Som vanligt så beror det på vad du har för ambitioner med din körning och preferenser gällande de oförenliga parametrarna grepp respektive hållbarhet.
Jag hoppas ju att vi får se dig på startgridden i Supermono i sommar och då skulle jag nog ändå råda dig att skaffa slicks eller supersportdäck (mönstrade slicks) som kräver däckvärmare. Du kommer nämligen att vilja ha däckvärmare för att vara säker på att du har fullt fäste från början när det blir dags för race. Oavsett vad du väljer så kommer däcken säkert att hålla en hel supermonosäsong för dig. Både Dunlop/Michelin och Metzeler har särskilda trackday-slicks som sägs klara sig utan däckvärmare precis som ett sportigt landsvägsdäck och som skulle kunna vara bra alternativ för dig. Men det förutsätter riktiga sommartemperaturer som vi inte alltid har i Sverige och dessutom kräver de trots allt ett par varvs uppvärmning. Däckvärmare är alltså att föredra även på dessa. Jag har själv goda erfarenheter av Metzelers TD-däck men åker just nu på slicks Pirelli SC1 fram och ett mönstrat Metzeler K2 bak eftersom alla däcktyper inte tillverkas i alla dimensioner. Vilka dimensioner medger dina fälgar och sving?
Ska du bara någon enstaka bandag i sommar så funkar det med vad som helst så länge du anpassar farten. Hornen växer dock snabbt ut och du kommer att utvecklas snabbt i början och då är det skönt att veta att man inte snålat på gummit som är den viktigaste livlinan man har på en tvåhjuling.
Fint bygge förresten och jättekul att du väcker liv i en äkta gammal racerhoj. Byggd för racing från början och utan alla landsvägskompromisser.
MVH BG