HEJ OCH HÅ(lborra skivor)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
På åttiotalet borrades det hål i bromsskivor imellanåt, något jag aldrig gjorde..

Nu är jag plötsligt sugen, och behöver lite tips.

jag tänkte använda en pelarborr, men sen då? Hur markerar man mönstret, hur stora hål, hur tätt och så vidare.

Helst vill jag borra olika stora hål, och ganska luftigt. Men det är svårt att veta hur mycket man vågar borra ur!

Noggrant markerat funkar också istället för delnings apparat...
Kan uppstå problem me att kunna borra om skivorna gått varma för dom kan hårdna beroende va deär för material från början....

Att få obalans trots att man är jättenoga när man märker ut och balanserar om hjulen tror jag inte riktigt på.

Man tycker det borde finnas någon eller några som gjorde det när det begav sig, så att säga.

Ska man grada av hålen kanske, eller inte. Enklast kanske är att använda en modernare skiva som mall för att märka ut hålen på den gamla utan hål.

På -70 talet jobbade jag på verktygsavdelningen på ett företag på orten. Ett av mina standardjobb var att borra "riggplattor" till excenterpressarna, alltså istället för att borra hålen så stansades dessa i en exenterpress. Och då behövdes det stora plattor med ett hål för styrning och ett gängat hål för att skruva fast verktygen, stansbyglarna.

Det gav mig möjligheten att tillverka "borrjiggar" för bromsskivor till motorcyklar. Först svarvade man fram en skiva 6mm tjock, i den borrades Ø10mm hål i det mönster som man ville ha på bromsskivorna. I hålen pressades sen "borrbussningar" in. Ø10 utvändigt och Ø6mm invändigt.
I mitten av skiva gjordes ett styrhål, där tappar med olika diametrar styrde bromsskivan vid själva borrningen av skivan. Jag hade nog en 8-10 olika tappar, men det var bara 2-3st som användes.

Det enkla jobbet var sen att sätta upp alltihop i en "Radialborrmaskin" och enkelt borra hålen, rätt spindelhastighet och matning mm/varv var A och O för att inte borren skulle "brinna upp".
Vi hade också en "tryckluftsdriven" rak handslipmaskin som satt fast monterad med en "paralellarm" på ett planbord. I den monterade jag en konisk försänkare och gradade hålen efter borrning.
Minns jag rätt tog jag 150:-/skiva, det blev ett antal skivor också. Men det var ju mellan 1974 -1980.

OM du ska borra dina skivor, använd riktiga grejor, varför inte ta hjälp av nån som jobbar med Nc-styrda maskiner, idag använder man ett CAM-program och lägger ut koordinaterna för hålbilden och ger sen maskinen uppdraget att vara noggrann.

KentW

Last edited:
Bra och intressant info Kent W:tummenupp

Jag har förvisso verkstadskontakter av det bättre slaget, men trots det vill jag göra det själv. Och eftersom ingen verkar bonnmeka med sånt här här, så får jag väl försöka helt enkelt och se vad som händer.

- - - Updated - - -

Bra och intressant info Kent W:tummenupp

Jag har förvisso verkstadskontakter av det bättre slaget, men trots det vill jag göra det själv. Och eftersom ingen verkar bonnmeka med sånt här här, så får jag väl försöka helt enkelt och se vad som händer.

Det funkar bra för hand. Jag har borrat flera skivor med handborrmaskin o nogrant mätt o körnat så det hamnar där jag vill.. Ställ frågan till nickel vad han ty om min frambroms på yz250wr:-))

Livsfarlig den bettar så det inte går o åka grusväg. "" det går visst jag bor på grusväg""

Så mät o borra jag har hållt mej till 6mm men ha gott om nya borr av bra kvallite då skivorna är jäkligt hårda.

Mvh

Jag borrade mina originalskivor i pelarborr, hittade mallar på nätet för mönster, klistrade på, noggrant märke med körnare & sen borra. Det fungerade utan problem så länge som jag använde dessa skivor :tummenupp Finns några bilder någonstans i tråden om mitt evighetsbygge vid intresse...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti