Hedemora TT-Festival 8-9/7 2023

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk om vi kunde få ett riktigt TT, med tanke på mängden utsläpp, trafikstörningar och buller som alla olika Vasaloppsarrangemang orsakar så skulle väl en TT-vecka vara en fjärt i rymden.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tänk om vi kunde få ett riktigt TT, med tanke på mängden utsläpp, trafikstörningar och buller som alla olika Vasaloppsarrangemang orsakar så skulle väl en TT-vecka vara en fjärt i rymden.


Tror inte det är just utsläpp och buller som är det stora problemet för en eventuell arrangör av ett fullskale landsvägslopp...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror inte det är just utsläpp och buller som är det stora problemet för en eventuell arrangör av ett fullskale landsvägslopp...

Nej, det är den politiska viljan som saknas. Nedan är två exempel där det går att tävla på platser som inte är större än Hedemora.



 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nej, det är den politiska viljan som saknas. Nedan är två exempel där det går att tävla på platser som inte är större än Hedemora.
Imatra är väl åtminstone 3 gånger så stort som Hedemora.
När jag kollade race där för 50 år sedan, var det 100.000 åskådare. Stan var packad på lördagkvällen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Imatra är väl åtminstone 3 gånger så stort som Hedemora.
När jag kollade race där för 50 år sedan, var det 100.000 åskådare. Stan var packad på lördagkvällen.
Nu tror jag inte storleken på Hedemora, Horice och Imatra är den viktigaste skillnaden i sammanhanget utan viljan. Viljan finns inte i Hedemora som jag förstått det av de jag pratat med från Hedemora. Man ser hellre problem än lösningar. Kostnader istället för investeringar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom jag tycker om landsvägstävlingar och särskilt historiska sådana kollade jag lite och blev besviken.
Fast samtidigt en bekräftelse på att viljan är långt ifrån samma som en liten skitkommun i östra Karelen...
Oppigårds bryggeri har 20-årsjubileum...

Nedan saxat från Farcebuuk...

Det kommer att köras ett enklare jubileumslopp på Hedemora motorstadion den 8 juli 2023. En kortslinga på ca 750 meter varav 250 meter av den klassiska TT banan kommer att användas. TT uppvisningen kommer att äga rum kl 12.00-13.30 och från kl 17.00 ----på motorstadion.
Hedemora MC museum kommer att hålla öppet kl 10.00-18.00 Inbjudan till Hedemora TT 90 års jubileum 8 juli 2023
Då det i år är 90 år sedan det första TT loppet kördes 1933, kommer det att köras ett jubileumslopp vidHedemora motorstadion. Banan kommer att mäta ca 750 meter varav 250 meter på den gamla TT banan.
Motorcyklarna skall var av 1958 eller äldre årsmodell TT maskiner.
Även replikor eller nyare tillverkade men motsvarande 1958 är tillåtna

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Imatra är väl åtminstone 3 gånger så stort som Hedemora.
När jag kollade race där för 50 år sedan, var det 100.000 åskådare. Stan var packad på lördagkvällen.
Jag känner människor som besökt Imatra och Hedemora för 50 år sedan men har ingen egen erfarenhet. Men...:krama

Kumlingen Stig Pettersson var en flitig besökare i Hedemora på 50-talet när publikmassor på över 100 000 lockades för att se tävlingar med motorcykel på landsvägen, likt dagens världskända Isle of Man.

 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Stor folkfest!
Lördagen den 8:e Juli startar Hedemora TT-Festival.
Det kommer bli stor folkfest med massor att göra för alla åldrar.
· TT-Jubileumsloppet
· Riksmästerskapen i Minimoto & Minigp
· Motorcykelutställning
· Barnaktiviteter
Fri Entré.
Campingmöjligheter finns för alla som vill uppleva hela helgen.
Program:
Lördagen 8 Juli:
Svenska TT-jubileumsloppet
Riksmästerskapet Minimoto/Minigp (Kval och Race)
Motorcykelutställning
Barnaktiviteter
Söndagen 9 Juli:
Riksmästerskapet Minimoto/Minigp (Kval och Race)
Plats: Hedemora Motorstadion
Tack till vår huvudsponsor.
Södra Dalarnas Sparbank
#södradalarnassparbank
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min farsa var och kollade Hedemora TT som barn och har under hela min uppväxt berättat om sina minnen därifrån. Norton-hojar, Vargollar, rasade Triumphs och en Gilera som lät så fränt att han fortfarande börja flina när han tänker på den, troligen för att den var den enda fyrcylindriga maskinen bland alla engelska twinnar.

Edit: Hittade ett klipp, och den lät faktiskt förbannat fränt!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Bra väder, bra arrangemang, bra uppvisning, bra race, allt bra.
 

Bifogat

  • DSC_0076.JPG
    DSC_0076.JPG
    6.7 MB · Visningar: 19
  • DSC_0099 - kopia.JPG
    DSC_0099 - kopia.JPG
    6.4 MB · Visningar: 12
  • DSC_0137.JPG
    DSC_0137.JPG
    5.7 MB · Visningar: 17
  • DSC_0141.JPG
    DSC_0141.JPG
    5.6 MB · Visningar: 18

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Trevligt evenemang trots att en stötstång spontant valde att bli avsevärt mycket kortare i sista körpasset. :)
Förvånansvärt bra kör-upplevelse trots att banan bara var 750 meter lång.
Närheten till den månghövdade publiken på rakan var spännande och jag hoppas att besökarna hade lika roligt som vi som gasade!

Eller som jag brukar säga:
Det här var kul, det måste vi göra om!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
I nästa nummer av MC Veteranen kommer det finnas ett par sidor om festivaliteterna i Hedemora, kommer nästa vecka. Om arrangörsstaben vill ha en tidning eller två så skicka en adress till Spinnin Wheels mail så kommer det i en lämplig postlåda.
 

Bifogat

  • DSC_0086.JPG
    DSC_0086.JPG
    6.1 MB · Visningar: 12
  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    5.3 MB · Visningar: 12
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top