Hej! Jag klarar inte mer. Hälsningar, Markus

Håller helt med. Utopimallar som appliceras på vanligt bonnfolk spårar ur hur fina tankarna än var. Är det inte kompatibelt med verkligheten blir det kaos.

Fast till viss del beror det också på att folk är för dumma* för att veta sitt eget bästa, även när mallen är kompatibel med verkligheten.

*generellt begrepp som innefattar avsaknad av tillräckligt hög utbildningsnivå, självinsikt, intelligens i allmänhet, förståelse för sin omgivning, snålhet, kortsiktighet etc etc.

-edit- tillägg

Last edited:
Det där var förbannat bra skrivet. :tummenupp
Så borde det tänkas lite oftare.

Instämmer! :tummenupp

Haha, du kommer göra en lysande karriär i ot-träsket, argument som "min klass kompis e från afrika å han e jete snell" har man hört från erat läger förr, var ett tag sedan sist nu dock. Tack för påminnelsen om vilka ni är och hur ni tänker! :D

:stöööön.... Men jag är lite fascinerad över att du orkar... Så keep it up! :banana

SD 2010.... eller kanske ND lite synd att de inte har en møjlighet att komma in i riksdan bara ... så min røst ligger på SD 2010... hoppas vi får ett mer svenskt samhælle då ...

ær i vårat kæra grannland før tillfællet :)

Efter att ha varit typig mot dig så kom detta lite överraskande och får mig att skämmas och rodna...:rodnar

Och nu har han dig försvagad med exponerade slaksidor och kommer med största säkerhet gå till attack. Att du kunde falla för det gamla tricket.

Jag ser samma mönster hos hojfolk med grupptilhörighetströjor som hos religiösa, sporthuliganer, mm. Sen att människor som teamar upp med virk- och knyppelgrupper är mindre hotfulla än folk som vill utrota andra är ju bara en petitess. Själva styrenheten har samma defekt.

Skrivit det men får väl ge ett exempel iochmed SH invånare ämnar att få det på silverfat och pekat med hela handen, finns det inte på google så är det inte värt att ta reda på eller förkovra sig i ämnet verkar det som. Dagens ungdomar....:mad:

Exempel på hur korkade människan är, enligt ash paradigm o migram:
[YOUTUBE-ID]iRh5qy09nNw[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]y6GxIuljT3w[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Skrivit det men får väl ge ett exempel iochmed SH invånare ämnar att få det på silverfat och pekat med hela handen:mad:

Exempel på hur korkade människan är, enligt ash paradigm o migram:
[YOUTUBE-ID]iRh5qy09nNw[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]y6GxIuljT3w[/YOUTUBE-ID]
Du har helt rätt i att experimenten säger mycket om människans natur, och är absolut inte smickrande. Men experimenten handlar inte om, och har aldrig gjort, om moral (eller hur korkade människor är) utan om anpassning och lydnad.
Som jag ser det är vi ett egoistiskt flockdjur occh måste då utveckla strategier för att fungera bland andra egoistiska flockdjur. Vi behöver då både anpassning, lydnad och moral men även förmågan att fuska, lura, bedra och vara allmänt aggressiva. Allt i lagom blandning.

Vi får väl knappast glömma den siste klassikern: Zimbardo
http://www.youtube.com/watch?v=EjQsLybhDyU&feature=related

Du har helt rätt i att experimenten säger mycket om människans natur, och är absolut inte smickrande. Men experimenten handlar inte om, och har aldrig gjort, om moral (eller hur korkade människor är) utan om anpassning och lydnad.
Som jag ser det är vi ett egoistiskt flockdjur occh måste då utveckla strategier för att fungera bland andra egoistiska flockdjur. Vi behöver då både anpassning, lydnad och moral men även förmågan att fuska, lura, bedra och vara allmänt aggressiva. Allt i lagom blandning.

Vi får väl knappast glömma den siste klassikern: Zimbardo
http://www.youtube.com/watch?v=EjQsLybhDyU&feature=related

Teo frågeställning var mer efter mekanismer vad jag har förstått. Du fastnade lite i moralfrågan som begrepp i diskussionen (kanske jag med ett tag).

Helt överens med dig att vi är ett egoistiskt flockdjur o lite av allt behövs.

Sådana här klassiska numera, expriment och paradigmer borde vara mer känt än vad de är för att förstå människan, då även i grundskolan där fortfarande religion finns på dagordningen.

/Badger

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...