Hej, Grammatikexpert/språkpolis sökes.

Hahaha ja fan va misslyckat. Tänkte stavat punkt som dom flesta gör fel, å gör fel på deras fel utan att tänka på't. Pinsamt värre. Stefan "jävlaborrmaskinliknandenamn" sökte jag inte ens på, så den får du! Kunde det du det eller fick googla det får du fan skämmas vilket som! Pilutta dig för det! :)

IntervJu verkar inte finnas i stockholmska vokabuläret. Dessvärre inte heller så värst mycket hos de som tror att rikssvenskan e desamma. Det blir ibland pinsamt här på tungrotsvästkustska landet när Magnus uggla tjabbar i vår radio. Uggla e bra, dom som tar efter e det inte!

Som 70-talist har jag sett hans jevvla namn i morsans och farsans skivback otaliga gånger under min barndom. Jag slapp googla. :D

Som 70-talist har jag sett hans jevvla namn i morsans och farsans skivback otaliga gånger under min barndom. Jag slapp googla. :D

Så turligt. =) Med tio-12 år äldre syskon fick jag pink floyd, stones å det mesta av hårdrocken i blodet redan i barnaår =)
Google i for the dementa å för han jag inte kommer på just nu vad han hette....

Skriver folk så jag förstår så skiter jag i kommatecken och punkter.

Sakfel, blaj och förståsigpåare är jag mindre accepterande till.

Passar på att sno tråden lite :)

När radiopratare säger vilken låt som spelades eller kommer att spelas så säger de oftast "låten med artisten" ex: Help med (The) Beatles. Jag har irrterat mig på det i en jävla massa år. Borde det inte vara tvärt om? The Beatles med Help. Alt. Help AV The Bealtes.

Är det bara jag som tycker det låter konstigt att låten kommer med artisten? Skapar extra förvirring när man kommer till Alice Cooper och Poision eftersom det finns både ett band och en låt som heter Poision...
Ännu mera irriterande är då när man råkar zappa förbi t.ex Idol och något litet nöt står och säger "jag ska framföra Help med The Beatles". Något som borde vara en omöjlighet så länge som man inte förutsätter att gudomliga mirakel faktiskt kan inträffa.

Gör du det gör du fel.

Verkar råda lite delade meningar här. Enligt PDF filen ska det vara utropstecken eller kommatecken. Enligt dig (och mig) ska det vara punkt eller utropstecken. Punkt känns mest passande i ett alldagligt jobb e-post.

På Engelska verkar "Dear sir," eller "Dear 9/11," vara populärt. Artigt låter det i alla fall.

Tror jag håller mig till "Hej." och "Dear sir." tills nån lyckas övertala mig om nånting annat.

Tack för inspelen :tummenupp

Nu är jag ingen höjdare på skriva själv men en sak har jag iaf lärt mig (trots att jag inte gick skolan) att efter , ska det inte vara STOR bokstav.

Komma tecken är som en "paus" kan man säga där den som läser texten ska "andas ut" och punkt (.) har men när det man skriver är slut eller när man man börjar på en ny mening.
Vart man sätter . och , avgör ju lite hur texten ska läsas utan dessa skulle man aldrig få chans att andras ut när man läser texten om man ska läsa "korekt"

Men att sätt stor bokstav efter komma tecken det är fel!
Stor bokstav har man i början på en mening eller om man skriver ett namn.

Ps, skönt att man inte är ensam på att vara usel på svenska! :tummenupp

Hej,

Kan du skicka ritningar på Hummelviken till mig?

mvh XX

Så häe skriver ju "alla" nu, så de måste ju vara rätt. Om det är gramatiskt rätt eller inte vet jag inte. man alla gör iaf så

På Engelska verkar "Dear sir," eller "Dear 9/11," vara populärt.

Tror inte att du blir speciellt populär om du skriver "Dear 9/11" till en Amerikan!! :D EDIT: tänkte på att dom säger nineeleven... sorry

Nu är jag ingen höjdare på skriva själv men en sak har jag iaf lärt mig (trots att jag inte gick skolan) att efter , ska det inte vara STOR bokstav.

Men att sätt stor bokstav efter komma tecken det är fel!
Stor bokstav har man i början på en mening eller om man skriver ett namn.

