinestar var bra för långsmala, något speciellt? Kanske de jag valt eller ett helställ?

Jag får hoppas att jag har lika tur med dehär som med hjälmen (lazer dayton maya) som passade helt perfekt.

Känns lite väl för 200€ extra för delat dock.
Du tjänar verkligen på att köpa rätt grejer från början, du kan inte bygga om ett helställ till ett tvådelat, och även om du skulle övertala en skräddare så skulle det antagligen kosta betydligt mycket mer än 200€. Att sälja beg och köpa ett nytt är en ännu större förlust. Ett skinnställ du inte trivs med är inte ett bra ställ, det ska ju bara finnas där utan att du märker det. Annars finns risken att du tappar sugen för att köra, eller ännu värre, kör utan.

En annan aspekt är att den dag du går omkull och verkligen behöver alla skydd du kan få, då finns risken att du ångrar att du köpte det billigaste bara för att, om det inte skyddar dig som ett bra ställ borde. Därmed inte sagt att alla billiga ställ är skräp och att alla dyra gör dig helt osårbar, men det finns ett visst samband och i slutändan gäller det att kolla vad du köper och se till så att det verkligen passar på just dig!
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Du tjänar verkligen på att köpa rätt grejer från början, du kan inte bygga om ett helställ till ett tvådelat, och även om du skulle övertala en skräddare så skulle det antagligen kosta betydligt mycket mer än 200€. Att sälja beg och köpa ett nytt är en ännu större förlust. Ett skinnställ du inte trivs med är inte ett bra ställ, det ska ju bara finnas där utan att du märker det. Annars finns risken att du tappar sugen för att köra, eller ännu värre, kör utan.

En annan aspekt är att den dag du går omkull och verkligen behöver alla skydd du kan få, då finns risken att du ångrar att du köpte det billigaste bara för att, om det inte skyddar dig som ett bra ställ borde. Därmed inte sagt att alla billiga ställ är skräp och att alla dyra gör dig helt osårbar, men det finns ett visst samband och i slutändan gäller det att kolla vad du köper och se till så att det verkligen passar på just dig!

Jo, du har nog helt rätt. Men hur ska jag göra annars?
Då jag som sagt inte har tid att fara och testa.

Som fullställ hade jag tittat på detta:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...34311-3099725-4&ChangeAction=SelectSubProduct

Verkade ganska bra, kollade lite på youtube, "reklam" om de.
Storlek så skulle antagligen 54 vara best skulle jag tro(?).

Tack tack för alla svar!!

Kan ju även tillägga att jag inte testat något av dem, har bara testat ett berik ställ som satt okej, vet dock inte storlek.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Har fortfarande inte fått något från FC-moto, inget skickat heller. Vad ska man göra åt det?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ring dem tror jag är bästa tipset.
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Har du inte fått "tracking-number" till din mejl? Där ska kunna följa ditt paket. Jag beställde ett Arlen Ness Lizzard för 3700 kr inkl frakt med DHL. Kolla med DHL i Sverige om inte ditt paket ligger hos dem. Om de inte får tag i dig på leveransdagen så åker grejorna tillbaka till terminalen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Efter att från början åkt med tvådelat köpte jag ett helt och skillnaden var markant!

Bättre ventilerat och bättre passform samt att om du verkligen köper ett ställ i "rätt" storlek behöver du inte oroa dig för att ta av dig jackan i första taget. När du fikar är det absolut inga problem att bara dra av sig på överkroppen(när du gått in stället)!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har fortfarande inte fått något från FC-moto, inget skickat heller. Vad ska man göra åt det?

Svarar de på mejl? Annars ring!

Har inte handlat från den firman men massor från www.louis.de och har bara gott att säga om den firman. Sen säljer de en massa billiga grejer också och då är kvaliteten ibland i paritet med priset men sånt får man räkna med. Jag har dock köpt en hel del kläder från dem och har för det mesta blivit nöjd och det som ALLTID har stämt är deras storlekstabeller.

