HD, live or let die!!! Woke i US

Hur mycket kostar en "döskalle" som styrändsvikt/tanklock, typ? ;)
Ingen aning, har inte så mkt döskallar på min 😉 men de där jäkla (Kahuna) handtagen jag köpte kostade över 2000, original är verkligen osköna i jämförelse. Små svarta täcklock ock skruvar kostar ofta runt femhundringen. Det adderar på.. 🙈
 
Last edited:
😂 .. det där med dödskallar och kedjor och nitar mm, säger en del om vederbörandes musiksmak, typ "heavy metal" och då blir det ganska passande med Harley som är just en "tung metallhoj".

Personligen är jag lite för praktiskt lagd för att ha nitar och smådetaljer på mina hojar. Mest för att jag inte vill sabba nåt i fall jag råkar slå i något eller lägger hojen av misstag.

Jag kollar mycket på youtube om Harley, det blir mycket sportsters, olika varianter. Det finns ju Sportster 1200 också om man tycker att 883an är lite av en 'tjejhoj'. Min preferens lutar just nu åt Roadster hållet, dvs en Roadster-sportster (för det är en sportster i grunden), just för sin smidighet och piggare prestanda men ändå EVO-motor med Harley-rytm som jag kan stämma hur jag vill genom rätt sorts rör.

Jag får väl mogna i egen takt, det finns mycket att gå genom och lära sig. T ex är en 883 evo-motor enklare att serva med sina två oljor, än en 1200 med tre oljebehållare. Bara det gör att 883 sportstern ligger högre i rang hos mig. Minuset är att tanken är mindre på dom, så man behöver fler mackar på vägen.

En annan lite främmande grej för mig är choppade hojar, det kan vara Harley eller nåt annat klassiskt som Triumph. Jag gillar dom mildare vinklarna på gaffeln då dom extremt långa blir svåra att krångla med när man vill vända. Samt gillar jag hur bakpartiet ser ut på chopprarna. Sökte lite snabbt på "chopper" och den här varianten tycker jag är precis min feng-shui.

Mickes-48a.jpg


Det är nåt skönt med dom där bakhjulen på chopprarna, och den korta skärmen. Man måste inte ha det där höga ryggstödet.

rear.jpg
 
@Bushido borde ha ett lager från den han skulle turbomata. Han kanske gjorde det? Minns inte.
Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Så det blev att jag gick den vägen istället, köpte trimkammar, cylindrar och högkompskolvar och byggde ihop motorn igen. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöver ;) Men ja, den har ett gäng döskallar... :gnissla :hihi
skallar2.5.jpg
cylinders.jpgDSC_0010.JPGDSC_0007.JPGDSC_0015.JPGskallar3.jpg

Till mitt försvar så är det faktiskt inte jag som låtit montera dem, hojen såg ut såhär när jag tog över den och jag tyckte att det var ganska kul på något självironiskt vis så jag lät det vara. Notera hättorna över skruvskallarna runt transkåpan och oljepumpskåpan, även dessa är små döskallar... :rofl :hihi
 
Last edited:
Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart, så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöver ;) Men ja, den har ett gäng döskallar... :gnissla :hihi
View attachment 507016
View attachment 507010View attachment 507011View attachment 507012View attachment 507013View attachment 507015

Till mitt försvar så är det dock inte jag som låtit montera dem, hojen såg ut såhär när jag tog över den och jag tyckte att det var ganska kul på något självironiskt vis så jag lät det vara. Notera hättorna över skruvskallarna runt transkåpan och oljepumpskåpan, även dessa är små döskallar... :rofl :hihi
Denna är värscht!! :skrämd

0140D7E0-24FA-456E-A74B-27DBC06F1578.png
 
Varför blev Japaner så bra på att bygga Harleys?

Jag gillar stilen och att dom ofta är lite steampunkiga.

Däremot betvivlar jag att dom är bekväma att köra
 
Varför blev Japaner så bra på att bygga Harleys?
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
 
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.

Zen ligger djupt rotad i deras kultur.
 
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
För att inte tala om pakistanska utsmyckningar av bussar och lastbilar.
Generellt gäller att ju färre som har råd att köpa nytt, desto större intresse av att bygga om/utsmycka det man har. Likadant i alla fattiga länder.

Typiskt i/med Japan skulle jag säga är att man sällan uppfunnit något själv utan grejen är att tillverka det så bra och med så jämn/hög kvalitet som möjligt. Därför är de stora inom områden som kräver hög och jämn kvalitet, exempelvis optik och batteritillverkning men såklart mycket annat också.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top