HDMI - hjälp!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena!

Har skaffat smal-tv (full-HD). Nu vill jag kunna få ut hmdi till tvn. Har idag ett GeForce 8500 GT-grafikkort (Dual Link DVI och HDTV). Betyder det att det klarar HDMI?

Räcker det med att skaffa en sån här adapter?
avocent-dvi-hdmi-adapter-lg.jpg

Slangen bort till tvn sen är ju pessedyr, men det är väl inte så mkt att göra åt. Funkar dom billigare alternativen eller kommer bildern se ut som om man har skickat signalen genom Ringhals då? Ljudet får man inte heller med va? Är det kalajsbra ljud så får man kanske se över den oxå...

Om jag behöver ett nytt kort vill jag ha ett som klarar två skärmar.

Last edited:
Jag kör med detta kortet idag och använder en sådan adapter du har på bilden...

Passively cooled nVidia GeForce 8500 GT 128-bit 256 DDR3 memory with HDCP and accelerated Blu-ray/HD-DVD support

Tror jag... såg nu att det står GIGABYTE på kortet... :va

Den sladden kommer funka kalas. Du kommer behöva dra ljudet separat dock, DVI skickar bildinformation endast.

Jag har oxå det kortet och det blir apbra bild med HDMI. Du kan även clona bilden med det kortet. Jag köpte kabeln på Kjell o Co för 300kr, storkedjorna Elgiganten/Mediamakt/PC-City/mfl skulle ha typ 1,5k:mad:

Om du ska ha en hdmi-kabel som är över 10 meter så spelar kvalitén roll. Framförallt om du har tänkt att köra full-hd (1080p). Under 5 meter så kan du i stort sett köpa vilket lakritssnöre som helst och köra med.

Jag har en Suprakabel på runt 15 meter, och den fungerar alldeles utmärkt även med 1080p.

Den sladden kommer funka kalas. Du kommer behöva dra ljudet separat dock, DVI skickar bildinformation endast.

Ska det vara nån superduper ljudkabel och ljudkort för att inte tappa ljudkvalitet?

(nu i början kommer jag iofs bara köra ljudet genom en "vanlig" sterra med högtalare)

Jag har oxå det kortet och det blir apbra bild med HDMI. Du kan även clona bilden med det kortet. Jag köpte kabeln på Kjell o Co för 300kr, storkedjorna Elgiganten/Mediamakt/PC-City/mfl skulle ha typ 1,5k:mad:

Klockrent! :Bugar

Tack för tipset.

Om du ska ha en hdmi-kabel som är över 10 meter så spelar kvalitén roll. Framförallt om du har tänkt att köra full-hd (1080p). Under 5 meter så kan du i stort sett köpa vilket lakritssnöre som helst och köra med.

Jag har en Suprakabel på runt 15 meter, och den fungerar alldeles utmärkt även med 1080p.

Bra att veta :tummenupp

Sladden kommer att bli 5m eller kortare.

Det där stämmer inte riktigt, jag fick ljud via dvi-hdmi med HD-ljudkortet som finns intergrerat i mitt Gigabyte-kort.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park