På -70 talet jobbade jag på verktygsavdelningen på ett företag på orten. Ett av mina standardjobb var att borra "riggplattor" till excenterpressarna, alltså istället för att borra hålen så stansades dessa i en exenterpress. Och då behövdes det stora plattor med ett hål för styrning och ett gängat hål för att skruva fast verktygen, stansbyglarna.
Det gav mig möjligheten att tillverka "borrjiggar" för bromsskivor till motorcyklar. Först svarvade man fram en skiva 6mm tjock, i den borrades Ø10mm hål i det mönster som man ville ha på bromsskivorna. I hålen pressades sen "borrbussningar" in. Ø10 utvändigt och Ø6mm invändigt.
I mitten av skiva gjordes ett styrhål, där tappar med olika diametrar styrde bromsskivan vid själva borrningen av skivan. Jag hade nog en 8-10 olika tappar, men det var bara 2-3st som användes.
Det enkla jobbet var sen att sätta upp alltihop i en "Radialborrmaskin" och enkelt borra hålen, rätt spindelhastighet och matning mm/varv var A och O för att inte borren skulle "brinna upp".
Vi hade också en "tryckluftsdriven" rak handslipmaskin som satt fast monterad med en "paralellarm" på ett planbord. I den monterade jag en konisk försänkare och gradade hålen efter borrning.
Minns jag rätt tog jag 150:-/skiva, det blev ett antal skivor också. Men det var ju mellan 1974 -1980.
OM du ska borra dina skivor, använd riktiga grejor, varför inte ta hjälp av nån som jobbar med Nc-styrda maskiner, idag använder man ett CAM-program och lägger ut koordinaterna för hålbilden och ger sen maskinen uppdraget att vara noggrann.
KentW