Headbangers Ball weekend på MTV!

Är det någon som har hela listan på artiserna som var med? Jag vill också bli upprörd över missarna. :mad:

# 40. "Breaking the Law" - Judas Priest
# 39. "I'm Eighteen" - Alice Cooper
# 38. "Balls to the Wall" - Accept
# 37. "Smoke on the Water" - Deep Purple
# 36. "Wait and Bleed" - Slipknot
# 35. "Metal Health" - Quiet Riot
# 34. "Paranoid" - Black Sabbath
# 33. "High 'n' Dry" - Def Leppard
# 32. "Thunder Kiss '65" - White Zombie
# 31. "Rock You Like a Hurricane" - Scorpions
# 30. "Epic" - Faith No More
# 29. "Caught in a Mosh" - Anthrax
# 28. "The Beautiful People" - Marilyn Manson
# 27. "Run to the Hills" - Iron Maiden
# 26. "Refuse/Resist" - Sepultura
# 25. "Cowboys from Hell" - Pantera
# 24. "Dirty Deeds Done Dirt Cheap" - AC/DC
# 23. "Freak on a Leash" - Korn
# 22. "Enter Sandman" - Metallica
# 21. "Paradise City" - Guns N' Roses
# 20. "I Wanna Rock" - Twisted Sister
# 19. "Man in the Box" - Alice in Chains
# 18. "Slave to the Grind" - Skid Row
# 17. "Live Wire" - Mötley Crüe
# 16. "Walk" - Pantera
# 15. "Bulls on Parade" - Rage Against the Machine
# 14. "Toxicity" - System of a Down
# 13. "Rainbow in the Dark" - Dio
# 12. "Bring the Noise" - Anthrax & Public Enemy
# 11. "Peace Sells" - Megadeth
# 10. "Ace of Spades" - Motörhead
# 9. "Crazy Train" - Ozzy Osbourne
# 8. "Raining Blood" - Slayer
# 7. "The Number of the Beast" - Iron Maiden
# 6. "Detroit Rock City" - KISS
# 5. "You've Got Another Thing Comin'" - Judas Priest
# 4. "Back in Black" - AC/DC
# 3. "Master of Puppets" - Metallica
# 2. "Welcome to the Jungle" - Guns N' Roses
# 1. "Iron Man" - Black Sabbath

Jag hävdar med en dåres envishet att metal är samma sak som hårdrock.
Wörd!

Tror "folk" i allmänhet tror att metal är NWBHM vilket visserligen innebar en explosion av metallen men som ändock var en andra våg av metallen.

Angående listan tycker jag den var hyfsad för att komma från en kommersiell TV-kanal. Visst saknar jag en hel del låtar och skulle kanske placerat dom annorlunda men det är ju min personliga smak.... :)

Nu lyfter jag den här tråden för att få se vad sporthojs rock"elit" har att säga om radiokanalens rockklassikers lista över de 500 bästa rocklåtarna. Bu eller bä? Jag tycker det var en rätt schyst lista iaf, några undantag, men i stort var den bra. http://www.rockklassiker.se/2525.aspx

Nu lyfter jag den här tråden för att få se vad sporthojs rock"elit" har att säga om radiokanalens rockklassikers lista över de 500 bästa rocklåtarna. Bu eller bä? Jag tycker det var en rätt schyst lista iaf, några undantag, men i stort var den bra. http://www.rockklassiker.se/2525.aspx

Jag säger både bu och bä. Visst, massor med bra låtar och riktiga klassiker men top 500 vetifan... Vem placerar t.ex. Hardrock Hallelujah före låtar som Purple Haze, Detroit Rock City och Sabbath Bloody Sabbath? Vad gör låten öht med på listan?! :va
Och varför är Metallica-låtarna som är med bara från Black album eller senare? Vad hände med t.ex. Master of Puppets, One och Disposable Heroes?

