HDMI från PC till TV hittar ej ljud

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jepp min lenovo crappy har en käck hdmiport som ljudet inte funkar på längre, funkade i ca ett halvår men på senare tid hittar inte burken ljudet bara bilden??, innan så var det bara å koppla in skiten så funkade allting direkt, nu tar jag ljud via aux uttag och kör via förstärkare men vill ju kunna bara koppla rätt i tv:n om man skall nyttja laptopen hos någon annan.

Drivrutinerna är antingen de senaste eller de som var från början ( något osäker fungerar korrekt gör de iallafall enligt datorn )
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om du testar att avaktivera interna ljudkortet och aktivera HDMI och sen starta en mediaspelare, funkar det då?
Edit: Allså högerklicka på ljudkällor nere högra hörnet och välja uppspelningsenheter.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Om du testar att avaktivera interna ljudkortet och aktivera HDMI och sen starta en mediaspelare, funkar det då?
Edit: Allså högerklicka på ljudkällor nere högra hörnet och välja uppspelningsenheter.

nej det är där kruxet ligger, i uppspelningenhetermenyn så kommer det inte upp någon hdmi -ikon jag har bockat för visa dolda och inaktiverade enheter men det dyker aldrig upp någon ikon.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
nej det är där kruxet ligger, i uppspelningenhetermenyn så kommer det inte upp någon hdmi -ikon jag har bockat för visa dolda och inaktiverade enheter men det dyker aldrig upp någon ikon.

Har du den ikopplad när du kollar detta?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
nej det är där kruxet ligger, i uppspelningenhetermenyn så kommer det inte upp någon hdmi -ikon jag har bockat för visa dolda och inaktiverade enheter men det dyker aldrig upp någon ikon.

Kolla i "Den här datorn" ->Egenskaper->Maskinvaruhanteraren så att du har en fungerande drivrutin för HDMI installerad. Det är rätt ofta den fattas eller är fel.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Drivrutiner för HDMI, är det både till bild och ljud? För det är väl graffekortets drivrutiner som sköter signal för "HDMI-bilden"? Eller har jag fel?

Hur vet man om man har en HDMI-variant som kan köra ljud också?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Drivrutiner för HDMI, är det både till bild och ljud? För det är väl graffekortets drivrutiner som sköter signal för "HDMI-bilden"? Eller har jag fel?

Hur vet man om man har en HDMI-variant som kan köra ljud också?

I HDMI-standarden ingår ljud.
DVS, det finns ingen HDMI utan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låter som att det är något problem med "handshake".
Stäng av allt och sätt sedan på allt i tu roch ordning. Börja med TVn.

Hade precis samma problem häromveckan fast på Mac.
På macen måste man även välja vilken ljudutgång man vill använda (hörlur/HDMI)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ibland måste man aktivera ljud via HDMI i setupen/bios.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Där fanns massviss med grafikkort med HDMI port utan ljud ;).

Nu vet jag inte vad du menar med "där", men jag påstår att det inte finns ett enda grafikkort med HDMI utan ljud.
Visa gärna motsatsen.
Är det HDMI så ÄR det ljud med.
Att drivrutiner inte funkar som dom skall är en annan femma.
Det finns inte HDMI utan ljud. Är det inget ljud, då är det inte HDMI.

Läs och lär

sTf_paPs skrev:
Jo men det är två olika drivrutiner och påfallande ofta blir det fel just på ljuddrivrutinen.

Jomen visst är det så.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Och jag säger att det fanns massviss med grafikkort som såldes med t.ex. Intelchipset och Nvidia chipset där man inte hade ljud via sin HDMI-port. Sen får man kalla lösningen vad man vill, men likväl satt porten där.

Visa tillverkare löste det med att dra en kabel från SPDIF på moderkortet till grafikkortet, men långt ifrån alla.

Ati var tidigt ute med att integrera en ljudkrets i sin HD serie, började väll på 2000 om jag inte minns fel?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Och jag säger att det fanns massviss med grafikkort som såldes med t.ex. Intelchipset och Nvidia chipset där man inte hade ljud via sin HDMI-port. Sen får man kalla lösningen vad man vill, men likväl satt porten där.

Visa tillverkare löste det med att dra en kabel från SPDIF på moderkortet till grafikkortet, men långt ifrån alla.

Ati var tidigt ute med att integrera en ljudkrets i sin HD serie, började väll på 2000 om jag inte minns fel?

Visa mig 1 av dessa, ett enda räcker.

Det som du skriver om gjorde man med DVI -> HDMI då DVI inte innehåller/innehöll ljud.

Här är dom olika kontakterna ifall du inte kände till dom innan.
DVI

HDMI

2003/2004 började det dyka upp HDMI-produkter, så har du ett ATI-kort från 2000 så är det iaf inte HDMI ut på det.
Att ATI, m.fl skriver HD är INTE samma sak som HDMI.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
HD2000 serien, inte år 2000 ;).
HD serien såldes på sina multimediafunktioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600

Jag har jobbat i butik förr och haft precis samma diskution med en kunder som jag har med dig nu. Fanns t.ex. Gigabyte moderkort med Nvidia grafik, Sockel 775 med HDMI port men inte sände den något ljud. Drivers rätt men inget ljud endå då det inte fanns någon ljudenhet.

Sen fanns det grafikkort (främst Nvidiakort) med SPDIF ingång som kräver att moderkortet kan leverera SPDIF, vilket inte alla moderkort har kontakter till.

Att man har en HDMI utgång betyder alltså inte att man automatiskt får ljud hur gärna du än vill tro det. Sen om tillverkarna fuskar med specen eller inte ser jag som ointressant.

Och då det var år sen jag var med om problemet sist kan jag inte börja speca några exakt artikelnr :näsblod
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
HD2000 serien, inte år 2000 ;).
HD serien såldes på sina multimediafunktioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600

Jag har jobbat i butik förr och haft precis samma diskution med en kunder som jag har med dig nu. Fanns t.ex. Gigabyte moderkort med Nvidia grafik, Sockel 775 med HDMI port men inte sände den något ljud. Drivers rätt men inget ljud endå då det inte fanns någon ljudenhet.

Sen fanns det grafikkort (främst Nvidiakort) med SPDIF ingång som kräver att moderkortet kan leverera SPDIF, vilket inte alla moderkort har kontakter till.

Att man har en HDMI utgång betyder alltså inte att man automatiskt får ljud hur gärna du än vill tro det. Sen om tillverkarna fuskar med specen eller inte ser jag som ointressant.

Och då det var år sen jag var med om problemet sist kan jag inte börja speca några exakt artikelnr :näsblod

Det spelar ju ingen större roll var du jobbat, men men..
Jo, precis så är det, eftersom ljud ingår i HDMI, det är inte som jag tror, det är så det är.
Fuskar man , ja då är det ingen HDMI.
Är det inget ljud så är det INTE HDMI.

Är det så jobbigt för dig att klicka på länkarna jag gav dig förut ?

saknar fortf.. exempel på moderkort som påstås ha HDM utan ljud.

Du menar att både gigabyte intel (som dessutom är en av grundarna till HDMI/HDCP) tillverkade moderkort utan ljudkretsar :yoparty??

Och varför du blandar in SPDIF begriper jag inte riktigt.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vad kallar du en port om den ser ut som en HDMI-port efter alla konstens regler, HDMI kablar passar i porten och den sänder bild enligt HDMI standarden men inte ljud? :va

Jag vet hur en HDMI ser ut, hur en DVI ser ut.
Som sagt är det inte möjligt att komma ihåg exakta artikelnr.

Var någonstans i HDMI specen står det att man inte får skeppa en produkt med HDMI-porten utan att skicka med ljudet?

Intel behöver du väll inte blanda in, de har ju inte tillverkat moderkortet.
Och klart det är ljudkrets på moderkortet, det betyder inte att kortet klarar att skicka en digital signal via HDMI.

När det gäller Nvidia är det om jag inte har helt fel för mig först med 400-serien visa av korten började få eget HDMI-stöd. Innan dess behövdes en kabel mellan moderkort och grafikkort för ljudet. Och som sagt har inte alla moderkort denna utgång.

Du har fel, det finns äldre produkter med HDMI-port utan att den klarar av att skicka ljud. Sen får du tro vad du vill och be om vilka artikelnr du vill. Du har fortfarande fel. :arsele
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Vad kallar du en port om den ser ut som en HDMI-port efter alla konstens regler, HDMI kablar passar i porten och den sänder bild enligt HDMI standarden men inte ljud? :va
Inte HDMI iaf.

Var någonstans i HDMI specen står det att man inte får skeppa en produkt med HDMI-porten utan att skicka med ljudet?
Det är därför det finns en standard, för att man skall följa den.
Precis som med CD & kopieringsskydd. Med kopieringsskydd är det ingen "CD", det finns inte med i standarden för CD.
I specen står att det ÄR ljud med.
Intel behöver du väll inte blanda in, de har ju inte tillverkat moderkortet.
Och klart det är ljudkrets på moderkortet, det betyder inte att kortet klarar att skicka en digital signal via HDMI.
Intel tillverkar så vitt jag vet moderkort, och framförallt chipset av olika modeller.
När det gäller Nvidia är det om jag inte har helt fel för mig först med 400-serien visa av korten började få eget HDMI-stöd. Innan dess behövdes en kabel mellan moderkort och grafikkort för ljudet. Och som sagt har inte alla moderkort denna utgång.
Året är 2009, och Nvidia har problem med sina audio/video-kretsar.
The best that Nvidia’s discrete graphics solutions could do was to translate an S/PDIF stream into HDMI.
Fortfarande så har du ljud ut ur kontakten på baksidan grafikkorten.
Dock inte 8 kanaler.

Du har fel, det finns äldre produkter med HDMI-port utan att den klarar av att skicka ljud. Sen får du tro vad du vill och be om vilka artikelnr du vill. Du har fortfarande fel. :arsele
Återigen fel. Ej integrerade grafik kort klarar av att skicka ljud genom HDMI. Att vissa moderkort INTE löser att leverera ljudet till kortet är en helt annan sak.
Det har ju inget med grafikkortet att göra.
Så, :arsele på dig själv
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sluta käbbla nu föffan Ice. Ibland skickas inte ljudet via HDMI av olika anledningar.
Det har varit likadant på mac, men det är åtgärdat nu.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top