Hej på er!

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Nyreggad, ouppkörd och skitsugen!

Tiden är kommen för att sudda ut den lilla irriterande begränsningen (Max 125cc) som funnits i mitt kort sedan urminnes tider.

Hojen är inköpt och jävligt svår att hålla sig ifrån, speciellt med tanke på att jag för åtta tio år sedan körde en hel del tung mc i tron om att det var helt ok.
Jag som så många andra fick mitt lätta mc kort ändrat till Klass A när EU korten gjorde entre. Glad i hågen stegade jag ner till polisen och frågade om det blivit något fel eller om jag fick lov att framför tung MC nu?
Svaret blev "Ja det är väll bara att vara glad och köra, som det ser ut"

I efterhand har jag insett att det i registret fortfarande stod "Vilkor: lätt mc" :mad:

Anyway, jag ska inte bli långrandig. Ville bara berätta min historia.

Mvh Josth
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Välkommen!

en gång i tiden fick folk körkortet i flingpaketet, för några år sedan fick man ta teori och uppkörning vid 16, ny uppkörning vid 18 för mellantung och sen få tungt automatiskt två år senare.
Numera är det även någon RISK 1 och RISK 2 som gäller...

Jag tror allt denna krångliga skit kommer just p.g.a. att ens föräldrar t.ex. fortfarande kan gränsla helt valfri hoj och brassa iväg :näsblod
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Välkommen hit :tummenupp

Lite kuriosa.. När jag var 16 (1985) så övningskörde jag med morsan bakpå 125:an vilket var helt okej på den tiden eftersom hon fick A på köpet när hon tog körkort. När jag blev 18 så tog jag körkort för bil, skrev teori och körde upp på förmiddan, efter lunch åkte jag till flygfältet och blev mer eller mindre upplyft på en Yamaha FJ 1200 och fick göra bromsprov i 50, 70 och 90 km/t sen var det klart.

1850:- inkl halkbanan :)
 

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Snårigt idag!

Ja jag kan ju glädja mig åt att jag i alla fall slipper risk ett och två!
Men jag måste hålla med Werzion. Det finns anledningar till att det blivit svårare och framför allt dyrare att ta mc-kort idag.

Tack :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top