Jag måste säga att detta var nog i samma klass som MTV:s lista. Några exempel...

Ebba Grön är med i topp 20 över världens bästa rocklåtar nånsin

Metallicas svarta skiva har fyra låtar med bland de 20

Rainbow som försett världen med vansinnigt mästerliga låtar som Gates of Babylon, Stargazer, Kill the King, Tarot Woman, Self Portrait osv osv återfinns först på plats 442 med rent avskyvärda "I Surrender"

"Smoke on the Water" är 2:a och "Burn" är 358:a, Child in Time är inte med

Finns det verkligen någon som tycker Run to the Hills är Iron Maidens bästa låt?

Har de glömt bort 50 och 60-talen totalt? Var är Beatles, Elvis, Little Richard osv?

Samma ständiga överskattning av Guns N Roses

....och så vidare....den går fetbort helt enkelt....

Jag tycker Smells Like Teen Spirit borde ha varit högre upp. På topp 5 åtminstone. Nr 1, om jag fick bestämma. Kul att det fanns med Ebba Grön och Imperiet. Tycker definitivt att dom hör hemma där. Däremot jävligt störande att dom inte verkar ha förstått att Metallica var bäst på 80-talet. Hur i helvete kunde dom inte ens ha med Master of Puppets eller One t ex? Vansinne.

2702413 Äsch tramsa inte, det krävs knappast någon form av expertstatus för att ifrågasätta ett exkluderande av tex Led Zeppelin från en "bäst genom tiderna"-lista....
Ja hur många gånger har inte stairways to heaven blivigt utsedd till bästa rocklåt tex?

Jag måste säga att detta var nog i samma klass som MTV:s lista. Några exempel...

Ebba Grön är med i topp 20 över världens bästa rocklåtar nånsin

Metallicas svarta skiva har fyra låtar med bland de 20

Rainbow som försett världen med vansinnigt mästerliga låtar som Gates of Babylon, Stargazer, Kill the King, Tarot Woman, Self Portrait osv osv återfinns först på plats 442 med rent avskyvärda "I Surrender"

"Smoke on the Water" är 2:a och "Burn" är 358:a, Child in Time är inte med

Finns det verkligen någon som tycker Run to the Hills är Iron Maidens bästa låt?

Har de glömt bort 50 och 60-talen totalt? Var är Beatles, Elvis, Little Richard osv?

Samma ständiga överskattning av Guns N Roses

....och så vidare....den går fetbort helt enkelt....
Jag anser att varken Elvis, Beatles eller Litte Richard hör hemma på en sån här lista, visst är det rock men de hör inte hemma här.

Att inte nån låt från Metallicas tidiga album är med är dock en jävla miss, största missen på listan enligt mig. Även Guns n roses rankades väl högt, och vad gör Europes the final countdown på 75-plats? Kanske för att Ian Haugland är programledare på kanalen, annars fattar jag inte hur den har kunnat komma in så pass högt.

Apropå rock, är det fler än jag som följer Rockstar: Supernova på sexan?

Jafan!

Inte helt hundra kanske men ljusår bättre än popversionen av samma koncept, Idol!
En hel del riktigt bra framträdanden har gjorts under programets gång, gillade hon den blondas (tror ej det var Storm) version av Brown Sugar med Gilby Clark på guran!

Men den där idioten Lukas kan gå och dra något gammalt över sig, DiLana hade ju en övergrymt speciell röst och Toby var skön han med. Men hur kunde Lukas vinna? :mad:

Jag anser att varken Elvis, Beatles eller Litte Richard hör hemma på en sån här lista, visst är det rock men de hör inte hemma här.

Varför inte?

Vem har sagt att det måste vara "modern" (om man nu väljer att kalla det så) rock över tidernas bästa låtar?

Det är ju trots allt L.R, Elvis etc. som skapade rocken även om det som produceras idag inte är i närheten av att låta likadant som det gjorde då.

Last edited:
Varför inte?

