Heja Sverige!

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Ja, vad skall man säga........ Jag blir helt matt.........

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9972432.asp

"Publicerat 19 juni 2005 01:32

Fler krigsförbrytare till Sverige

Sverige ska ta emot fler krigsförbrytare som dömts vid FN-tribunalen i Haag.

Diskussioner förs nu om att personer från det forna Jugoslavien ska få avtjäna sina straff i svenskt fängelse, säger justitieminister Thomas Bodström till Sydsvenskan.

- Vi måste absolut ta emot fler krigsförbrytare. Systemet faller om inte länder som Sverige, som tryckt på så hårt för att få till stånd en internationell domstol, också tar emot dömda krigsförbrytare.

Den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag har hittills väckt åtal mot 120 personer. Trettiosju har dömts och en av dem, förra presidenten i Republika Srpska Biljana Plavsic, avtjänar ett elvaårigt fängelsestraff i Sverige.

- Vi har förfrågningar som bland annat gäller personer från det forna Jugoslavien, säger Bodström.

Den förre irakiske presidenten Saddam Hussein har enligt sin advokat Giovanni Di Stefano uttryckt önskemål om att bli dömd och få avtjäna eventuellt straff i Sverige. En sådan lösning är dock Thomas Bodström tveksam till. Han ser hellre att straffet avtjänas i ett större land som bättre kan garantera säkerheten.

- Sverige är inte rätt land att ta emot en sådan person. Vi har många exilirakier här som fått sina familjer mördade. Vi skulle klara av det, men det skulle vara enormt resurskrävande, säger han. "

Last edited:
Jag skulle också vilja sitta i svenskt fängelse och bli dömd av svenska domare om jag var dom. Sverige är fantastiskt :tummenupp

Vore iofs rätt kul med Saddam i Sverige, sätt honom på Hall, det finns säkert inga Irakier där som är arga på honom :rolleyes: I övrigt ser jag fram emot ett land med ett gänga förrymmda krigsförbrytare utan spärrar.

He, he anarki. Nä, men allvarligt. Vi har väl till räckligt med skit i Sverige som det är? Det har ju debatterats mycket om de överfyllda fängelserna. Nu skall vi dessutom importera ännu mer skit!

Jag blir helt förstörd av sådant här. Jag kan knappt se på nyheterna nuförtiden för jag blir helt knäckt. Men, men snart är det val så att man kan säga sitt igen (inte för att det brukar få något större genomslag).

Om vi nu har en internationell krigsförbrytartribunal, med internationellt sammansatt personal, som ska döma krigsförbrytare.
Vart tycker ni att vi ska sätta dom dömda i fängelse då?
I deras hemländer, eller vad som finns kvar av dom, skulle dom antingen släppas ut av sympatisörer eller dödas av motståndare, inget utav det är det straff som har utdömts.

Eller är allt det här "någon annans problem"?
Enda nackdelen som jag ser det är att våra svenska fängelser har bättre rykte än Hilton Hotell ute i vida världen, så att alla dömda vill hit och avtjäna sina straff.
Tanken är ju att fängelsevistelsen för krigsförbrytarna ska vara någorlunda likvärdiga oavsett var man avtjänar dom.

EasyRider skrev:
Jag kan knappt se på nyheterna nuförtiden för jag blir helt knäckt.

Pröva att tänka efter ordentligt när du ser nyheterna istället för att endast låta reptilhjärnan göra jobbet så kommer det hela säkerligen bli en bättre upplevelse!
:rolleyes:

Last edited:
GuW skrev:
Om vi nu har en internationell krigsförbrytartribunal, med internationellt sammansatt personal, som ska döma krigsförbrytare.
Vart tycker ni att vi ska sätta dom dömda i fängelse då?
I deras hemländer, eller vad som finns kvar av dom, skulle dom antingen släppas ut av sympatisörer eller dödas av motståndare, inget utav det är det straff som har utdömts.

Eller är allt det här "någon annans problem"?
Enda nackdelen som jag ser det är att våra svenska fängelser har bättre rykte än Hilton Hotell ute i vida världen, så att alla dömda vill hit och avtjäna sina straff.
Tanken är ju att fängelsevistelsen för krigsförbrytarna ska vara någorlunda likvärdiga oavsett var man avtjänar dom.

Visst du har belyst problematiken på ett bra sätt. Det jag inte kan förstå är varför ett så litet land som Sverige alltid skall vara hela världens samvete och i alla sammanhang med glädje och öppna armar ta emot och välkomna allt och alla.

Sverige har problem och det går som sagt inte särskilt bra för Sverige nuförtiden. Politikerna borde rikta sin uppmärksamhet inåt och lösa de problem vi har inom Sverige istället.

