Hejira SOS racer

HĂ€ftigt bygge - ger inspiration helt klart 👍
Hur kom du över ett S.O.S chassi ? RĂ„kar ha en komplett xr650r rova med allt till i reserv men den i hojen Ă€r ju nĂ€stan odödlig om man inte höjer varvstoppet sĂ„ nĂ„t sĂ„nt hĂ€r lockar helt klart nĂ€r tid finns 😅

HĂ€ftigt bygge - ger inspiration helt klart 👍
Hur kom du över ett S.O.S chassi ? RĂ„kar ha en komplett xr650r rova med allt till i reserv men den i hojen Ă€r ju nĂ€stan odödlig om man inte höjer varvstoppet sĂ„ nĂ„t sĂ„nt hĂ€r lockar helt klart nĂ€r tid finns 😅
Tack! Kul att man kan inspirera lite med mina tokerier😁
Det var av ren hÀndelse jag kom över denna ram dÄ en kompis upptÀckte den i en annons pÄ fb om jag inte minns helt fel. Han tyckte den skulle passa mig bland alla andra byggen jag har och jag höll klart med och slog till direkt.
Det finns flera alternativ att sĂ€tta dit din motor i och det behöver nödvĂ€ndigtvis inte vara ett dedikerat SOS-chassi. MĂ„nga bygger pĂ„ exv. TZR125 chassin eller pĂ„ andra mindre vĂ€gcyklar. Har sett en som anvĂ€nt ett Cagiva Mito-chassi. Det Ă€r bara att anvĂ€nda fantasin😉👍

Tack! Kul att man kan inspirera lite med mina tokerier😁
Det var av ren hÀndelse jag kom över denna ram dÄ en kompis upptÀckte den i en annons pÄ fb om jag inte minns helt fel. Han tyckte den skulle passa mig bland alla andra byggen jag har och jag höll klart med och slog till direkt.
Det finns flera alternativ att sĂ€tta dit din motor i och det behöver nödvĂ€ndigtvis inte vara ett dedikerat SOS-chassi. MĂ„nga bygger pĂ„ exv. TZR125 chassin eller pĂ„ andra mindre vĂ€gcyklar. Har sett en som anvĂ€nt ett Cagiva Mito-chassi. Det Ă€r bara att anvĂ€nda fantasin😉👍
Ska inte spamma sönder din trĂ„d men vet om en mito i fint skick hos en bekant o den ska nog fĂ„ förbli sĂ„n 😂
tzr finns rĂ€tt mĂ„nga lik som kan offras utan att grĂ„ta dĂ€remot för nu har rovan samlat damm i garaget i 12-13 Ă„r sĂ„ den förtjĂ€nar bĂ€ttre 🙄

Ska inte spamma sönder din trĂ„d men vet om en mito i fint skick hos en bekant o den ska nog fĂ„ förbli sĂ„n 😂
tzr finns rĂ€tt mĂ„nga lik som kan offras utan att grĂ„ta dĂ€remot för nu har rovan samlat damm i garaget i 12-13 Ă„r sĂ„ den förtjĂ€nar bĂ€ttre 🙄
Ingen fara! En fin Mito ska man nog inte slakta😂

Nu har jag fĂ„tt hjĂ€lp att bygga vidare av en snĂ€ll kompis. KĂ„pstĂ€llning, batterilĂ„da, skvalpplĂ„t, infĂ€stning av sitsen, anslutningar till oljesumpen fĂ€rdiga för svets. Det gĂ„r snabbare framĂ„t😀 Bilder kommer senare.

Hittade en bild pĂ„ Kent Anderssons Hejira racer han tĂ€vlade med pĂ„ 80-talet. Kan det vara sĂ„ att jag rĂ„kat pĂ„ hans gamla ram? TyvĂ€rr finns inget ramnr. eller liknande identifiering. Är det nĂ„gon pĂ„ detta forum som kan tĂ€nkas sitta inne med nĂ„gon information? Det skulle vara hĂ€ftigt om det Ă€r hans gamla ram jag bygger pĂ„ med tanke pĂ„ racinghistorian.

Bifogat

• IMG_1145.jpeg
    IMG_1145.jpeg
    663 KB · Visningar: 17
HÀr kommer lite bilder tagna utomhus. Blir lite annorlunda proportioner och utseende pÄ hojen nÀr man kan se den frÄn lite avstÄnd. Den Àr sÄ lÀtt och smidig att handskas med.

Bifogat

• IMG_1170.png
    IMG_1170.png
    4.1 MB · Visningar: 38
  • IMG_1171.png
    IMG_1171.png
    3.5 MB · Visningar: 38
  • IMG_1172.png
    IMG_1172.png
    4.1 MB · Visningar: 35
  • IMG_1173.png
    IMG_1173.png
    4.3 MB · Visningar: 34
  • IMG_1174.png
    IMG_1174.png
    4.2 MB · Visningar: 38
Flera bitar har kommit pÄ plats. Hittade ett par smÄ fina ISR-bromsok pÄ en mc-marknad jag besökte. Ser lite annorlunda ut med tvÄ st. 2-kolvsok monterade, men viktmÀssigt Àr de lÀttare tillsammans Àn det tÀnkta tvÄkolvsoket frÄn Tokico. Gashandtag koppling plus vajrar Àr pÄ plats och vÀxel, broms-stag. Elen börjar komma pÄ plats sÄ nÀr uppsammlingstanken för oljan Àr svetsad sÄ Àr det nÀra för en första provstart. Har stÄtt vid svarven och fixat en massa distanser till bygget.

Bifogat

• IMG_1200.png
    IMG_1200.png
    3.1 MB · Visningar: 23
  • IMG_1201.png
    IMG_1201.png
    2.9 MB · Visningar: 22
  • IMG_1202.png
    IMG_1202.png
    3.1 MB · Visningar: 22
  • IMG_1203.png
    IMG_1203.png
    3.7 MB · Visningar: 22
  • IMG_1204.png
    IMG_1204.png
    2.9 MB · Visningar: 24
  • IMG_1205.png
    IMG_1205.png
    3.7 MB · Visningar: 24
  • IMG_1206.png
    IMG_1206.png
    3.7 MB · Visningar: 23
  • IMG_1207.png
    IMG_1207.png
    3.6 MB · Visningar: 25
  • IMG_1209.png
    IMG_1209.png
    3.9 MB · Visningar: 22
  • IMG_1210.png
    IMG_1210.png
    3.3 MB · Visningar: 23
Det gÄr framÄt! Första uppstart av motorn i Hejiran genomfört! Fungerar felfritt.
Snart provkörning hoppas jag! VÀntar pÄ att bakdrevet ska svarvas för att passa Honda fÀlgen och specialnipplar till ISR-oken fram.

Bifogat

• IMG_1213.png
    IMG_1213.png
    3.8 MB · Visningar: 22
  • IMG_1214.png
    IMG_1214.png
    3.8 MB · Visningar: 21
Nice. Kommer den till Årsracet?
TyvÀrr hinner jag inte fÄ den fÀrdig till Ärsracet.
Min plan Àr att nÀsta Är börja rejsa med den. DÄ har jag hunnit sortera ut ev. brister som mÄste ÄtgÀrdas.

• HjĂ€rta
Reaktioner: bg
LĂ„ter lovande. Ska bli skoj att se och framförallt höra😃😃😃
Absolut! Blir intressant att se hur den beter sig pÄ banan. Antar att den blir ganska lÀtthanterlig dÄ vikten blir ganska lÄg i kombination med stÄnkans flacka vridmomentkurva.

Var inte gökens motor av Apfelbeck(?) typ? AssÄ, in och utblÄs lÄg som i ett kors i toppen?
Planterade inte Kent den i betong muren pÄ Knutstorp med?, tror han slog sej rÀtt jÀvla illa i samband med det?
Var inte det en Uno Gdm som Kent körde in i muren med.
Även den Ă€gd av Björn Hellen.
Finns nog pÄ museet i Motala.

Var inte det en Uno Gdm som Kent körde in i muren med.
Även den Ă€gd av Björn Hellen.
Finns nog pÄ museet i Motala.
SÄ var det!!! Tack för minnesuppdateri gen!!
Han slog sej rÀtt jÀvla illa i den smÀllen....undrar om inte samma helg eller vid nÄtt annat mchkr race var en dansk som förolyckades med.

SÄ var det!!! Tack för minnesuppdateri gen!!
Han slog sej rÀtt jÀvla illa i den smÀllen....undrar om inte samma helg eller vid nÄtt annat mchkr race var en dansk som förolyckades med.
Super mono var lite roligare pÄ den tiden,man kunde vinna pÄ ett hemmabygge.
Nu Àr det vÀl nÀstan bara Ktm.

Vilket man kan tolka som att kottarna Àr pÄ samma nivÄ...himmabyggen frÄn fabrik.
NÀÀ, det var inte snellt....
Men visst fan var SoS och Bott jÀvligt kul klasser i början, mÄnga underliga och mÄnga underbara byggen....

HÄller med att klassen har i princip blivit en KTM-klass vilket Àr lite synd. Man kanske skulle lyfta ur tidiga SOS-racers och bilda en ny SOS-klass upp till en viss Ärsmodell sÄ att fler gamla byggen dammas av och anvÀnds. Kan tÀnka mig att det finns flera gamla cyklar stÄendes lite varstans i landet.
Söderut i Europa verkar det vara en större flora av olika byggen som gör klassen intressantare tycker jag.

Det Àr ju dock ett hemmabygge som vinner nu.
Jag Àr dÄligt pÄlÀst,ser bÀttre ut Àn pÄ lÀnge.
NÄgra tjejer ocksÄ.
Kan bli bra i Linköping
Det bÀsta jag sett tidigare var en norrman som Äkte en halv Ducati.
Hoppas Mats Clement kommer med sitt bygge,det Àr vacert!

Last edited:
Det Àr ju dock ett hemmabygge som vinner nu.
Förvisso, men fortfarande mÄnga nyckelfÀrdiga KTM och KrÀmers i startlistorna vilket inte Àr fel.
Ofta tÀvlingsmÀssigt sÄ har ju de Àldre byggena svÄrt att hÀvda sig (nyaste tekniken pÄ de nya hojarna) och det blir en ojÀmn tÀvling med omvarvningar etc.
Kanske finns nĂ„gon annan lĂ€mpligare historisk klass att köra med dessa ”oldisar”, fĂ„r lĂ€sa pĂ„ lite mer.

Back