hej hjälp en nybörjare på gat hoj.

tjavon

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
med motor och hjul
hejsan allihopa! det är så att jag håller på att ta mig ett kort nu till sommaren och har lite frågor ang. hoj. det är så att jag funderar mellen en honda 600 hornet och en suzuki 600 bandit, men min fråga är att hur många mil går en sån motor? för vissa säger ju att en cbr600 eller r6 m.m. rullar 5000 mil sen är det inte mycket att ha pga. den höga trimnings graden och höga varvtal som en sådan liten motor får utstå och man ser ju att många säljer vid 3000 mil. så där började jag fundera för det är väll liknande motor i dom ovanstående hojarna som i fabrikörernas sport hojar fast med lägre trimnings grad?

finns det några kända fel eller liknande på dessa hojar som ni har lust att dela med er av?

vilken hade ni valt och varför? (bra med motivering och tips)

mvh: andreas

jag tror inte det finns något max vad de gäller körda mil så länge service görs ordentligt som dem skall..

Jag skulle ha valt Hondan utifrån att den motorn är lite lugnare å sliter mindre,
Hooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooonnnnnddddddaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

medan Sukke är mera
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!

Last edited:
hade ett engelsk nr av TWO där de testade begagnade bandit. all in all en mkt bra hoj, men med lite smygrost på udda ställen. kolla speciellt avgassystemen.

en sådan cykel är helt hur den blivit skött o körd, är det bra så kan den klara 10 000 mil.

kolla upp xj 600 diversion

nja xj har ju en sån där liten halv kåpa som jag ibnte gillar, det ska va naket.

finns en naken version , vet inte om de tagit in dem till sverige, men annars tar det en halvtimme att skruva av kåpan och spänna på en rund lampa från en av de äldre xj 600 modellerna. kostar inte många kronor på skroten.

nä d e inget fel på r1 men jag resonerar som så att det räcker med en värsting misil mellan benen. nä skämt och sido men d e försäkrings premi på den som inte lockar mig

mc nytt har test på bandit i det senaste nummert

Motorerna går tills du dödar dem. Sköter du servicen så går de i princip till världens ände och tillbaka. För övrigt rekommenderar jag Horneten, såklart. :banana

En polare har en bandit 600 och den går som fan, provkört den och den är rolig, gillar dock inte att den är så... Smal? typ
men drag fanns det o blev över...

O hornet har jag bara kört ikapp med o den går bra också som det verkade, iaf killen som körde brassade på bra! hehe

Min gamla Honda XRV har snart 10k mil på mätaren... dom 2500 milen jag körde så bytte jag ett laddrelä utöver den vanliga olj/filter/däck/tändstift... Yamaha's R modeller har ventiljustering vid 4k mil.. borde väl hinta om att dom är tänkte att gå en bit...

Banditens motor är väl en av dom mest välbeprövade motorer som funnits under en mc-tank. Min har gått 5600mil nu och jag känner ingen skillnad mot en som gått betydligt mindre. Skicket är viktigare än milen, jag är ialf inte rädd för en långmilare (så länge skicket är tillfredsställande) annat än att den förmodligen blir mer svårsåld.

Honda hornet är lite dyrare än banditen och har ett modernare utseende om man gillar det. Båda har kända fel som mjuk originalfjädring och banditen en surrig motor medans Hondan har hög bensinförbruknng (15l/14mil enligt test).
Min egen bandit tar 0.6 och då vid väldigt aktiv körning.
Båda har billig försäkring (honda har ju en specialförsäkring) och ser bra ut, finns mängder med godis till dem så det jag hade avgjort på är:

Har du mer pengar, köp en hornet.
Har du mindre pengar, köp en bandit. :yoparty

Hornet alla dagar i veckan. Men å andra sidan är jag inte helt opartisk i den här frågan.:rolleyes:

Säkert inget fel på Sukkan, men jag gillar Horneten bättre, utseénde och jag inbillar mig att allt Honda gör är skottsäkert.

tack som fan för alla svar, men en liten fråga till vad ger ni i försäkring som har en sådan hoj?

Jag skulle välja Banditen för att det är lite mer "skjuts" i den, motorn är bombsäker. Så länge den är servad så kan motorn gå nästan hur långt som helst.

Min Hornet 03 kostade 4650 hel/hel men nu skall den gå ner lite. Tor jag hamnar på 3800 eller nåt. Billigt iallafall :D och en grym jävla hoj!

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back