Hej! Vilken skyddsutrustning för både off och onroad?

newbiehoj91

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2023
Hoj
Ingen just nu.
Hej! Jag är glad att vara ny medlem i detta forum.
Jag undrar vad man ska köpa för utrustning och kläder om man vill känna sig säker och någorlunda bekväm samt tåla regn off och onroad?
Vad kör ni med för skydd och kläder?

Funderar på en adventure hjälm med visir.
Crosshjälmar har väl ej visir=blött vid regn
Samt en del vinddrag.

Skyddsjacka eller bara rygg skydd?

Cross stövlar eller offroad stövlar?

Kläder?
Ett skinnställ är nog tungt och obekvämt.
Finns det någon jacka byxor som rymmer skyddsjacka under och är någorlunda vattentät samt inte fladdrar då man kör motorväg?
Borde väl finnas något flexibelt vattentätt?

Jag ska göra risktvåa snart å vill väl ha med mig hjälm å stövlar dit :)

Tack på förhand
 
Definiera ”offroad”.

Är det enduro, kör med endurogrejor.

Är det grusväg och ibland högre farter samt landsvägskörning på asfalt, kör med grejor anpassade för det, oftast då ett bra textilställ med membran och stövlar med bra skydd. Skinnställ och rena asfaltskläder brukar ha dragkedjor som inte alls mår bra av grusdamm.

Vattentätt på riktigt kostar tyvärr, bara så du vet. Men det finns en stor begagnatmarknad där du hittar rätt grejor till bra priser.

Det brukar finnas tester på stövlar och utrustning i MC-tidningar och på nätet.
 
Beror på va du ska köra tycker jag då... Själv har jag olika kläder för olika körningar...

Enduro:
Crosshjälm, gogels, handskar, nackskydd, koppskydd för axlar, armbågar, rygg å revben samt njurbälte.. Kalsonger med skydd för höft, knäskydd å sist bra cross kängor. Å självklart sen kläder på skydden..

Landsväg:
Intergralhjälm, skinn handskar, helt skinnställ med skydd för armbågar, axlar, rygg, höft, knän.. Riktiga mc stövlar å inte typ gympadojor..
 
Själv kör jag med Knox Urban-jacka och ett för väderlek lämpligt skal ovanpå. (sporthojströja är given vid bra väder)

På underkroppen ett par John Doe defender.

På fötterna Sidi sportstövlar.

Det ha tjänat mig väl i sommar på asfalt likväl grus.

Hjälm har till 99% varit integralhjälm. Vet inte i förväg alltid om man hamnar på mycket eller litet grus.
 
Först, hej och välkommen till forumet! ?

Som BrooklynS skriver, vattentätt på riktigt kostar.
Osch som andra skriver, hur skall du använda hojen?
Resor? Offroad lek? Grusvägar i skogen? Mycket asfalt?

Ser inte riktigt behovet av en crosshjälm utan visir, såvida du inte skall just harva runt mest på grusvägar.
Vanlig integral (öppningsbar ”korvätarmodell” eller ej) är trygg och hållet vatten borta.

Moderna textilkläder funkar hur bra som helst, och är flexibla jämfört med skinnställ.
Skinnställ vill du ändå inte ha i onödan på grusvägar, speciellt inte på blöta sådana.
Det mest vattentäta på marknaden kostar massor nytt.
Men som budget är det inte så dumt med seriöst regnställ att trä utanpå billigare (men säkra och funktionella) ställ.
Då sparar man definitivt pengar.
Med tanke på funktionalitet så hade jag satsat pengarna på stövlarna och handskarna. Bra och vattentäta sådana.
Men det bör vara äkta GoreTex, inte annat ”airtex, sympatex” eller liknande kopior.
GoreTex varumärke är det som är bäst mot regn, och de ställer dessutom krav på tillverkare av stövlar och kläder i tillverkningsmetoder och kvalitet på slutprodukten.
Med bra skor så kan du stövla runt på grus och i terräng utan att slita sönder eventuella regnöverdrag runt stövlarna.
Samma med handskar, regnöverdrag är otympliga (mest lämpliga för resor med långt mellan stoppen).

Vilken budget har du?
 
Jag har Sidi Adventure stövlar. Bra skydd och ett mellanting mellan on/offroad.
Mycket nöjd med mina!

Jag har Handskar Alpinestars med skydd.
Bra skydd behövs
 
Jag har Sidi Adventure stövlar. Bra skydd och ett mellanting mellan on/offroad.
Mycket nöjd med mina!

Jag har Handskar Alpinestars med skydd.
Bra skydd behövs

Mina Sidi Adventure har blivit vägstövlar med tiden de med. Smidiga för att vara adventure.
Har blocketfyndat fler och bättre grejor för renodlat grusåka med tjockhoj.
 
Välkommen!
Hade själv stora problem att hitta utrustning till min Tenere 700 som både är landsväg och offroad.

När man körde raket var det enkelt: Kategori race.

Nu kör jag med Knox Urbane Pro både byxor och jacka. Mycket nöjd med både skydd / utseende och användningsområde. Jackan har inbyggt ryggskydd och byxor har skydd för höft / knä etc. Sen kör jag med mina Sidi stövlar, inte offroad direkt men jag gillar dom och de funkar bea i skogen med.
 
Hur funkar Knox osv när man kanar på asfalten i 90 knyck? Det framstår åtminstone i min värld som att man behöver skinn eller kevlar eller något liknande över, och då är vi (med all rätt) ändå uppe i ganska dyra kläder. Kör man i stan eller på stigar i fartområdet 10-50 km/h är det nog inga problem.
 
Hur funkar Knox osv när man kanar på asfalten i 90 knyck? Det framstår åtminstone i min värld som att man behöver skinn eller kevlar eller något liknande över, och då är vi (med all rätt) ändå uppe i ganska dyra kläder. Kör man i stan eller på stigar i fartområdet 10-50 km/h är det nog inga problem.
Det funkar alldeles utmärkt att glida med knox.
 
Den är rating AA och godkänd som standalone utan yttre skydd. Sen säger jag inte att det är det bästa skyddet på något vis.
Jo, det vet jag. (Vilket var anledningen till köp)

Fattade det som att du fått den tveksamma förmånen att praktisera asfaltsskådning med blandade kroppsrörelser i jackan...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top