Hedersmord

Tja, hur tänker skräcködlor:
bionda-klipp.jpg

Frågorna är många, svaren är få.

Skalman skrev:
2655205 Dylikt förekommer även i Sverige.

Ja, personer från hederskulturer begår tyvär samma brott även i Sverige. Däremot är det huvudsakliga kvinnovåldet i sverige inte "hedersrelaterat" även om man kan argumentera för att svartsjuka är en form av "heder"..

Personligen tycker jag hedersvåld skall hanteras på samma sätt som hatbrott och alltså ge hårdare straff än bara handlingen som sådan.

Vi straffar hårdare när någon begår ett brott med rasistiska/homofobiska skäl..
På samma sätt borde vi straffa hårdare när det är hedersrelaterade brott av två orsaker:
1. För att extra tydligt markera att heder aldrig kan accepteras som orsak till brott då det strider mot en av våra mest grundläggande värderingar, nämligen individens frihet och kvinnors(och även mäns) rätt att styra sitt eget liv och att själv få välja partner.
2. För att hedersbrott är så fasansfulla i och med att offret blir så hjälplöst då det ofta är flera i familjen/släkten som vänder sig emot offret. Det gör det hella värre än ett "vanligt" brott.

Det "vanliga" kvinnovåldet fördöms lyckligtvis av den absoluta merparten av befolkningen. Det gör att en kvinnomisshandlare knappast kommer finna något stöd hos vänner/släkt samtidigt som offret troligtvis kan söka akut skydd hos de flesta...

För offrena för hedersvåld försvinner ju alla möjligheter till skydd då det är släkten/familjen som utför dåden..

Edit1:
Allt våld mot kvinnor som utförs av en utländsk man är inte hedersvåld utan oftast är det samma "gamla hederliga kvinnovåld" som svenska män ägnar sig åt..... Merparten av alla invandrade män sympatiserar INTE med hedersmördare och annat pack. Börja inte använda dessa kulturella avarter för samma gamla "utmedpacket-smörja" som brukar dyka upp!

Last edited:
Ja jävlar, en del argument man kört med har ju uppenbarligen fastnat. :tummenupp
Kör hårt korvgubbe17! :yoparty

crashtestdummy skrev:
2655311 haha, det tror jag inte, antagligen har markus missförstått nått,:D

Så har det slutligen hänt det vi alla väntade skulle ske en olycklig dag. Korvis har tagit sig in hos Mackan, klubbat ner honom där han satt som en hånskarttande gam framför sporthoj.com och postar nu inlägg med Markus login. :hihi

Zee skrev:
2655333 Så har det slutligen hänt det vi alla väntade skulle ske en olycklig dag. Korvis har tagit sig in hos Mackan, klubbat ner honom där han satt som en hånskarttande gam framför sporthoj.com och postar nu inlägg med Markus login. :hihi

Äh, det som hänt är inget annat än resultatet av långvarigt propagandaarbete från min sida, en del av hans text är direkt plagierad. Först köpte han plasma, sedan blev det gnäll om fastighetsskatten (kan ha varit i omvänd ordning), strax därefter moderata sympatier och nu erkänner han äntligen att hedersmord inte alls är samma sak som vanligt skånemord. Vem kunde trott detta för 2 år sedan då det var en fullfjädrad kommu-, femi- och palestinasjalinist man fick fäktas mot? :D

Hur förklarar man att folk fortfarande läser Aftonbladet.se(eller dess TV-tjänst) och expressen.se?

_Det_ är skrämmande. ;)

korvgubbe skrev:
2655220 Ja, personer från hederskulturer begår tyvär samma brott även i Sverige. Däremot är det huvudsakliga kvinnovåldet i sverige inte "hedersrelaterat" även om man kan argumentera för att svartsjuka är en form av "heder"..

Personligen tycker jag hedersvåld skall hanteras på samma sätt som hatbrott och alltså ge hårdare straff än bara handlingen som sådan.

Vi straffar hårdare när någon begår ett brott med rasistiska/homofobiska skäl..
På samma sätt borde vi straffa hårdare när det är hedersrelaterade brott av två skäl:
1. För att extra tydligt markera att heder aldrig kan accepteras som orsak till brott.
2. För att hedersbrott är så fasansfulla i och med att offret blir så hjälplöst då det ofta är flera i familjen/släkten som vänder sig emot offret. Det gör det hella värre än ett "vanligt" brott.

Det "vanliga" kvinnovåldet fördöms lyckligtvis av den absoluta merparten av befolkningen. Det gör att en kvinnomisshandlare knappast kommer finna något stöd hos vänner/släkt samtidigt som offret troligtvis kan söka akut skydd hos de flesta...

För offrena för hedersvåld försvinner ju alla möjligheter till skydd då det är släkten/familjen som utför dåden..

Edit1:
Allt våld mot kvinnor som utförs av en utländsk man är inte hedersvåld utan oftast är det samma "gamla hederliga kvinnovåld" som svenska män ägnar sig åt..... Merparten av alla invandrade män sympatiserar INTE med hedersmördare och annat pack. Börja inte använda dessa kulturella avarter för samma gamla "utmedpacket-smörja" som brukar dyka upp!

Kan inte annat än att hålla med helt!

korvgubbe skrev:
2655504 Jag tycker det här är ännu mer svårförklarat.. Någon med insikt som kan förklara?
http://www.expressen.se/index.jsp?a=788266 :va

Jo det ligger till såhär. människor är till skillnad från vad man tidigare trott i rekel ganska hyggliga, oftast genomruttna apor. Vi hackar på de som gjort fel och säger aldrig något bra om de som tillför något när det i själva verket är de som sticker ut ur mängden.

Varför ger de mannen 3 år när han borde haft 5 och kvinnan 10. Vem gör mest skada igentligen, han är ju bara vem som helst medans hon är morsan. det är helt sjukt. dårar allihopa.

KGK skrev:

word!

Last edited:
korvgubbe skrev:
2655504 Jag tycker det här är ännu mer svårförklarat.. Någon med insikt som kan förklara?
Jag blir fan fysiskt illamående av sånt där, och hur man kan dömmas till 3 år för något så vidrigt är obegripligt..:va En sån gubbe skulle jag vilja klippa ner i småbitar med en sekatör medan han levde, och innan det så skulle jag borra hål i tänderna på honom och dra i nerverna med pincett.
Att mamman filmade KAN ju bero på våld, eller hot om våld från gubben. Annars hoppas jag att hon döms som mannen.
stackars flickan, inget kan ju ställa saker till rätta för henne.

korvgubbe skrev:

:eek: Såntdär är ju bara rent jävla sjukt! Fyfan för sådana människor, om man nu ens ska kalla dom för människor. Jag blir precis som krockdockan grymt äcklad av att läsa om sådana där sjuka brott.

NEJ, av med picken är vad han förtjänar, utan bedövning och med en trubbig sax skall tilläggas. Och var befarar morsan, blev hon inte hotad, så in med en kork i springan och spika fast ordentligt!

USCH!

Zee skrev:
2655515 Hur förklarar man att folk fortfarande läser Aftonbladet.se(eller dess TV-tjänst) och expressen.se?

_Det_ är skrämmande. ;)
Folk från söderförorter, de begriper inte bättre helt enkelt. :mattias

KGK skrev:
2655500 Nej, men de träffade inte ens målet, eller så var barnen målet....
Tror du verkligen några av de fyra som blev ihjälskjutna i bilen kan ha blivit det med flit?! Så irri!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...