Headset i jämförelse

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Bike 2 Bike:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=326844000

Cobra:
http://www.wheelie.se/bilder/cobra-headset.jpg

Det bike 2 bike har är möjligheten att koppla in mobilen till headsetet vilket låter som en kul funktion tycker jag.
Frågan lyder, hur är kvaliteten bike 2 bike kontra cobra?

Någon som har bike 2 bike och kan uttala sig? Gärna ni med cobra också :tummenupp
Skall användas med Cobra MT725.

Edit.
Bike 2 bike headsetet: http://macce.diod.net/review/swe.html
Men jag vil lsom sagt veta hur dem är gentemot varandra.

Edit2.
Tråd postad i fel forum :3freak

Last edited:
Muggen skrev:
Bike 2 Bike:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=326844000

Cobra:
http://www.wheelie.se/bilder/cobra-headset.jpg

Det bike 2 bike har är möjligheten att koppla in mobilen till headsetet vilket låter som en kul funktion tycker jag.
Frågan lyder, hur är kvaliteten bike 2 bike kontra cobra?

Någon som har bike 2 bike och kan uttala sig? Gärna ni med cobra också :tummenupp
Skall användas med Cobra MT725.

Edit.
Bike 2 bike headsetet: http://macce.diod.net/review/swe.html
Men jag vil lsom sagt veta hur dem är gentemot varandra.

Edit2.
Tråd postad i fel forum :3freak

Har ett par Cobra (775 har jag för mig) och Bike 2 Bike. Apnöjd, bra ljud, puffskyddet på micken gör att det dämpar vindbrus bra också. Polarn har en öppen hjälm och jag hör vad han säger upp till ca 90-100.

Autosvar krävs för att det skall funka med mobilen eftersom ptt-knappen bara är till radion. Cobrorna har uttag för intercom också så att man kan prata med passageraren. Funkar najs det också :-)

I mina ögon, den bästa allroundlösningen just nu. Musik är det enda som fattas men då måste man ha lurar typ Koss the Plug för att dämpa omgivningsbruset så man hör musiken. Men det är en liten trade off iaf. Till våren skall jag nog testa lite hur det är med musik på längre körningar när man bara nöter mil...

Jo just det ja, det är inte vanlig 4-pins mini-din i PTT-kontakten utan det verkar som om även jorden/skärmen på kontakten har en ledare/skärm i kabeln. Provade att göra en förlängning men det stöp som sagt på skärmen. Inte hittat någon passande kontakt än tyvärr :(

tuppjuck skrev:
Har ett par Cobra (775 har jag för mig) och Bike 2 Bike. Apnöjd, bra ljud, puffskyddet på micken gör att det dämpar vindbrus bra också. Polarn har en öppen hjälm och jag hör vad han säger upp till ca 90-100.

Autosvar krävs för att det skall funka med mobilen eftersom ptt-knappen bara är till radion. Cobrorna har uttag för intercom också så att man kan prata med passageraren. Funkar najs det också :-)

I mina ögon, den bästa allroundlösningen just nu. Musik är det enda som fattas men då måste man ha lurar typ Koss the Plug för att dämpa omgivningsbruset så man hör musiken. Men det är en liten trade off iaf. Till våren skall jag nog testa lite hur det är med musik på längre körningar när man bara nöter mil...

Jo just det ja, det är inte vanlig 4-pins mini-din i PTT-kontakten utan det verkar som om även jorden/skärmen på kontakten har en ledare/skärm i kabeln. Provade att göra en förlängning men det stöp som sagt på skärmen. Inte hittat någon passande kontakt än tyvärr :(

Jag hade eventuellt tänkt mig att hoppa över högtalaren som ingår i paketet, och koppla in koss pluggarna i mono istället.
Gillar inte att det bara ingår en högtalare/lur i paketet, men jag är ute efter mobil anslutningen.
Får jag inte till det med pluggarna så har jag beställt 2st cobra headset i gruppköpet.

Ang musik på längre sträckor så kan jag säga att det är jävligt skönt, men det finns det redan en annan tråd för det snacket :tummenupp
Hursom, det går ju att koppla in mp3 spelaren i bike 2 bike med en liten omkopplare bara.