EasyRider skrev:
et jag inte kan förstå är varför ett så litet land som Sverige alltid skall vara hela världens samvete och i alla sammanhang med glädje och öppna armar ta emot och välkomna allt och alla.
Så du menar att Sverige redan tagit i mot så pass många krigsförbrytare dömda av internationella tribunaler att nu räcker det? Jag kan bara komma på en enda krigsförbrytare som vi tagit emot och det är Biljana Plavsic som sitter på Hinseberg.

Några krigsförbrytare hit eller dit gör inte så stor skada kostar mest.
Men att sätta Saddam här :skrämd Då räcker inte 100mil ifrån för min del. Kan ju tänka mej alla fritagningsförsök och mordförsök som kommer ske. Lika så alla terrorist dåd som kan tänkas drabba vårat lilla land som vi varit skonade ifrån tidigare eftersom här uppe finns inget.

Qwerty skrev:
Några krigsförbrytare hit eller dit gör inte så stor skada kostar mest.
Men att sätta Saddam här :skrämd Då räcker inte 100mil ifrån för min del.

Det kanske är därför som Sveriges inställning är att man INTE vill ta hand om Saddam. Så här säger ju t.ex. Bodström:
"- Sverige är inte rätt land att ta emot en sådan person. Vi har många exilirakier här som fått sina familjer mördade. Vi skulle klara av det, men det skulle vara enormt resurskrävande, säger han."

sgtpepper skrev:
Så du menar att Sverige redan tagit i mot så pass många krigsförbrytare dömda av internationella tribunaler att nu räcker det? Jag kan bara komma på en enda krigsförbrytare som vi tagit emot och det är Biljana Plavsic som sitter på Hinseberg.

Det stod så här:

"...Sverige alltid skall vara hela världens samvete och i alla sammanhang med glädje och öppna armar ta emot och välkomna allt och alla."

Kan du nu lista ut vad han menade? ;)

EasyRider skrev:
Sverige har problem och det går som sagt inte särskilt bra för Sverige nuförtiden. Politikerna borde rikta sin uppmärksamhet inåt och lösa de problem vi har inom Sverige istället.
Jag har inte helt fattat på vilket sätt det går så ilal för Sverige. Vi har, vad jag vet; mat, trygghet, frihet, ingen svält o.s.v och kommer på någon av topplaceringarna i alla internationella undersökningar om livskvlité, normalt möjligen slagna av Norge.
Givetvis kan man alltid hitta något att klaga över men vad har du att klaga på??? Saknar du jobb, bostad, mat eller något annat viktigt eller ar det bara det normala SH klagoflummet om att Sverige suger och Partiet kontrollerar allt??

Markus skrev:
Kan du nu lista ut vad han menade? ;)
Med stor sannolikhet så menar han invandringen, det förstod jag redan tidigare. Vad invandring har att göra med Sveriges deltagande i straffandet av krigsförbrytare förstår jag inte riktigt.

Att Saddam Hussein skulle bli inspärrad i Sverige kommer ju inte att hända, av flera anledningar. Den största anledningen är att USA och den nya Irakiska regimen aldrig i helvetet kommer släppa iväg honom till ett tredje land, en annan anledning är att Sverige aldrig i helvetet kommer att ta emot honom. Så slår man ihop dessa två anledningar så får man alltså ekvationen, USA kommer aldrig i helvetet att släppa honom och Sverige kommer aldrig i helvetet att ta emot honom = kommer inte hända.

Personligen tycker jag att det är bra att internationella tribunaler fångar, dömer och straffar krigsförbrytare. Om de sen hamnar i särskilda internationella fängelser eller i nationella fängelser är ovidkommande för min del, så länge världssamfundet delar på ansvaret. Så vitt jag vet så finns det inget som tyder på att Sverige skulle ha tagit emot oproportioneligt många krigsförbrytare, jag kan som sagt bara komma på en.

Det är väl bra? Jag hade tyckt det var betydligt värre om vi inte tog emot dem. Givetvis måste Sverige dra sitt strå till stacken.

Chris Ash skrev:
Det är väl bra? Jag hade tyckt det var betydligt värre om vi inte tog emot dem. Givetvis måste Sverige dra sitt strå till stacken.

Precis! Djävla kommuniststenkastarträdkramare!
...det är sånna som du som får EasyRider att vilja flytta till ett land som inte tar emot invandrare! :rolleyes:

sgtpepper skrev:
Vad invandring har att göra med Sveriges deltagande i straffandet av krigsförbrytare förstår jag inte riktigt.

Nej, det finns ingen klockren koppling. Internationell solidaritet kanske? Eller att överta andras problem?

korvgubbe skrev:
det är sånna som du som får EasyRider att vilja flytta till ett land som inte tar emot invandrare! :rolleyes:

Om han flyttar till ett land, är han inte invandrare då? :rolleyes: Och dom ville inte ta emot invandrare? :tungan :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra