Det är detta Jag har lite problem med. "sin egen" religion?... De flesta religiösa idag har köpt ett troendepaket. Dvs en färdigskriven saga med tillhörande sägner och symbolisk ursprungsbok. Detta tyder på att dessa inte själva valt vad de vill tro på utan antingen tvingats på, föds in i eller pekat och valt på en av några befintliga böcker.
Något som stärker min bild av att det är maktredskap hur harmlöst den än kan verka i vissa situationer.
.
Religon innehåller mycket gott och har gagnat mänskligheten med dess innebundna värderingar, se bara sverige med sin lutheranska bakgrund.
Dock funkar inte hela troendepaketet riktigt bra i ett demokratiskt samhälle där just den enskilda religösa ledaren ska försöka få monopol på rättfärdighet och enda sanningen, den biten är en smula föråldrad.
Religon har använts och fortfarande används som maktredskap.
Muhammed som skapade koranen gjorde det.
Katolska kyrkan som skapade bibeln (så att rätt version skulle föreligga) några hundra år efter jesus död
Kristi brud, Ulf ekman o dylika sektledare gör det.
Inte för religonen i sig, utan för att använda som kontrollmedel eller maktredskap som du kalla det.
Samma sak gjorde Hitler som skapare av nazismen, Stalin med kommunismen mm. De använde sig av ideolog men det hade lika gärna kunnat vara nån hittepåreligion. Samma sak
Men dra paralleler till "harmlös vardagsreligon" iom detta, blir en smula magstarkt..
Du har nog missförstått mig ganska rejält. Jag tillhör de som inte dömer personer. I det här fallet är det hela system som jag endast ser verka till det sämre. Även i de få fall där en kristen församling "hjälpt" någon som haft det svårt finns det två sidor av myntet och man kan lika gärna se det som att de snokat reda på svaga själar att sätta tänderna i. Jag har inga problem att säga åt religionsvärvare att fara, de känne antagligen att det inte är någon ide men en polare är de på hela tiden trots att han säger åt dem att låta honom vara. Han är lite dumsnäll och det känner de av på en gång.
Har jag?
För antingen är det fel på människan/mänskligheten eller så har "rätt" (vem nu som ska bestämma "rätt") system för mänskligheten inte dykt upp ännu av religon/ideologi/ekonomisystem/tekniksystem
För att människan är lite speciell, de flesta behöver "ledning" i någon form. För vi är fortfarande ett korkat flockdjur och detta har inte ändrats. Och därför förekommer sekter o andra korkade företelse vilket utnyttjas av fundamentalister som gilla att styra och ställa.
Den här sociala flockbeteendet används inom marknadsföring av varumärken, i företag för att ange företagskultur, olika sätt att styra organisationer typ idrottsklubbar med dess supporters mm.
Är detta "bättre" än religon som grundar sig i moraliska eftersträvande ideal?