Ps, skönt att man inte är ensam på att vara usel på svenska! :tummenupp

Stor bokstav, liten bokstav!!! Du få skriva hur jävla stor bokstav du vill, eller hur liten för den delen. Men efter ett , skall det vara en gemen och inte en versal. :tungan

Last edited:
Hej språknördar,

ofoget med stor bokstav efter komma efter hälsningsfras kommer från engleskan (som inte heller skrivs med stor bokstav på svenska, precis som februari).

Tror Word petar dit en stor bokstav efter hälsningsfrasen om man inte stoppar skiten?

Med vingliga hälsenor,
/ft

Hej språknördar,

ofoget med stor bokstav efter komma efter hälsningsfras kommer från engleskan (som inte heller skrivs med stor bokstav på svenska, precis som februari).

Tror Word petar dit en stor bokstav efter hälsningsfrasen om man inte stoppar skiten?

Med vingliga hälsenor,
/ft

Och vilken storlek brukar dom ha på bokstaven? :fyllisar

Hej språknördar,

Dear Language Nerds,

Då jag mest skriver brev på engelska så blir det oftast komma i hälsningsfrasen och sedan stor bokstav när texten påbörjas efter radbyte och nytt stycke. Man kan också byta ut kommat mot ett kolon om man vill. Nu har det nog blivit så att man skriver likadant på svenska, har inte riktigt tänkt på det faktiskt.

Att avsluta hälsningsfrasen med utropstecken tycker jag känns konstigt även om det nu är grammatiskt rätt. Lite för "på" på något vis. Punkt känns i så fall bättre.

Best regards,

Nollvision
Fellow biker

Fast där har nog du fel. "Hej." låter fel i mina öron, blir en onaturlig paus, medan "Hej!" låter som att man har druckit 17 Red Bull och åtta koppar kaffe och är väldigt påträngande. Jag sitter ju och spammar på engelska hela dagarna i jobbet så då har jag faktiskt gjort rätt i grundfrågan.

EDIT:
Alla hade rätt, har nu kollat med "Svenska skrivregler". Går att ladda ner på TPB men jag har faktiskt den i en låda någonstans, köpte pga osäkerhe om andra saker.

"3.2.1 Inledande hälsningsfraser och tilltal
Valet av tilltal och hälsningsfraser beror naturligtvis på hur väl
man känner adressaten. I mer informella och personliga brev kan
man exempelvis skriva: Kära Birgitta!, Käre farbror Claes!, Kära
mormor och morfar! Man kan också skriva bara förnamnet följt
av utropstecken: Olle!
Linköping den 5 maj 2008
Kära vänner!
Vilken trevlig middag ni bjöd oss på! Allt var toppen: mat, dryck,
konversation,
stämning.
[…]
Varma hälsningar
Margareta

I brev som riktar sig till enskilda personer och som inte är så
formella är Hej! med utropstecken ett vanligt hälsningsuttryck.
Ibland används komma i stället för utropstecken, vilket kräver
ny rad efter hälsningsfrasen. Kommat ska då följas av liten bokstav.
Hej,
tack för rapporten över frågestatistiken.

Det är också möjligt att använda punkt efter hälsningsfrasen.
Hej. Skickar här protokollet från senaste styrelsemötet."

"Hej" är ingen rubrik utan en underrubrik och ska avslutas med punkt eller utropstecken.

Last edited:
När jag mottar e-post på jobbet så startar många med:
"Hej,"

kan du inte berätta hur det gick när du påpekade detta fel till de som mailar dig
:D

"Hej!" låter som att man har druckit 17 Red Bull och åtta koppar kaffe och är väldigt påträngande.

Hoppar du ur stolen varje gång du öppnar ett sånt mail? :D

Last edited:
Haha, vi har en kille på jobbet som både i mail och chat, som vi använder mycket, använder utropstecken åt h-vete för mycket. Tänker alltid på honom när jag ser ett "!".

Hoppar du ur stolen varje gång du öppnar ett sånt mail? :D

hEj! bullen :P

Jag brukar blanda stora oCh sm8 bokstäver samt oliKA fina fÄRGeR när jag miglar för jag tänker Att De där tRåkiGa pERsonerA sOm baRA sitter oCh lÄser mIgl hela dagaRNa pÅ etTt instänGt ocH kVavt kONTor varje dag Ska hA något kul att göra mellan kAFFE pauSERna mEd äcklLIG(GA)t automatkaffe med vi(audi)TT i som inte är mjölk.

Är det rett LR??

• Gilla
Reaktioner: ft
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!