Hejsan !

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Hejsan allihop, ny här på forumet. Tittade runt lite på google, hittade denna sida och tyckte att den var helt underbar.
Eftersom 125 klassen är mest aktuell för mig, och jag vet varken det ena eller det andra så, söker jag tips och råd här.

Det är snart dags för 125:a och jag behöver veta vad det finns för några bra "ungdoms-motorcyklar"

Ett krav jag har är att man ska kunna gå upp på bakan :)
En budget på 35000 kr har jag.

Är yamahas 4 taktare, XT125X nå bra ?

Som sagt, kom med förslag, mycket tacksam för det !
Hade bra sålänge !

/Adam
 
Kul att du kunde hitta hit, verkligen skön sida och jag hoppas du kommer trivas. Det finns en uppsjö av hojar men jag vill inte påstå att någon 125a går upp på bakan utan pizzadrev. Alla som hävdar att de gör de kan gärna komma med bild/filmbevis innan jag väljer att tro dem. De flästa hojarna går däremot att koppla upp och efter ett tag av att lära dig balancera så kan du säkerligen hålla upp dem relativt länge.
Padde kör väldigt bra på bakan med sin husqvarna WSM tror jag den heter. Finns en film här någonstanns du kan ladda hem med den.

EDIT: gasgas och martins WR kanske reser men alla ni med DT osv sshhh..
 
tror att många kommer att rekomendera "sin" hoj, därför så ska jag också göra det. om du vill ha det värsta som finns inom 125cc så satsa på en bill exc, wr eller gasgas (kan vara svårt att hitta) vet ingenting om mx:en så därför ska jag inte säga något. vill du ha en split ny 125:a så köp en wsm.
 
Tack för alla svar !

Den där filmen var ju verkligen ett bevis på att en 125a faktiskt går att få upp på bakan.
Men kör han original ?
Nån kan väll säga vad den där Padde har för prylar på sin WSM.

Blev nog mest sugen på WSM, härligt ljud hade den också !
EXC:en är ju också väldigt fin.

Men den där XT125X från Yamaha är alltså inte någe vidare?

/Adam
 
RyXze skrev:
Tack för alla svar !

Den där filmen var ju verkligen ett bevis på att en 125a faktiskt går att få upp på bakan.
Men kör han original ?
Nån kan väll säga vad den där Padde har för prylar på sin WSM.

Blev nog mest sugen på WSM, härligt ljud hade den också !
EXC:en är ju också väldigt fin.

Men den där XT125X från Yamaha är alltså inte någe vidare?

/Adam

Jag kör på 9kw elr vad den är på. Helt original.

Den där Padde är även moderator och vill gärna att du skriver bättre rubriker på dina trådar i fortsättningen. Väkommen hit!
 
Hej Padde, säger tack för att jag känner mig väldigt välkommen här och förlåt för en dålig rubrik, håller med dig.

Jasså ok, det får nog bli en Ktm eller en Ch racing maskin sen då, lutar nog mest mot CH.

Tack för väldigt nyttig info !
/Adam
 
RyXze skrev:
Hej Padde, säger tack för att jag känner mig väldigt välkommen här och förlåt för en dålig rubrik, håller med dig.

Jasså ok, det får nog bli en Ktm eller en Ch racing maskin sen då, lutar nog mest mot CH.

Tack för väldigt nyttig info !
/Adam

Har har du annars en aprilia som är tillsalu

dscn1313.jpg


Info om cykeln: http://www.aprilia.com/models03/road/eng/modello_techinfo.phtml?id=27
 
RyXze skrev:
Hej Padde, säger tack för att jag känner mig väldigt välkommen här och förlåt för en dålig rubrik, håller med dig.

Jasså ok, det får nog bli en Ktm eller en Ch racing maskin sen då, lutar nog mest mot CH.

Tack för väldigt nyttig info !
/Adam
känns lite fel att jämföra CH racing och en KTM enduro-125:a, CH:n har drygt 10hk (tror jag) och KTM:en har närmare 40. Ska väl dock tilläggas att om du köper KTM:en så får du räkna med mycket service, och en hel del mek, då det är en högtrimmad 2-taktare. Med CH:n behöver du nog inte meka alls, då det är en 4-taktare med låg effekt.
Alltså, även fast de utseéndemässigt kan vara ganska lika, är det ganska stor skillnad på körupplevelse.
 
Ja ok, bra att du sa det, jag är nog ingen meckare.
Men om man gör om EXC till Lätt mc reggad så stryper dom den väll?

/Adam
 
RyXze skrev:
Ja ok, bra att du sa det, jag är nog ingen meckare.
Men om man gör om EXC till Lätt mc reggad så stryper dom den väll?

/Adam
ja men strypningen går på 5000 om du tänker göra det själv (plus andra kostnader för reggning), plus att med den strypningen så landar den på cirka 8hk och då är den knappt körbar. om du köper en exc och ska strypa den så är ett tips att fräsa en egen brick som du sätter mellan avgasröret och cylindern.
 
-Rosen- skrev:
ja men strypningen går på 5000 om du tänker göra det själv (plus andra kostnader för reggning), plus att med den strypningen så landar den på cirka 8hk och då är den knappt körbar. om du köper en exc och ska strypa den så är ett tips att fräsa en egen brick som du sätter mellan avgasröret och cylindern.

Jaha, så det är bara att stoppa i en bricka fara upp på besiktningen och säga det är 11kw då :rolleyes:
 
AndersJohansson skrev:
Jaha, så det är bara att stoppa i en bricka fara upp på besiktningen och säga det är 11kw då :rolleyes:
faktiskt så är det nästan så, läs tråden där det står om coc dokument, man behöver bara detta, strypröret (inte hemmagjord bricka, den är bara för att få en behaglig motor när man kör normalt) plus grejer som blinkers och så.
 
-Rosen- skrev:
faktiskt så är det nästan så, läs tråden där det står om coc dokument, man behöver bara detta, strypröret (inte hemmagjord bricka, den är bara för att få en behaglig motor när man kör normalt) plus grejer som blinkers och så.

Vänta kan du ta det där igen?

Anntingen så köper du väl en strypning också får du med papper så kan regga från tex mckompniet eller så får du tillverka egen strypning och intyg också bänka den där dom intygar att den har den effekten. och sen fara upp på besiktningen.

Edit:
Blev lite luddigt men :tungan
 
AndersJohansson skrev:
Vänta kan du ta det där igen?

Anntingen så köper du väl en strypning också får du med papper så kan regga från tex mckompniet eller så får du tillverka egen strypning och intyg också bänka den där dom intygar att den har den effekten. och sen fara upp på besiktningen.

Edit:
Blev lite luddigt men :tungan
har läst om det i andra trådar men det är inget jag känner till hur det funkar. det var inte jag osm reggade min heller så jag har inte så stor erfarenhet om man sägger så :näsblod , men jag vet att man kan göra det med stryp satsen (kom precis på att man får med strypgrejer till luftburken och insuget också).
 
-Rosen- skrev:
har läst om det i andra trådar men det är inget jag känner till hur det funkar. det var inte jag osm reggade min heller så jag har inte så stor erfarenhet om man sägger så :näsblod , men jag vet att man kan göra det med stryp satsen (kom precis på att man får med strypgrejer till luftburken och insuget också).
Svara på min fråga eller svara inte alls :7peta
 
tyckte att jag svarade på din fråga, jag skrev ju att jag inte visste svaret. eller var det kanske lite luddigt :tungan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top