Vem har sagt att det måste vara "modern" (om man nu väljer att kalla det så) rock över tidernas bästa låtar?

Det är ju trots allt L.R, Elvis etc. som skapade rocken även om det som produceras idag inte är i närheten av att låta likadant som det gjorde då.
Visst är det så, men att ta med låtar på den här listan som aldrig någonsin spelas på den radiokanalen känns fel, även fast det kanske är rock. Det är trots allt inte den sortens rock som man har riktat in sig på. Men å andra sidan, ska man ranka de bästa rocklåtarna någonsin så ja, kanske. Men på nåt sätt skulle det ändå kännas främmande om t.ex. Elvis var med, just på grund av att det inte är den sortens rock som radiokanalen är inriktad på.

Visst är det så, men att ta med låtar på den här listan som aldrig någonsin spelas på den radiokanalen känns fel, även fast det kanske är rock. Det är trots allt inte den sortens rock som man har riktat in sig på. Men å andra sidan, ska man ranka de bästa rocklåtarna någonsin så ja, kanske. Men på nåt sätt skulle det ändå kännas främmande om t.ex. Elvis var med, just på grund av att det inte är den sortens rock som radiokanalen är inriktad på.

Vad har det med vad som kommer spelas på den radiokanalen med någonting att göra?
Det handlade ju om vad som var tidernas bästa rocklåtar och inget annat.
I sådana fall skulle dom lagt fram det på ett annorlunda sätt så det speglade deras kanal och vad just dom spelar. :)

Jafan!

Inte helt hundra kanske men ljusår bättre än popversionen av samma koncept, Idol!
En hel del riktigt bra framträdanden har gjorts under programets gång, gillade hon den blondas (tror ej det var Storm) version av Brown Sugar med Gilby Clark på guran!

Men den där idioten Lukas kan gå och dra något gammalt över sig, DiLana hade ju en övergrymt speciell röst och Toby var skön han med. Men hur kunde Lukas vinna? :mad:

Jag tycker visserligen att Lukas gjorde några grymma framträdanden rent sångmässigt men Dilana råkkade fett! Hursomhelst så var hela programmet flera ljusår bättre än alla liknande program i genren... kan ju iofs bero på att det var mycket bättre musik. "Juryn" gick inte heller av för hackor :yoparty

"Juryn" gick inte heller av för hackor :yoparty

Jag tyckte dom i juryn var jävligt dåliga. Det var bara Gilby Clarke och Dave Navarro som nånsin sa vad dom tyckte. Jag ogillar både Tommy Lee och Jason Newstedt. Började ogilla Tommy Lee ännu mer när jag såg det där. Båda två satt ju bara och fjäskade och var helt snälla hela tiden fastän det var ett helt värdelöst framträdande. Tror för övrigt att det där bandet kommer bli fruktansvärt värdelöst. Skulle bli mycket förvånad annars. Gilby Clarke gjorde väl inget i Guns n Roses, Jason var ingenting i Metallica och Mötley Crüe är dåliga. Om ingen av dom lyckats åstadkomma nånting av värde under alla dessa år så är nog chansen liten att dom kommer att lyckas nu.

Jag tyckte dom i juryn var jävligt dåliga. Det var bara Gilby Clarke och Dave Navarro som nånsin sa vad dom tyckte. Jag ogillar både Tommy Lee och Jason Newstedt. Började ogilla Tommy Lee ännu mer när jag såg det där. Båda två satt ju bara och fjäskade och var helt snälla hela tiden fastän det var ett helt värdelöst framträdande. Tror för övrigt att det där bandet kommer bli fruktansvärt värdelöst. Skulle bli mycket förvånad annars. Gilby Clarke gjorde väl inget i Guns n Roses, Jason var ingenting i Metallica och Mötley Crüe är dåliga. Om ingen av dom lyckats åstadkomma nånting av värde under alla dessa år så är nog chansen liten att dom kommer att lyckas nu.

