Heavy Duty pinnbult till gammel gsxr1100

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Då motorn på turbobygget mitt är nerplockad för översyn så funderar jag på om man skulle byta ut cylinder pinnbultarna till nån stadigare variant. APE har haft satser till 1052 motorn (1986 GSXR1100) men dom har utgått. Nån som vet om dom går att hitta nån annanstans? Eller behövs det inte, håller original bra? Har tänkt ladda nånstans mellan 1.5-2bar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är kolvarna _och_ kolvbultarna som sätter en gräns på ca 300 hästar. 2 bar med ett MCX400 och du nosar på 400 hästar. Köper du andra kolvar kan du begära att få heavy-duty kolvbultar och har du tur så räcker originalstakarna. Men räkna med att kolv, bult eller stake får spontan celldelning vid första spik-tendensen eller övervarv.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Det är kolvarna _och_ kolvbultarna som sätter en gräns på ca 300 hästar. 2 bar med ett MCX400 och du nosar på 400 hästar. Köper du andra kolvar kan du begära att få heavy-duty kolvbultar och har du tur så räcker originalstakarna. Men räkna med att kolv, bult eller stake får spontan celldelning vid första spik-tendensen eller övervarv.
316 på slangen 3 säsonger utan ras med orgstakar o kolvar.=) (striphoj)
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?


Jag letar också efter hådare dragstänger, säg till om du köper något ifrån usa så kan vi dela på frakten
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag bytte till APE dragstänger när jag byggde mina turbogrejor. Köpte från Motospeed, men jag minns inte om de hämtade hem på beställning eller hade på lager, men hämtar de på beställning finns de kanske inte att få tag på längre?
$127 låter mycket, eller det är med muttrar? Orient Express säljer stänger för $80 och muttrar för $70. Ligger i staterna.
Big CC Racing i England säljer APE stänger med muttrar för £75. Tydligen i Orient Express förpackning... Många märken på en gång.

Men jag tror nog du ska byta om du ska ladda så mycket, men du har ju iofs inget vatten som kan läcka ut när du laddar ordentligt :hihi
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Pinnbult

Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?

Fd ägaren till min hoj laddade 1,5 bar på gata med originalstänger utan problem.Men man monterar ju till cylle och blockhalvor för att säkra upp när man belastar den ordentligt på bana..Busan däremot verkar det som att man inte ska ladda mer än 1,2bar med originalbultarna där är det ju oxå vatten emellan./wachen,
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag gick in till en av dem lokala mekaniska verkstäderna och fick alla dragstängerna gjort i verktygsstål för 150:- om jag inte minns fel, tyvärr så blev det ju en skuren gänga och inte rullad som på dem från APE.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Jag gick in till en av dem lokala mekaniska verkstäderna och fick alla dragstängerna gjort i verktygsstål för 150:- om jag inte minns fel, tyvärr så blev det ju en skuren gänga och inte rullad som på dem från APE.

Köpte M10x200 12,9 på Inseco, snitta av dom och gängade M10 (1,25) i andra änden. H12 durlock muttrar till 1,5 mm sidan. Har funkat kanon. Körde längd + 2 mm.
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
127$ från Carolina Cycle antar jag är med muttrar (har inte kollat det). APE kan fortfarande fixxa fram set, $79.95 för pinnbult o $62.29 för muttrar. Orient Express samma pris. Billigaste jag fick tag på var hos Fast By Gast, pinnbult $59,17 o muttrar $55. Sen om dom behövs eller inte råder det delade meningar om (har ställt samma fråga på några andra forum), jag har i alla fall köpt mig ett set.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top