Heavy Duty pinnbult till gammel gsxr1100

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Då motorn på turbobygget mitt är nerplockad för översyn så funderar jag på om man skulle byta ut cylinder pinnbultarna till nån stadigare variant. APE har haft satser till 1052 motorn (1986 GSXR1100) men dom har utgått. Nån som vet om dom går att hitta nån annanstans? Eller behövs det inte, håller original bra? Har tänkt ladda nånstans mellan 1.5-2bar.
 
Det är kolvarna _och_ kolvbultarna som sätter en gräns på ca 300 hästar. 2 bar med ett MCX400 och du nosar på 400 hästar. Köper du andra kolvar kan du begära att få heavy-duty kolvbultar och har du tur så räcker originalstakarna. Men räkna med att kolv, bult eller stake får spontan celldelning vid första spik-tendensen eller övervarv.
 
Det är kolvarna _och_ kolvbultarna som sätter en gräns på ca 300 hästar. 2 bar med ett MCX400 och du nosar på 400 hästar. Köper du andra kolvar kan du begära att få heavy-duty kolvbultar och har du tur så räcker originalstakarna. Men räkna med att kolv, bult eller stake får spontan celldelning vid första spik-tendensen eller övervarv.
316 på slangen 3 säsonger utan ras med orgstakar o kolvar.=) (striphoj)
 
Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?
 
Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?


Jag letar också efter hådare dragstänger, säg till om du köper något ifrån usa så kan vi dela på frakten
 
Jag bytte till APE dragstänger när jag byggde mina turbogrejor. Köpte från Motospeed, men jag minns inte om de hämtade hem på beställning eller hade på lager, men hämtar de på beställning finns de kanske inte att få tag på längre?
$127 låter mycket, eller det är med muttrar? Orient Express säljer stänger för $80 och muttrar för $70. Ligger i staterna.
Big CC Racing i England säljer APE stänger med muttrar för £75. Tydligen i Orient Express förpackning... Många märken på en gång.

Men jag tror nog du ska byta om du ska ladda så mycket, men du har ju iofs inget vatten som kan läcka ut när du laddar ordentligt :hihi
 
Pinnbult

Har en TD04HL18T turbo nu och den orkar väll inte med mera än 1,6-1,7bar ungefär men har funderingar på att byta till större i framtiden. Andra kolvar (1166cc) och kolvbultar har jag redan. Ca 9.0:1 (inte riktig bestämt ännu)i komp, intercooler och ska köra på E85. Har fått svar från Carolina Cycle att dom har pinnbults satser för 127$ Är det bortkastade pengar? Finns ju några här på forumet som har provat laddat en hel del i gammel gsxrn. Kör ni med original pinnbult ännu? Några problem med topp packningar eller?

Fd ägaren till min hoj laddade 1,5 bar på gata med originalstänger utan problem.Men man monterar ju till cylle och blockhalvor för att säkra upp när man belastar den ordentligt på bana..Busan däremot verkar det som att man inte ska ladda mer än 1,2bar med originalbultarna där är det ju oxå vatten emellan./wachen,
 
Jag gick in till en av dem lokala mekaniska verkstäderna och fick alla dragstängerna gjort i verktygsstål för 150:- om jag inte minns fel, tyvärr så blev det ju en skuren gänga och inte rullad som på dem från APE.
 
Jag gick in till en av dem lokala mekaniska verkstäderna och fick alla dragstängerna gjort i verktygsstål för 150:- om jag inte minns fel, tyvärr så blev det ju en skuren gänga och inte rullad som på dem från APE.

Köpte M10x200 12,9 på Inseco, snitta av dom och gängade M10 (1,25) i andra änden. H12 durlock muttrar till 1,5 mm sidan. Har funkat kanon. Körde längd + 2 mm.
 
127$ från Carolina Cycle antar jag är med muttrar (har inte kollat det). APE kan fortfarande fixxa fram set, $79.95 för pinnbult o $62.29 för muttrar. Orient Express samma pris. Billigaste jag fick tag på var hos Fast By Gast, pinnbult $59,17 o muttrar $55. Sen om dom behövs eller inte råder det delade meningar om (har ställt samma fråga på några andra forum), jag har i alla fall köpt mig ett set.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top