Jim Profit
Gudomlig sporthojare
Ingen aning, har inte så mkt döskallar på minHur mycket kostar en "döskalle" som styrändsvikt/tanklock, typ?![]()


Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning, har inte så mkt döskallar på minHur mycket kostar en "döskalle" som styrändsvikt/tanklock, typ?![]()
Jag blir rädd bara jag tittar på den där hojen. Känns som att den är för lång för sin egen vikt, och att den kan .. nej kommer att böjas så småningom av vikten och vibrationerna.Zero Engineering
@Bushido borde ha ett lager från den han skulle turbomata. Han kanske gjorde det? Minns inte.Hur mycket kostar en "döskalle" som styrändsvikt/tanklock, typ?![]()
Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Så det blev att jag gick den vägen istället, köpte trimkammar, cylindrar och högkompskolvar och byggde ihop motorn igen. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöver@Bushido borde ha ett lager från den han skulle turbomata. Han kanske gjorde det? Minns inte.
Denna är värscht!!Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart, så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöverMen ja, den har ett gäng döskallar...
![]()
View attachment 507016
View attachment 507010View attachment 507011View attachment 507012View attachment 507013View attachment 507015
Till mitt försvar så är det dock inte jag som låtit montera dem, hojen såg ut såhär när jag tog över den och jag tyckte att det var ganska kul på något självironiskt vis så jag lät det vara. Notera hättorna över skruvskallarna runt transkåpan och oljepumpskåpan, även dessa är små döskallar...![]()
![]()
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.Varför blev Japaner så bra på att bygga Harleys?
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.
Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
För att inte tala om pakistanska utsmyckningar av bussar och lastbilar.Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.
Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |