Heads up display i visiret.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Vet inte riktigt vilken forumdel detta bör vara i så jag chansar. Detta blir till att inhandla i vår. Stor vill-ha-faktor för en prylbög som mig.

Dessutom e det ju bra oxo. Tänk att det tar 2 sekunder från att ta bort blicken från vägen till att fokusera på instrumenteringen till att återigen fästa blicken på vägen och fokusera där. Om man åker i 250 km/h hinner man rulla ca 140 meter utan kontakt med vad som händer framför :gnissla

Iofs kanske man kan fråga sig varför man vill titta på instrumenteringen då, men ändå.

http://www.veypor.com/hud.html

Tuff moj, och fokuseringen var som jag efterlyste. Någon som hittat hur sändaren får info från cykeln? Kan man plugga in sånt i någon elektronikbox på moderna hojar?

Ser ju bra ut på pappret men lite info om hur den ska kopplas till hojen vore intressant.
ECU:n är väl knappast likadan på alla märken.

Santo skrev:
Vet inte riktigt vilken forumdel detta bör vara i så jag chansar. Detta blir till att inhandla i vår. Stor vill-ha-faktor för en prylbög som mig.

Dessutom e det ju bra oxo. Tänk att det tar 2 sekunder från att ta bort blicken från vägen till att fokusera på instrumenteringen till att återigen fästa blicken på vägen och fokusera där. Om man åker i 250 km/h hinner man rulla ca 140 meter utan kontakt med vad som händer framför :gnissla

Iofs kanske man kan fråga sig varför man vill titta på instrumenteringen då, men ändå.

http://www.veypor.com/hud.html
ASBALL!!! Men undrar vad det kostar då "Hud" ligger på 299$ och sen står det ju att man behöver själva "datorn"...?
:va

Fokuseringen ska inte vara några problem:

You also don't have to refocus your eyes since the HUD is designed with special optics that focus the display well out in front of you. The image is always in your field of vision while you drive.

Om alla sändare är likadana borde det vara jävligt jobbigt vid ex mälaren runt då visiret är så fullt i siffror så man får epilepsi eller nått.. :va

It takes a long time (3-5 seconds) for a rider to take their eyes off the road, focus on their instruments, then refocus on the road. The exciting new Veypor with Sportvue HUD reduces this time drastically. You don’t have to take your eyes off the road to see all your key information! You also don't have to refocus your eyes since the HUD is designed with special optics that focus the display well out in front of you. The image is always in your field of vision while you drive.

3-5 sekunder :va

GSXR1100R skrev:

De har nog avrundat uppåt, men det är i rätt härad. Det tar ca en sekund för ett ungt fräscht öga bara att fokusera om från fjärrseende till närseende. Där har du två sekunder. Sedan skall du hinna läsa av instrumenten också och åter scanna av vägen.

Man märker det inte eftersom vi är vana vid det, men så är det.

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
De har nog avrundat uppåt, men det är i rätt härad. Det tar ca en sekund för ett ungt fräscht öga bara att fokusera om från fjärrseende till närseende. Där har du två sekunder. Sedan skall du hinna läsa av instrumenten också och åter scanna av vägen.

Mvh,
/Fredrik

Är ju lite kul att mc-användandet hann före införandet i JAS´en.

BTW, ft, Nu har jag fått flyga ett pass med lätt attack :yoparty

ft skrev:

Mvh,
/Fredrik

Har man digital hastighetsmätare så måste man väl fokusera men för er som har vanliga mätare så behöver man väl knappast fokusera för att se hur pinnen står (man läser ju inte av siffrorna när man vant sig vid hojen och vet var de olika hastigheterna är markerade).

BlueNote skrev:
Har man digital hastighetsmätare så måste man väl fokusera men för er som har vanliga mätare så behöver man väl knappast fokusera för att se hur pinnen står (man läser ju inte av siffrorna när man vant sig vid hojen och vet var de olika hastigheterna är markerade).

Det är en av fördelarna med en riktig mätare, man kan snabbare läsa av att den står någorlunda där den borde och det är väldigt tydligt om den är radikalt åt skogen utan att man behöver tolka siffror. Vi är mycket bättre på att bedöma vinklar än siffror och sannolikheten att felavläsa är enormt mycket större på en numerisk display. Sannolikt så behöver man heller inte fokusera om färdigt om man bara vill ha en snabb uppfattning om ungefärlig hastighet.

Digitala numeriska displayer må vara trendigt men de är ett jäkla ofog och har inget att göra i fordon för parametrar som måste tolkas snabbt. Det insåg flygindustrin för bra länge sedan men industrin för markbundna fordon verkar vara fast bestämd att göra om samma misstag. Visst, rätt mycket mindre kritiskt men likförbaskat... ptja, de är iofs ganska säkert billigare också.

johanrehn80,
säg till om ni får några lediga platser. Jag tror jag vill byta jobb! :D

Back