Senast köpte jag ett Vanucci tvådelat ( måste ha tvådelat eller skräddarsytt, 58-60 på jacka och 52-54 på byxor) och då blev det lite strul med byxorna. De har över en million registrerade kunder sa hon så att det som syns att det finns i lager på sajten ena sekunden kan vara borta nästa sekund. Ja hon, hon som ringde upp mig tre gånger för att reda ut felaktigheter. Det tycker jag är fantastiskt! Med så många kunder så har de ändå tid att ringa upp mig och reda ut missförstånd. Tre gånger på två veckor. Långt innan jag vågat hoppats på så anlände sista paketet med byxorna. Och det var inga problem att det gått för lång tid att lämna tillbaka jackan. Var inte allt till belåtenhet så var det bara att returnera. Fast jag var väldigt nöjd och behöll grejerna.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag hade köpt ett delat ställ som sitter klockrent!

Själv har jag 2 helställ och de är jättesköna och sitter jätte bra på kroppen men jag kan inte sitta/stå rakt i dem så det är helt värdelöst när jag åker gata då man har en betydligt mer upprätt körställning än på banan, det är även obekvämt om man ska stå/sitta och inte vill kränga av sig stället på överkroppen då man får en hållning som Quasimodo som till slut börjar värka i ryggen :(

Så jag röstar för ett delat ställ! Det ska jag nog skaffa till nästa år med :)

För övrigt är Alpinestar mycket bättre än Berik som består av "Pappersläder"
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tack tack för alla grymma svar, får höra av mig till dem via telefon.
Skulle behöva den till övninskörningen :näsblod
Hoppas att jag hinner få det i tid nu bara.

Och nej de har inte blivit skickat ännu överhuvudtaget.
Alltså har jag inte fått en tracking nummer.
 

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Helställ är klart bäst.
Har både och men upplever inte att helstället är obekvämt när man inte kör eller kör annat än sporthoj.
Dessutom så kan man faktiskt ta av sig överdelen på ett helställ när det är varmt och man skall fika. Den hänger bara kvar bakom dig :) perfekt!
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Fick tag på FC-moto idag efter 4de försöket och de sade att de inte hade varan inne och den skulle komma om 1 vecka. Så jag valde och stänga den så jag kan lägga en ny.
Tänkte iallafall en PC2 suit (2delad), SG-1:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...tars-SG1-Suit-2PC/SubProducts/34311-3099725-1

Dock storlek, han i telefonen sade att 54 skulle nog vara bäst men själv tror jag på 52.
Är 186cm på 70-75kg (alltså långsmal).

Tänkte även ta med ett par handskar:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Glove/SubProducts/Alpinestars-SP-8-Glove-0001
M eller L?
Har ett par M handskar som sitter väldigt tajt och tycker själv att dom är för små.

Sen en Alpinestars Tech Aero ryggsäck (tror jag).

MvH,
Humper
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Fick tag på FC-moto idag efter 4de försöket och de sade att de inte hade varan inne och den skulle komma om 1 vecka. Så jag valde och stänga den så jag kan lägga en ny.
Tänkte iallafall en PC2 suit (2delad), SG-1:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...tars-SG1-Suit-2PC/SubProducts/34311-3099725-1

Dock storlek, han i telefonen sade att 54 skulle nog vara bäst men själv tror jag på 52.
Är 186cm på 70-75kg (alltså långsmal).

Tänkte även ta med ett par handskar:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Glove/SubProducts/Alpinestars-SP-8-Glove-0001
M eller L?
Har ett par M handskar som sitter väldigt tajt och tycker själv att dom är för små.

Sen en Alpinestars Tech Aero ryggsäck (tror jag).

MvH,
Humper

Jag: 187, väger 80 (utan att ha kassavalv på magen) har ett 52, ställ. Snävt i början men grymt nu.
Det enda negativa med delbart ställ är att det kan dela på sig om du går omkull i glider sönder resoren som håller samman delarna, det gör ont på magen/ ryggen då.
Helställ är ett enda projekt att ta på sig men håller bättre och så ser man ut som en äkta Power Ranger i det :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top