Vad Gilby Clarke gjorde i G'n'R har jag ingen aning om. På vilket sätt menar du att Jason inte "var" någonting i Metallica? Enligt min åsikt är han en jävel på att lira bas, dessutom ger han alltid allt live med en grym scennärvaro och kontakt med publiken. Att han sen aldrig accepterades fullt ut av de andra medlemmarna i Metallica har ju knappast något med hans musikaliska kapacitet att göra.

Oavsett om man gillar Mötley Crüe eller inte så är väl Tommy Lee ändå en rätt så hyfsad trummis.

Huruvida Supernova kommer lyckas eller inte låter jag vara osagt. Har bara hört låtarna som framfördes i programmet och får väl säga att det inte var min musikstil direkt men de är fortfarande duktiga musiker och kan säkert falla en hel del andra i smaken.

Vad Gilby Clarke gjorde i G'n'R har jag ingen aning om. På vilket sätt menar du att Jason inte "var" någonting i Metallica? Enligt min åsikt är han en jävel på att lira bas, dessutom ger han alltid allt live med en grym scennärvaro och kontakt med publiken. Att han sen aldrig accepterades fullt ut av de andra medlemmarna i Metallica har ju knappast något med hans musikaliska kapacitet att göra.

Oavsett om man gillar Mötley Crüe eller inte så är väl Tommy Lee ändå en rätt så hyfsad trummis.

Huruvida Supernova kommer lyckas eller inte låter jag vara osagt. Har bara hört låtarna som framfördes i programmet och får väl säga att det inte var min musikstil direkt men de är fortfarande duktiga musiker och kan säkert falla en hel del andra i smaken.

Med att han inte var nånting i Metallica menar jag att han inte skrev nånting, inte hade nånting att säga till om och jag tyckte inte han tillförde nånting. Han kunde ersättas av vilken kompetent basist som helst. Tycker mest han förstörde när dom spelade live faktiskt. Jävligt irriterande att han skulle börja sjunga i vissa låtar. Det lät förjävligt. Slutet på Creeping Death t ex. Där sjöng han jämt, och det var lika störande varje gång.

Klart dom är duktiga på att spela allihop, men det räcker ju inte för att göra en bra skiva. Dom ska ju kunna skriva musik också. Tvivlar på att nån av dom kan det. Som jag ser det är det bara två outcasts och en föredetting från ett dåligt och överskattat band som slagit sig ihop för att dom är sugna på pengar.

Med att han inte var nånting i Metallica menar jag att han inte skrev nånting, inte hade nånting att säga till om och jag tyckte inte han tillförde nånting. Han kunde ersättas av vilken kompetent basist som helst. Tycker mest han förstörde när dom spelade live faktiskt. Jävligt irriterande att han skulle börja sjunga i vissa låtar. Det lät förjävligt. Slutet på Creeping Death t ex. Där sjöng han jämt, och det var lika störande varje gång.

Klart dom är duktiga på att spela allihop, men det räcker ju inte för att göra en bra skiva. Dom ska ju kunna skriva musik också. Tvivlar på att nån av dom kan det. Som jag ser det är det bara två outcasts och en föredetting från ett dåligt och överskattat band som slagit sig ihop för att dom är sugna på pengar.

Everybody's got a right to an opinion... smaken är som baken och vi delar uppenbarligen inte smak.
Jason skrev visserligen inte många låtar i Metallica men några stycken var han ändå med och skrev. Blackened t.ex.

Första skivan är väl redan släppt?

Everybody's got a right to an opinion... smaken är som baken och vi delar uppenbarligen inte smak.
Jason skrev visserligen inte många låtar i Metallica men några stycken var han ändå med och skrev. Blackened t.ex.

Första skivan är väl redan släppt?

Ingen aning. Vågar inte kolla efter. Skulle vara jobbigt om den var bra och jag hade fel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg