Hej alla.

gogo62

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Lidköping
Hoj
2003,Triumph,RS Sprint
Jag har problem med min GT 750-72, jag har monterat ett brytarlöst Tytronic som kräver minst 5 ohm på tändspolen. Eller OEM coils.
Då det är 4 ohm original så undrar jag hur man enklast löser detta. Är det så enkelt att man kan köpa tändstift med motstånd eller tändhatt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Motstånd i tändstift o tändhatt har inget med resistansen i spolen att göra det har med radioavstörning att göra.

Resistansen i spolen är antagligen för att skydda en undermåligt Konstruerad elektronik. Kräver systemet 5 ohm kör du på detta i spolen troligen eldar du upp systemet annars.

Ett betydligt trevligare system är ignitech som är kompatibelt med alla motorer o kan använda original system som pikup o sedan digitalt ändra tändkurvor o dyligt som man vill.
 

gogo62

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Lidköping
Hoj
2003,Triumph,RS Sprint
Tack. Det ante mig att det skulle vara för lätt. En annan ide jag fick var att sätta samma motstånd som för ex diodblinkers på matar kablarna? Systemet är redan köpt och betalt. Motorn startar snällt och går bra tills jag varvar upp den då liksom den går ner på två cyl och växlar sedan mellan två och tre cyl. tänkte att det kunde bero på spolarna?
Med matarkablar menar jag ju resp. kabel från tändsystemet till spolarna.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du behöver motstånd på 1 Ohm i serie med spolarna 1 + 4 = 5
Jag gissar att några meter av den här tråden är en gör det själv lösning på 1 Ohm att sätta i serie med 4 Ohm spolarna.
Annars är det bara inhandla 10W 1 Ohms motstånd på ELFA eller RS Components.
14Volt / 5 Ohm = 2,8 A P = 1 Ohm * 2,8 * 2,8 = 7,8 W dvs 10 Watt motstånd räcker garanterat
Alternativ om billigare kan du köpa 2 st 2,2 Ohm 5W till varje tändspole och parallell koppla motstånden.
 

gogo62

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Lidköping
Hoj
2003,Triumph,RS Sprint
Du behöver motstånd på 1 Ohm i serie med spolarna 1 + 4 = 5
Jag gissar att några meter av den här tråden är en gör det själv lösning på 1 Ohm att sätta i serie med 4 Ohm spolarna.
Annars är det bara inhandla 10W 1 Ohms motstånd på ELFA eller RS Components.
14Volt / 5 Ohm = 2,8 A P = 1 Ohm * 2,8 * 2,8 = 7,8 W dvs 10 Watt motstånd räcker garanterat
Alternativ om billigare kan du köpa 2 st 2,2 Ohm 5W till varje tändspole och parallell koppla motstånden.
Tackar för tips. Skall genast beställa.
 

gogo62

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Lidköping
Hoj
2003,Triumph,RS Sprint
Nu har jag bytt till nya spolar. Och direktkopplat trådarna från tytronic. Den startar och går bra i ca 5-10 min. sen börjar den att skjuta och missa. Likadant när den har kallnat. Går bra ibörjan men.... Något tips till mer felsökning? tändstift? Tändplattan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag bytt till nya spolar. Och direktkopplat trådarna från tytronic. Den startar och går bra i ca 5-10 min. sen börjar den att skjuta och missa. Likadant när den har kallnat. Går bra ibörjan men.... Något tips till mer felsökning? tändstift? Tändplattan?

Låter för mig som Tytronic överhettar. Hur är det med kylningen av Tytronic ?
Frisk luft strömmar runt Tytronic ?
Testa och rikta en fläkt mot Tytronic och se om tändningen fungerar Längre innan problem.

Alternativt / Samtidigt .....koppla in motstånd i serie med spolarna för minska värmeutvecklingen i Tytronic.

För att mäta Tytronic temperatur, håll en IR-termometer nära Tytronic eller direkt mot Tytronic. #

# Ju längre bort från det du mäter dessto mer fel visar IR termometer.
Om omgivningen har annan temperatur än det du mäter på.
Exempel
Öppna kylskåpet, ta ut ett fullt mjölkpaket och ställ på köksbordet och sätt IR-termometern direkt mot mjölkpaket.
Ta sedan och backa 1 meter och rikta IR-termometern mot mjölkpaket.
Då visar IR termometern högre temp på mjölkpaketet.
Ta på nytt och sätt IR-termometern direkt mot mjölkpaket. Lägre temp.

Så man ska hålla IR-termometer nära föremålet som ska mätas för minska inflytande från omgivningen.
 

gogo62

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Lidköping
Hoj
2003,Triumph,RS Sprint
Tack. Enligt tillverkaren skall det dock räcka utan motstånd. (som svar på fråga till leverantören) Men jag har inhandlat sådana. Skall dom kopplas på trådarna från tändplattan till spolens minusingång? Eller före plusmatningen?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top