Hej mina nya vänner!

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
:tungan

Efter att inte vilja utsätta mina nära och kära (och mig själv) för olyckor igen så funderar jag på motard (känns säkrare än sporthoj, sen att olyckor finns vet jag ju om :P )

Jag satt och funderade lite på om hur man kan bygga om motarder, dvs styla dom lite som man vill ha, fixa gött ljud och sen trivas med hojen. Är det lika "lätt" som med vanliga hojar? Är helt ny när det gäller motard.

Välkommen :tummenupp

Visst går det att göra dom lite personliga. Vanligast är att rensa baken och flytta nummerskylten. Slänga på miniblinkers. Plasten och dekaler är också relativt billig att byta. Gött ljud är inte heller några problem. Finns Slipon och helsystem (akrapovic tex).

Backblade skrev:
2239113 :tungan

Är det lika "lätt" som med vanliga hojar? Är helt ny när det gäller motard.

Om inte lättare, skiter det sig så kan du alltid köpa plast som inte kostar multum.
Men frågan är vilken hoj du ska ha då du kör sporthoj i vanliga fall?

motardnisse skrev:
2239185 Om inte lättare, skiter det sig så kan du alltid köpa plast som inte kostar multum.
Men frågan är vilken hoj du ska ha då du kör sporthoj i vanliga fall?

En skön, busvänlig hoj med lite karaktär. Kanske inte den dyraste och mest svårkörda. :) Sen är jag nästan urfattig efter kraschfanskapet, håller på och fixar hojen nu.

PROVKÖR innan du bestämer dig för vilken modell du ska köpa :)

Backblade skrev:
2239234 En skön, busvänlig hoj med lite karaktär. Kanske inte den dyraste och mest svårkörda. :) Sen är jag nästan urfattig efter kraschfanskapet, håller på och fixar hojen nu.

Kommer oxå från r-hoj och jag började med en Duke II som jag var nöjd med tills de stal den, sedan blev det en 660..............som jag inte ångrar :yoparty

Att byta från plastraket till motard för att undvika skador är väl inte det första jag skulle tänka på... Det brukar vara tvärtom - man buskör mer på alla möjliga konstiga ställen, bakhjul och framhjul går till väders alldeles för ofta och man kör när det regnar och snöar utan att ens fundera över saken. Men det är helt klart mer skoj per mil räknat ;)

TomK skrev:
2240152 Att byta från plastraket till motard för att undvika skador är väl inte det första jag skulle tänka på... Det brukar vara tvärtom - man buskör mer på alla möjliga konstiga ställen, bakhjul och framhjul går till väders alldeles för ofta och man kör när det regnar och snöar utan att ens fundera över saken. Men det är helt klart mer skoj per mil räknat ;)
men du kommer ju inte ifrån att det är lättare att överleva en krash med motard. vurpa i 70Km/h eller 200+ som man oftast ligger med plast raketen...

Motard

Jag byte från plastraket till Motard,,,,,,, nu e jag en bättre människa.

+" jag har roligare på hojen" :yoparty

liljekvist skrev:
2240492 men du kommer ju inte ifrån att det är lättare att överleva en krash med motard. vurpa i 70Km/h eller 200+ som man oftast ligger med plast raketen...
Jag vet inte det jag... I 70 har jag precis lagt i tvåan på motarden och det går undan rätt bra på många småvägar, där risken är större att krascha än ute på riksvägarna där sporthojen passar bättre. 160-170 är inga ovanliga farter på en stor och stark stånka (på den tiden jag körde gata med motarden - nu är det nästan enbart bana) och så är det ju inte bara hastigheten som avgör riskerna.

Alla ni skall stå i parad när jag köper min motard och heja på när jag kör förbi! :tomten

Backblade skrev:
2239113 :tungan

Efter att inte vilja utsätta mina nära och kära (och mig själv) för olyckor igen så funderar jag på motard (känns säkrare än sporthoj, sen att olyckor finns vet jag ju om :P )

QUOTE]

Kul att du funderar på motard men du ska nog inte marknadsföra lägre olycksrisk som orsak för släkt och vänner för det är inte sant om du nu inte menar att du inte vill utsätta dina nära och kära för dödsolyckor igen men det kan du ju knäppeligen ha råkat ut för redan.

Risken för riktigt riktigt allvarliga olyckor kan nog tänkas vara lägre med en motard men tom det vet jag inte om det finns något faktiskt belägg för. Frekvensen olyckor med förarskador tror jag mig däremot med hyfsad säkerhet kunna säga är betydligt högre med motarder dock. Hur många sporthojsförare har crashat och brytit något någonsin? 5? 15%? Och det på en massa mer mil körda än motardister som säkerligen ligger närmare de dubbla siffrorna i alla fall. Kolla runt med folk här får du se. Många många butna handleder, ben, armar och kanske framförallt nyckelben och revben (samt en rygg :( ).

Dock, trots detta... Inget annat fordon ger dig mer fnitterglädje per körd minut än en motard så kan du acceptera det som anledning att köpa en så välkommen i gänget.

Daniel

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...