Jag köpte ett par liknande Clas Ohlsons, men det är helt omöjligt att

(1) klämma in kitet i hjälmen utan att örats naturliga plats tas upp av en högtalare
(2) få grejerna att sitta stilla när man trycker in huvudet trots att det gör ont.
(3) höra när telefonen ringer, så svarsknappen är meningslös. Går kanske att ställa in telefonen på autosvar, men så vill jag inte ha det.

sweborn skrev:
Jag köpte ett par liknande Clas Ohlsons, men det är helt omöjligt att

(1) klämma in kitet i hjälmen utan att örats naturliga plats tas upp av en högtalare
(2) få grejerna att sitta stilla när man trycker in huvudet trots att det gör ont.
(3) höra när telefonen ringer, så svarsknappen är meningslös. Går kanske att ställa in telefonen på autosvar, men så vill jag inte ha det.

1.) Kanske beror på hur inredningen i din hjälm ser ut? Min har uttag för öronen så att inredningen inte trycker på dem. Den platta högtalaren får utmärkt plats där i min Shoei Raid II:a

2.) Klisterlapp med kardborrfäste följde med mina prylar (Bike 2 Bike)

3.) Autosvar gäller ja. Det skrev jag ovan. Kanske kan bero lite på vilken lur man har också. Har en gammal Nokia 3310 (billigt skit, gör inget om det går sönder) som jag använder till detta headset. Vibrator på telefonen hjälper till. Att lägga på luren behövs inte då motparten gör det så läggs den på för båda.

Mina erfarenheter hittills iaf. :tummenupp

Muggen skrev:
Jag skall iaf jämföra bike 2 bike o cobra :)

Såg just detta på conrad.se (i vänster menyn) under "Kommunikation och radio - Radio - PMR-utrustningar

"HS -400 för integralhjälm och hjälm med fällbart visir/jethjälm
Artikelnummer: 930167"

TVÅ hörlurar så att man även skall kunna lyssna på musik. Eller en helt komplett integrerad enhet (med separat antenn!) artikelnummer: 930205

Fan. Inte bra att man började botanisera på conrad. Nu vill man ju prova allt möjligt... och fundera på att koppla det till larm och GPS-positionering... :gnissla

Tur att vintern är här och att säsongen är slut :3freak

Last edited:
tuppjuck skrev:
1.) Kanske beror på hur inredningen i din hjälm ser ut? Min har uttag för öronen så att inredningen inte trycker på dem. Den platta högtalaren får utmärkt plats där i min Shoei Raid II:a

2.) Klisterlapp med kardborrfäste följde med mina prylar (Bike 2 Bike)

3.) Autosvar gäller ja. Det skrev jag ovan. Kanske kan bero lite på vilken lur man har också. Har en gammal Nokia 3310 (billigt skit, gör inget om det går sönder) som jag använder till detta headset. Vibrator på telefonen hjälper till. Att lägga på luren behövs inte då motparten gör det så läggs den på för båda.

Mina erfarenheter hittills iaf. :tummenupp

Ja, min inredning är lite urgröpt för öronen, men det finns ingen plats för nåt annat än just öron... (Suomy Spec1R). Och det är hyfsat styvt material i samma region, så det går inte att klämma ihop något.

Samma klisterlapp med kardborrelösning för mig, men eftersom det är trångt fungerar det inte.

När jag köper nästa hjälm får jag leta lite med tanke på just sånt här....

sweborn skrev:
Ja, min inredning är lite urgröpt för öronen, men det finns ingen plats för nåt annat än just öron... (Suomy Spec1R). Och det är hyfsat styvt material i samma region, så det går inte att klämma ihop något.

Samma klisterlapp med kardborrelösning för mig, men eftersom det är trångt fungerar det inte.

När jag köper nästa hjälm får jag leta lite med tanke på just sånt här....

Bummer, verkar som det är rätt grunt i din då :gnissla

Ägnade flera dagar åt att leta hjälm och just med tanke på att jag skulle ha radio på hojen så fastnade jag för Raid II:an.. plus att den är snygg, kom med pinlock och satt jävligt bra på min skalle :tummenupp

Det verkar som om det är rätt tyst i den här hjälmen också (min första nya, hade Jethjälm för 20 år sedan efter ett litet gästspel i grusgropar med buggy) eftersom några andra polare (bla med X-Lite) tycker det är svårt att höra vad man säger över 100 medan jag hör dem.

Men vad du än gör, surfa inte omkrig på www.conrad.se, blir bara massa vill-ha-upplevelser :hihi

Kika på

Man ska väl montera headsetet bakom inredningen och då blir det inget som klämmer,, lite problem på hjälm där det inte går att ta loss inredningen, men finns viljan så går det nog...

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis