Hej, Grammatikexpert/språkpolis sökes.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
När jag mottar e-post på jobbet så startar många med:
"Hej,"

(Sen kommer mer text här med stor bokstav i början)

Kan det verkligen stämma att man ska avsluta med kommatecken för att sen börja med stor bokstav två rader ner?
Jag själv börjar e-posten med "Hej." Sen finns det ju "Hej" och "Hej!"

Kan sporthojs grammatikexperter hjälpa mig med detta mysterium?

Att en , skulle följas av stor bokstav kan aldrig bli grammatiskt rätt enligt min svenskakunskaper.

Allt detta utan att vara nån Grammatikexpert/språkpolis.

Att en , skulle följas av stor bokstav kan aldrig bli grammatiskt rätt enligt mina svenskakunskaper.

Allt detta utan att vara nån Grammatikexpert/språkpolis.

Det är min tanke också. Men man kanske missat nånting?

P.S. Ändrade min till mina D.S.

Vafan, jag som är bra på svenska gick i fällan för några år sen. En kille kollade över axeln och påpekade att jag minsann skulle ha stor bokstav men det är ju helt fel. Nu har jag gjort fel i flera år. Tack för att du tog upp ämnet. Magkänslan sa att det är helfel men han var jäkla säker jag slök det...

http://www.norrkoping.se/organisation/pdf/mal-regler/riktlinjer/administration/skrivhandledning.pdf

"Brev
I vanliga brev skriver vi normalt ingen särskild hälsningsfras. Brevet ska alltid inledas med en rubrik. Därefter kan du framföra ditt ärende direkt (se sidan 24). Om du känner att det blir för opersonligt utan hälsningsfras, med tanke på din relation till mottagaren och de kontakter ni hittills haft, kan du inleda med ett ”Hej!” eller ”Hej Lena!”. Hälsningsordet ska i så fall ligga nedanför rubriken.
Du kan också använda dig av ett kommateringstecken istället för ett utropstecken "Hej,". Men då krävs det en ny rad efter hälsningsfrasen och att den nya raden inleds med en liten bokstav. Att använda kommatering istället för utrop ger ett mer dämpat intryck."

Börjar med att säg att jag inte vet, så behöver ingen slå mig för det.
Ville minnas att det fanns nåt som hette utropsord när man gick i skolan, å att hej ingick med dom. Tydligen kallas dom interjektioner men enligt wiki finns det ju inte med där...

Anyway: Utropsorden som jag minns dom avslutades med pugnt eller utropstecken å då ska det väl va ny mening med stor bokstav.

Läste om första inlägg nu å är frågan om man börjar på stor bostav efter , (komma) så är jag 99,9 på att det aldrig sker i text mer än upprepningar på namn å dyl.

Last edited:
Om man nu ska vara kritisk. Du mottar e-post eller ska det vara motar eller rent av mottager.

Vad vet jag en simpel knutte?

Vafan, jag som är bra på svenska gick i fällan för några år sen. En kille kollade över axeln och påpekade att jag minsann skulle ha stor bokstav men det är ju helt fel. Nu har jag gjort fel i flera år. Tack för att du tog upp ämnet. Magkänslan sa att det är helfel men han var jäkla säker jag slök det...

http://www.norrkoping.se/organisation/pdf/mal-regler/riktlinjer/administration/skrivhandledning.pdf

"Brev
I vanliga brev skriver vi normalt ingen särskild hälsningsfras. Brevet ska alltid inledas med en rubrik. Därefter kan du framföra ditt ärende direkt (se sidan 24). Om du känner att det blir för opersonligt utan hälsningsfras, med tanke på din relation till mottagaren och de kontakter ni hittills haft, kan du inleda med ett ”Hej!” eller ”Hej Lena!”. Hälsningsordet ska i så fall ligga nedanför rubriken.
Du kan också använda dig av ett kommateringstecken istället för ett utropstecken "Hej,". Men då krävs det en ny rad efter hälsningsfrasen och att den nya raden inleds med en liten bokstav. Att använda kommatering istället för utrop ger ett mer dämpat intryck."

Hej Nike, intressant PDF du länkade till. Misstänker att den början passar bäst på mitt jobb. Verkar som jag får ge upp min kära "Hej.".

Om man nu ska vara kritisk. Du mottar e-post eller ska det vara motar eller rent av mottager.

Vad vet jag en simpel knutte?

Kanske rent av "tar emot".

Simpla knuttar är vi allihopa här på SH :)

edit: Too late.

Passar på att sno tråden lite :)

När radiopratare säger vilken låt som spelades eller kommer att spelas så säger de oftast "låten med artisten" ex: Help med (The) Beatles. Jag har irrterat mig på det i en jävla massa år. Borde det inte vara tvärt om? The Beatles med Help. Alt. Help AV The Bealtes.

Är det bara jag som tycker det låter konstigt att låten kommer med artisten? Skapar extra förvirring när man kommer till Alice Cooper och Poision eftersom det finns både ett band och en låt som heter Poision...

När radiopratare säger vilken låt som spelades eller kommer att spelas så säger de oftast "låten med artisten" ex: Help med (The) Beatles. Jag har irrterat mig på det i en jävla massa år. Borde det inte vara tvärt om? The Beatles med Help. Alt. Help AV The Bealtes.

Är det bara jag som tycker det låter konstigt att låten kommer med artisten? Skapar extra förvirring när man kommer till Alice Cooper och Poision eftersom det finns både ett band och en låt som heter Poision...

Jag tyckte det var ännu mer irriterande när en spelat bildad och kulturell Kattis Ahlström stod
i TV-rutan och presenterade Adagios Albinoni.

Men om man gillar låte Help och man tycker att resten va The Beatles är skit, då blir ju låten viktigare än bandet.

Att posta en språkpolistråd en fredagkväll går ju sådär... Alla är fulla och jag har aldrig sett så många fel i en tråd med så få inlägg.

"Brev

"Hej" är ingen rubrik utan en underrubrik och ska avslutas med punkt eller utropstecken.

Punkt.

Hej Nike, intressant PDF du länkade till. Misstänker att den början passar bäst på mitt jobb. Verkar som jag får ge upp min kära "Hej.".

Gör du det gör du fel.

Men då säger man ändå att det var Stefan Borsh med "help" så du vet vem du ska söka på! :D

Stefan Borsch.

Poison.

Och vad jag stör mig på är att folk inte fattar att det heter och uttalas "intervju" och inte "interjuv". För att inte tala om klådan jag får när sportkommentatorer säger "Sveitsch". :zpy

Last edited:
Att posta en språkpolistråd en fredagkväll går ju sådär... Alla är fulla och jag har aldrig sett så många fel i en tråd med så få inlägg.

"Hej" är ingen rubrik utan en underrubrik och ska avslutas med punkt eller utropstecken.

Punkt.

Gör du det gör du fel.

Stefan Borsch.

Poison.

Och vad jag stör mig på är att folk inte fattar att det heter och uttalas "intervju" och inte "interjuv". För att inte tala om klådan jag får när sportkommentatorer säger "Sveitsch". :zpy

Hahaha ja fan va misslyckat. Tänkte stavat punkt som dom flesta gör fel, å gör fel på deras fel utan att tänka på't. Pinsamt värre. Stefan "jävlaborrmaskinliknandenamn" sökte jag inte ens på, så den får du! Kunde det du det eller fick googla det får du fan skämmas vilket som! Pilutta dig för det! :)

IntervJu verkar inte finnas i stockholmska vokabuläret. Dessvärre inte heller så värst mycket hos de som tror att rikssvenskan e desamma. Det blir ibland pinsamt här på tungrotsvästkustska landet när Magnus uggla tjabbar i vår radio. Uggla e bra, dom som tar efter e det inte!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!